Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Współpraca między koleją a lotniskami jest nieunikniona

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

ju

Data publikacji:
02-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Współpraca między koleją a lotniskami jest nieunikniona
fot. Rynek Infrastruktury
- Związek regionalnych portów lotniczych to związek pracodawców działających na rzecz branży. Przez ostatnie cztery lata mamy wysyp nowych połączeń kolejowych do lotnisk i planów z tym związanych. Wcześniej o takich inwestycjach nie było nawet mowy – mówił Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

- Zasadność budowy infrastruktury kolejowej do lotnisk uzasadniają statystyki i prognozy. Według nich w 2020 roku porty mają zamiar obsłużyć 38 mln pasażerów. Ruch zatem wzrośnie o około 100 procent przez najbliższe osiem lat. W 2012 roku wskaźnik mobilności Polaków wyniósł zaledwie 0,62. To bardzo słaby wskaźnik, jesteśmy na szarym końcu Europy, po Rumunii i Bułgarii. Progresja na pewno będzie duża w najbliższych latach, więc infrastruktura również powinna nadążać za tym, co będzie się działo na rynku – mówił Tomasik podczas dzisiejszej konferencji AviaRail.

 

Budowanie połączeń kolejowych do lotnisk wcale nie musi być zasadne tylko w przypadku hubów i dużych lotnisk Przykładem jest Polska, gdzie mamy dziś zdecentralizowany układ, jeśli chodzi o lotniska. 60 proc. ruchu jest już obsługiwany przez porty regionalne. - Na pewno w przyszłości ta tendencja będzie narastać na korzyść portów regionalnych. Wczoraj, po raz kolejny, został uruchomiony Modlin. Ryanair od razu uruchomił 27 połączań. W przyszłym roku około 2,5 mln pasażerów będzie tam obsłużona. Potencjał więc jest, a rynek reaguje bardzo dynamicznie na wszelkie zmiany – komentował Tomasik.

 

Według ekspertów współpraca między lotniskami a koleją jest nieunikniona. Kolejnym etapem będzie tworzenie wspólnej oferty dla linii lotniczych. Potem rozszerzanie oferty o nadawanie bagażu np. na dworcu kolejowym.

 

- Tylko współpracując ze sobą (kolej z lotniskami) możemy być rynkiem konkurencyjnym dla otoczenia. Niemcy chcą z naszych torów dowozić sobie pasażerów do lotniska w Berlinie. Z Warszawy przez Łódź i Poznań oraz z Krakowa, Katowic i Wrocławia podróżni będą się mogli znaleźć wprost na przystanku pod terminalem berlińskiego lotniska. Pewnie pojawi się też możliwość mieli nadania bagażu na dworcach. To dla nas duże zagrożenie. W czasie, kiedy ten plan powstał u nas nawet się jeszcze o komunikowaniu lotnisk nie myślało – mówił prezes związku.

 

Kluczowe zadanie w latach 2015-2020 to budowa dworców kolejowych na lotniskach i ich pełna integracja z podmiejskimi i krajowymi sieciami kolejowymi.

 

Zdaniem AEA linie kolejowe powinny być projektowane dla lotnisk obsługujących 2 mln podróżnych. A port odprawiający ponad 3 mln podróżnych takim połączeniem powinien już dysponować.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5