Partner serwisu
Intermodal i logistyka

URE: Liczne błędy ws. wydania świadectw pochodzenia energii z biomasy

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
18-08-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ww / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
URE: Liczne błędy ws. wydania świadectw pochodzenia energii z biomasy
fot. kogeneracja.com.pl
Analiza przekazanych dotychczas Prezesowi URE dokumentów w sprawie wydania świadectw pochodzenia energii z biomasy ukazuje liczne błędy zawarte w złożonych przez przedsiębiorców wnioskach, co nie wpływa korzystnie na szybkość prowadzonych postępowań.

Wydaje się, że wielu wytwórców energii elektrycznej nie zweryfikowało dokumentów przekazanych im przez dostawców paliw. Tego rodzaju tryb działa nie powinien być stosowany przez profesjonalne podmioty gospodarcze, prowadzące działalność na podstawie koncesji udzielonej przez Prezesa URE – informuje urząd.

Do tej pory tylko jeden podmiot wdrożył system zachowania należytej staranności w celu kontroli pochodzenia dostaw. Kilku innych wytwórców przygotowuje się do wprowadzenia takiego systemu. Wysoce niepokojący jest fakt, iż większość organizacji nie podjęła żadnych działań w kierunku wdrożenia podobnych rozwiązań.

Najczęstsze błędy pojawiające się w przedkładanej regulatorowi dokumentacji, które uniemożliwiają pozytywne rozpatrzenie złożonych wniosków to: brak podpisów osób upoważnionych do reprezentowania danych podmiotów pod przekazanymi oświadczeniami i załącznikami do oświadczeń; przekazywanie faktur VAT zakupu paliw, w przypadkach, w których dokumenty te nie potwierdzają jednoznacznie pochodzenia paliwa; brak zestawienia dostawców dostarczających biomasę w danym okresie do utworzonej przez Koncesjonariusza spółki celowej zajmującej się dostarczaniem paliwa do jednostki wytwórczej; brak dokumentów potwierdzających pochodzenie sortymentu drewna/materiału drzewnego, w tym także zapasów paliwa zużytego w okresie wskazanym we wniosku o wydanie świadectwa pochodzenia; przekazywanie, jako dokumentów potwierdzających pochodzenia, wyłącznie umów na wycinkę drzew, co nie wskazuje jednoznacznie, że do jednostki wytwórczej nie zostało dostarczone drewno pełnowartościowe; brak integralnych części oświadczeń (zestawień faktur VAT + dokumentów potwierdzających pochodzenie, tj. dokumentów wywozowych, karty przekazania odpadów, oświadczeń wytwórców paliwa, itp.); brak wersji elektronicznej ww. integralnych części oświadczeń zamieszczonych na płycie CD (zestawienie faktur w formacie Excel oraz skany dokumentów potwierdzających pochodzenie); wypełnianie nieprawidłowych oświadczeń (dostawca paliwa wypełnia oświadczenie przygotowane dla wytwórcy paliwa – biomasy pochodzenia leśnego – pierwszego podmiotu wprowadzającego materiał drzewny na rynek Polski); wypełnianie oświadczenia ww. wytwórcy paliwa przez podmioty celowo rozdrabniające drewno; wypełnianie oświadczeń (najczęściej dot. wytwórcy paliwa) przez osoby nie upoważnione do reprezentowania danego podmiotu, którego dotyczy oświadczenie – dostawca paliwa wypełniał i podpisywał się pod oświadczeniami wytwórcy paliwa; w oświadczeniach wskazano okres wytwarzania/dostawy paliwa jako „grudzień 2013 r.”; brak załączonej do oświadczenia wytwórcy paliwa informacji na temat wytwarzanych produktów i procesu produkcyjnego, z którego powstają pozostałości, przekazywane na cele energetyczne; oświadczenie zawiera informacje niezgodne z załączonymi do tego oświadczenia dokumentami potwierdzającymi pochodzenie (tj. na oświadczeniu wskazano, że źródło pochodzenia dokumentuje zestawienie faktur VAT oraz dokumenty wywozowe, podczas gdy przekazano inne dokumenty mające potwierdzić pochodzenie, np. umowę na pielęgnacyjne prześwietlenie koron drzew); oświadczenie wytwórcy paliwa zawiera informacje o załączeniu wielu załączników (np. 14) dotyczących wytwarzanych produktów i procesu produkcyjnego, podczas gdy nie załączono żadnego lub tylko 1; wolumen dostawy wynikający z zestawienia faktur VAT nie jest identyczny z wolumenem wykazanym w uprzednio złożonym załączniku Nr 1 do wniosku o wydanie świadectw pochodzenia; przygotowanie ciągu dostaw w sposób odmienny od wytycznych Prezesa URE (bez dodatkowego opisu nie można ustalić, czy jest prawidłowy i czy dokumentuje pochodzenie danego sortymentu drewna/materiału drzewnego); w ciągu dostaw wolumen dostaw kolejnych dostawców (pośredników) jest większy od wolumenu wskazanego przez pierwszy podmiot wprowadzający drewno/materiał drzewny na rynek w ramach jednej „ścieżki” w łańcuchu dostaw; w ciągu dostaw wolumen dostaw dla użytkownika końcowego jest większy niż suma poszczególnych „ścieżek” w łańcuchu dostaw; w ciągu dostaw wskazywane są różne jednostki miar, bez zamieszczania stosownego komentarza dot. metody przeliczenia; w ciągu dostaw nie został wskazany kraj pochodzenia; karty przekazania odpadów nie zostały wystawione przez wytwórcę odpadu - pierwszego podmiotu wprowadzającego materiał drzewny na rynek Polski; dokumenty pochodzące od organów lub instytucji z kraju pochodzenia i dotyczące paliwa dostarczonego na teren Polski zawierają normy (dotyczące drewna pełnowartościowego), które funkcjonują wyłącznie w polskim porządku prawnym – np. organ wskazuje, że zrębka drzewna sprzedawana przez firmę X nie pochodzi z drewna pełnowartościowego, tj. drewna spełniającego wymagania jakościowe określone w normach dla grup oznaczonych jako S1, S2 i S3; materiał drzewny dostarczony do przedsiębiorstw energetycznych zawiera substancje/frakcje/dodatki, które nie wskazują na spełnienie wymagań określonych w definicji biomasy; przedkładanie dokumentacji pozyskanej od dostawców paliw, którzy w swych wyjaśnieniach sami jednoznacznie wskazują, iż w wyznaczonym terminie nie udało się im zgromadzić wszystkich wymaganych dokumentów.

Jak informuje URE, w najbliższych dniach Prezes URE skieruje ponowne wezwania do przedsiębiorstw energetycznych, aby udokumentowały one pochodzenie określonego sortymentu drewna/ materiału drzewnego.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Biznes i przemysł

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 11 listopada 2023

Duża inwestycja drogowa na Podkarpaciu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Duża inwestycja drogowa na Podkarpaciu. Jest przetarg

Grzegorz Rekiel 11 listopada 2023

PKP PLK: Oddanie drogi S7 wykluczyło komunikacyjnie mieszkańców Mnichowa

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Biznes i przemysł

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 11 listopada 2023

Duża inwestycja drogowa na Podkarpaciu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Duża inwestycja drogowa na Podkarpaciu. Jest przetarg

Grzegorz Rekiel 11 listopada 2023

PKP PLK: Oddanie drogi S7 wykluczyło komunikacyjnie mieszkańców Mnichowa

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5