Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Dekarbonizacja transportu. Powrót do żagli?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Dekarbonizacja transportu. Powrót do żagli?
fot. BAR Technologies
Masowiec Pyxis Ocean produkcji Mitsubishi Corporation to jednostka o ładowności 81 tys. ton. Z dniem 21 sierpnia wypłynęła z Singapuru do Brazylii po doposażeniu w dwa żagle, skonstruowane ze stali i włókna szklanego. Testowana technologia może być kolejnym rozwiązaniem godnym rozważenia w kontekście dekarbonizacji transportu morskiego.

Żagle WindWings skonstruowane ze stali i włókna szklanego powstały dzięki zaangażowaniu BAR Technologies oraz Yara Marine Technologies. Ich wysokość wynosi 37,5 metra, a podczas rejsu automatycznie obracają się zgodnie z prędkością i kątem wiatru, aby wykorzystać go do napędzania statku, dzięki czemu ograniczone zostaje wykorzystanie konwencjonalnego układu napędowego. Rezultatem implementacji tej technologii ma być redukcja zużycia paliwa nawet o 30%. Warto dodać, że żagle mogą zostać złożone przed przybyciem do punktu docelowego, czy też podczas przepraw przez kanały oraz pod mostami. Ich montaż jest możliwy zarówno na nowych jednostkach, jak również istniejących, takich jak wspomniany Pyxis Ocean, liczący 5 lat, obecnie czarterowany przez amerykańskiego Cargilla.



 – Ograniczenie konsumpcji paliwa w drodze wykorzystania energii wiatrowej generuje dwojakie korzyści. To niższe koszty zakupu paliwa i jednocześnie ograniczenie emisji, co stanowi krok w kierunku dekarbonizacji – mówi John Cooper, stojący na czele BAR Technologies. Wydaje się, że zastosowanie nowoczesnych żagli może wesprzeć dekarbonizację transportu morskiego. Dziś światowa żegluga morska polega niemal wyłącznie na tradycyjnych paliwach, dlatego BAR Technologies i Yara Marine Systems dostrzegają duży potencjał w rozwoju nowoczesnych żagli, których w perspektywie najbliższych czterech lat planują wyprodukować aż kilkaset.

Choć coraz więcej dużych graczy na rynku zaczyna stawiać na paliwa alternatywne, takie jak zielony metanol, czy ester metylowy przepracowanych olejów spożywczych, o czym informowaliśmy już w ostatnim czasie na łamach “Rynku Infrastruktury”, wadą tego rodzaju rozwiązań są relatywnie wysokie koszty. Zastosowanie żagli mogłoby spowodować poprawę konkurencyjności rozwiązań dekarbonizacyjnych w wymiarze biznesowym. Wiatr jest bowiem bezpłatnym źródłem energii. A czasu na znalezienie efektywnych rozwiązań jest coraz mniej… – Armatorzy i podmioty czarterujące statki są pod presją, aby podjąć aktywne, znaczące działania w kierunku sprostania rosnącym wyzwaniom związanym z transformacją energetyczną, i to szybko – komentuje Takafumi Oka, odpowiedzialny za obszar statków w Mitsubishi Corporation.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na budowę magazynu energii elektrycznej w Żarnowcu

Biznes i przemysł

Jest umowa na budowę magazynu energii elektrycznej w Żarnowcu

Mikołaj Kobryński 10 marca 2025

Koniec boomu na inwestycje offshore’owe. Co dalej z polskimi projektami?

Biznes i przemysł

Orlen przedstawił strategię na lata 2025-2035

Biznes i przemysł

Orlen przedstawił strategię na lata 2025-2035

Mikołaj Kobryński 10 stycznia 2025

Dekarbonizacja transportu kolejowego – nieunikniona, ale w jakim kształcie?

Inżynieria i innowacje

Powstanie rurociąg wodorowy Belgia – Francja?

Biznes i przemysł

Powstanie rurociąg wodorowy Belgia – Francja?

Mikołaj Kobryński 21 października 2024

Orlen rezygnuje z udziału w projekcie Polaris

Biznes i przemysł

Orlen rezygnuje z udziału w projekcie Polaris

Mikołaj Kobryński 15 października 2024

Zobacz również:

Jest umowa na budowę magazynu energii elektrycznej w Żarnowcu

Biznes i przemysł

Jest umowa na budowę magazynu energii elektrycznej w Żarnowcu

Mikołaj Kobryński 10 marca 2025

Koniec boomu na inwestycje offshore’owe. Co dalej z polskimi projektami?

Biznes i przemysł

Orlen przedstawił strategię na lata 2025-2035

Biznes i przemysł

Orlen przedstawił strategię na lata 2025-2035

Mikołaj Kobryński 10 stycznia 2025

Dekarbonizacja transportu kolejowego – nieunikniona, ale w jakim kształcie?

Inżynieria i innowacje

Powstanie rurociąg wodorowy Belgia – Francja?

Biznes i przemysł

Powstanie rurociąg wodorowy Belgia – Francja?

Mikołaj Kobryński 21 października 2024

Orlen rezygnuje z udziału w projekcie Polaris

Biznes i przemysł

Orlen rezygnuje z udziału w projekcie Polaris

Mikołaj Kobryński 15 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij