Zmiana harmonogramu realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego nadal wzbudza ogromne emocje. Należy mieć na uwadze, że użyteczność samego lotniska byłaby ograniczona bez uruchomienia na starcie linii kolei dużych prędkości, która nie mogłaby funkcjonować bez zasilania. Wszystko wskazuje na to, że infrastruktura elektroenergetyczna dla KDP nie miała szans powstać do 2028 roku.
Budowa linii kolei dużych prędkości jest jednym z największych wyzwań cywilizacyjnych, jakie czekają Polskę w nadchodzących dekadach. Co istotne, będzie to wyzwanie dla wielu branż. Oprócz budowy linii kolejowych konieczne będą inwestycje w infrastrukturę energetyczną, a to wobec faktu, że zastosowany na nich zostanie nieobecny dziś w Polsce system zasilania 2 x 25 kV AC 50 Hz. W przypadku budowy linii KDP łączącej Warszawę, Centralny Port Komunikacyjny, Łódź, Sieradz i Wrocław konieczna będzie budowa 5 podstacji trakcyjnych.
Choć poprzedni rząd deklarował oddanie do użytku CPK do 2028 roku, wydaje się, że uruchomienie lotniska wraz z linią KDP w tym roku nie było możliwe. Abstrahując od realności harmonogramów związanych z budową infrastruktury lotniskowej i linii kolejowej, wszystko wskazuje na to, że nawet w przypadku ich dotrzymania nie udałoby uruchomić szybkich połączeń z uwagi na brak możliwości przyłączenia podstacji trakcyjnych do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.
Spółka CPK złożyła do Polskich Sieci Elektroenergetycznych (czyli operatora systemu przesyłowego) wniosek o wydanie warunków przyłączenia dla podstacji trakcyjnych na planowanej linii kolejowej z Warszawy do Wrocławia przez Łódź w maju 2023 roku. Ostatecznie zgodnie z wydanymi warunkami przyłączenia, wydanymi przez PSE w tym roku w maju, podanie napięcia dla podstacji trakcyjnych CPK, Dmosin, Pabianice, Kuźnica-Czajków i Dziadowa Kłoda powinno nastąpić w latach 2029-2030.
Zasilanie dla fragmentu Warszawa – Łódź realne najwcześniej w 2030 roku
Jak przekazały nam PSE, aktualnie obowiązujący Plan Rozwoju Sieci Przesyłowej uwzględnia cały szereg inwestycji związanych z budową sieci KDP w ramach projektu CPK, które mają już zapewnione finansowanie. Harmonogram zdecydowanej większości z nich nie zakłada jednak ukończenia do 2028 roku. W przypadku budowy stacji 400/110 kV w rejonie CPK wraz z wprowadzeniem linii 400 kV Rogowiec – Ołtarzew zakończenie zaplanowano na 2029 rok.
Z kolei w odniesieniu do budowa stacji 400/220/110 kV w Strykowie (czyli w rejonie planowanej podstacji trakcyjnej Dmosin) wraz z wprowadzeniem linii 400 kV Rogowiec-Płock/Ołtarzew i linii 220 kV Janów-Ołtarzew przewiduje się zakończenie prac w roku 2030. Budowa linii 400 kV Stryków (Dmosin) – Kutno (Witonia) – nowa stacja w rejonie Konina także ma zostać zrealizowana w perspektywie 2030 roku. Tylko w przypadku rozbudowy stacji 400/220/110 kV Stryków (Dmosin) dla wprowadzenia linii abonenckiej 220 kV zaplanowano zakończenie prac wcześniej, bo w 2027 roku.
Podobna sytuacja w przypadku odcinka Łódź – Wrocław
Jak przekazały nam PSE, umowy z wykonawcami robót budowlanych w przypadku infrastruktury elektroenergetycznej zasilającej podstacje trakcyjne CPK i Dmosin powinny zostać zawarte w latach 2026-2027 roku. Tymczasem wyżej wymienione inwestycje są niezbędne tylko w kontekście uruchomienia fragmentu linii KDP z Warszawy do Łodzi przez CPK. Jak przedstawia się harmonogram pozostałych inwestycji zaplanowanych do realizacji przez PSE w najbliższych latach, związanych z zasilaniem kolejnych trzech podstacji trakcyjnych na odcinku Łódź – Sieradz – Wrocław?
W przypadku rozbudowy stacji 220/110 kV Pabianice dla wprowadzenia linii abonenckiej 220 kV planowany rok zakończenia prac to 2029. Budowa stacji 400 kV w rejonie Złoczewa wraz z wprowadzeniem linii 400 kV Rogowiec / Trębaczew – Ostrów dla zasilania podstacji trakcyjnej Kuźnica-Czajków) powinna zostać zakończona rok później, podobnie jak rozbudowa stacji 400/110 kV Pasikurowice dla wprowadzenia linii abonenckiej 400 kV dla zasilania podstacji trakcyjnej Dziadowa Kłoda.
Wszystko zatem wskazuje na to, że oddanie do użytku CPK w 2028 roku w ostatnich latach nie było realne. Jak informował “Rynek Lotniczy”, dopiero w tym roku w sierpniu wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla budowy linii wysokiego napięcia 110 kV i 220 kV, które zastąpią przewidziane do likwidacji odcinki znajdujące się na terenie projektowanego lotniska, co umożliwi zaopatrzenie w energię elektryczną samego portu lotniczego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.