Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Budimex: Robot budowlany na testach w Krakowie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

Budimex testuje mobilnego robota wspomagającego pracę budowlańców. Prace z wykorzystaniem nowej technologii prowadzone są w Krakowie, gdzie budowany jest właśnie nowy odział Wojskowego Szpitala Klinicznego. Spółka liczy na to, że w przyszłości podobne rozwiązania umożliwią ograniczenie negatywnych skutków malejącej liczby pracowników.

Testowany przez Budimex robot nie jest urządzeniem działającym automatycznie. To robot współpracujący (collaborative robot), który ma ułatwiać pracę ekipom budowlanym. Do jego pierwszych zadań będą należały transportowanie ciężkich przedmiotów, malowanie, składanie szalunków oraz wiercenie otworów. Do ich prowadzenia robot będzie wykorzystywał ruchome ramię. Dopiero w przyszłości ma on zyskać możliwość samodzielnego działania.

Urządzenie przez ostatni tydzień było testowane na budowie Wojskowego Szpitala Klinicznego w Krakowie. To projekt realizowany przez Budimex od zeszłego roku – prace mają się zakończyć za trzy lata, a obecnie trwa wznoszenie konstrukcji nowego budynku. Oficjalna premiera robota miała miejsce zaledwie kilka tygodni temu, podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Robot budowlany

Prace nad stworzeniem robota trwały od 2021 r. w ramach unijnego projektu badawczego CONCERT, który jest realizowany przez podmioty z Włoch, Austrii i Niemiec. W skład zespołu projektowego wchodzą także m.in. Budimex, Włoski Instytut Technologiczny, czy Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy z Warszawy, który pomógł wypracowywać założenia bezpiecznej i efektywnej pracy z robotem.

Testowany robot to dość duże urządzenie składające się z platformy wraz z baterią posadowionej na czterech skrętnych kołach oraz zamontowanego na niej robotycznego ramienia. Jako zasięg w wariancie podstawowym to ok. 1,2 m zaś udźwig ok. 20 kg. Samo ramię może zostać jednak wydłużone poprzez zamontowanie dodatkowych modułów. Całkowita nośność platformy to 200 kg.

Pojazd wykorzystuje silnik elektryczny, który pozwala mu się poruszać z prędkością do 8 km/h. Dzięki zamontowanym czujnikom (lidar) i kamerom może poruszać się samodzielnie i omijać przeszkody oraz ludzi pracujących na budowie.


Czas pracy robota w zależności od obciążenia i zleconych zadań to od 6 do 8h na jednym ładowaniu. Pełne ładowanie baterii trwa ok. 2,5 h – możliwa jest jednak także jej szybka wymiana jak i podłączenie pojazdu do zewnętrznego źródła zasilania. Zastosowanie napędu elektrycznego pozwala robotowi pracować w zamkniętych pomieszczeniach i ograniczyć emisję w miejscu pracy.

Robotyczne ramię może być wyposażane w różne urządzenia. Podczas testów w Krakowie dziennikarze mogli zobaczyć wykorzystanie lekko zmodyfikowanej komercyjnej wiertarki (zasilanej z własnej baterii) oraz prostego mechanicznego chwytaka do przenoszenia płyt. W kolejnym etapie testowane mają być nie tylko moduły te do wiercenia i transportu, ale także do nakładania izolacji natryskowych, malowania czy pomocy przy montażu prostych szalunków. Czas wymiany głowicy to jedynie kilka minut.

Jak to działa w praktyce?

W czasie prezentacji na placu budowy robot Budimeksu wykonał dwa odwierty w ścianie pod puszki elektryczne – zadanie nie było więc przesadnie trudne. Na ścianie zamontowane zostały wcześniej znaczniki w formie kodów QR, które wskazywały robotowi miejsce dokonania odwiertów. Na końcu ramienia maszyna ma zamontowaną kamerę, które pozwala mu na identyfikację wcześniej zaprogramowanych znaków. Nad samą kamerą znajduje się dopiero miejsce do montażu odpowiedniego modułu roboczego – w tym przypadku była to zwykła akumulatorowa wiertarka jaką można kupić w każdym sklepie budowlanym.

Pierwsze wiercenie poszło robotowi dość sprawnie, ale trzeba przyznać, że na identyfikację miejsca potrzebował zdecydowanie więcej czasu niż człowiek. Przy drugiej próbie urządzenie miało jednak mały problem z identyfikacją miejsca, co zajęło jeszcze więcej czasu.

Po zmianie modułu końcowego można było przetestować robota jako pomocnika do noszenia płyty. Ten test również wypadł pozytywnie i po chwili przyzwyczajenia się do lekko opóźnionej reakcji ramienia można było z robotem bez większego problemu się przemieszczać. Urządzenie dobrze odczytywało ruchu człowieka i podążało za nimi.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że na miejscu nad pracą robota czuwała cała rzesza pracowników i inżynierów zespołu CONCERT. Prowadzone w Krakowie testy mają bowiem na celu zebranie danych do dalszych badań i sprawdzenie funkcjonalności robota w rzeczywistym środowisku placu budowy (mobilność, zwrotność, nawigacja, bezpieczeństwo) oraz zweryfikowanie jego przydatności w zakresie wsparcia przy transporcie ładunków i wiercenia.

Co dalej?

Zebrane doświadczenia i dane będą wykorzystywane w dalszych pracach, które mają doprowadzić do zwiększenia jego funkcjonalności. Kolejne testy w Polsce będą prowadzone na wiosnę 2024 r.

W najbliższej przyszłości robot ma zostać wyposażony w możliwość sterowania gestem, automatyczną nawigację na terenie budowy w oparciu o dane z wgranego modelu BIM lub w oparciu o rozmieszczone w pomieszczeniach zakodowane znaczniki.

– Budowa krakowskiego szpitala to chrzest bojowy dla naszego robota – mówi Marek Klusek, dyrektor działu innowacji w Budimex. – Jako największa grupa budowlana w Polsce, chcemy wyznaczać trendy w innowacyjnym i zrównoważonym budownictwie. Rozpoczynający dziś pracę robot to dopiero początek zmian, jakie szykujemy – podkreśla Klusek. O tym jednak w kolejnym tekście.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Szczecin: Most nad Regalicą po obciążeniach próbnych

Inżynieria i innowacje

Szczecin: Most nad Regalicą po obciążeniach próbnych

Mikołaj Kobryński 26 października 2023

Warszawa: Kładka pieszo-rowerowa łączy już oba brzegi Wisły

Miasto

Łódź: Budimex zbuduje nowy łącznik do S14

Drogi i autostrady

Łódź: Budimex zbuduje nowy łącznik do S14

Roman Czubiński 13 października 2023

Zobacz również:

Budimex oficjalnie rozpoczął budowę na pierwszym kontrakcie w Słowacji

Drogi i autostrady

Budimex oficjalnie rozpoczął budowę na pierwszym kontrakcie w Słowacji

inf. pras. Budimex 09 października 2023

Budimex: Obecność na trzech rynkach to bardzo dużo

Intermodal i logistyka

Budimex: Obecność na trzech rynkach to bardzo dużo

Łukasz Malinowski 04 października 2023

Budimex blisko dwóch dużych kontraktów kolejowych

Intermodal i logistyka

Budimex blisko dwóch dużych kontraktów kolejowych

Jakub Madrjas 05 października 2023

Pozostałe z wątku:

Szczecin: Most nad Regalicą po obciążeniach próbnych

Inżynieria i innowacje

Szczecin: Most nad Regalicą po obciążeniach próbnych

Mikołaj Kobryński 26 października 2023

Warszawa: Kładka pieszo-rowerowa łączy już oba brzegi Wisły

Miasto

Łódź: Budimex zbuduje nowy łącznik do S14

Drogi i autostrady

Łódź: Budimex zbuduje nowy łącznik do S14

Roman Czubiński 13 października 2023

Zobacz również:

Budimex oficjalnie rozpoczął budowę na pierwszym kontrakcie w Słowacji

Drogi i autostrady

Budimex oficjalnie rozpoczął budowę na pierwszym kontrakcie w Słowacji

inf. pras. Budimex 09 października 2023

Budimex: Obecność na trzech rynkach to bardzo dużo

Intermodal i logistyka

Budimex: Obecność na trzech rynkach to bardzo dużo

Łukasz Malinowski 04 października 2023

Budimex blisko dwóch dużych kontraktów kolejowych

Intermodal i logistyka

Budimex blisko dwóch dużych kontraktów kolejowych

Jakub Madrjas 05 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5