Partnerzy serwisu:
Inżynieria i innowacje

Jak daleko dojedziesz samochodem na wodór?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
01-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
WysokieNapiecie.pl

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Jak daleko dojedziesz samochodem na wodór?
fot. WysokieNapiecie.pl
Jaki realny zasięg zimą ma wodorowa Toyota Mirai? Gdzie możemy nią dziś pojechać? Czy tankowanie wodoru rzeczywiście trwa 5 minut? Ile H2 kosztuje w Polsce i Austrii? Jak wodorowiec wypada w porównaniu do elektryka i diesla? Sprawdziliśmy to na liczącej 1400 km trasie z Warszawy do Wiednia i z powrotem

Odbyliśmy jedną z pierwszych w historii podróży samochodem wodorowym z Polski za granicę (na kołach). Umożliwiły to uruchomione w ostatnich tygodniach dwie pierwsze ogólnodostępne stacje wodorowe w Polsce. Ruszyły w Warszawie i Rybniku pod logo Neso (grupa Polsat). A skoro już dojechaliśmy na Śląsk, to nie mogliśmy sobie odpuścić podróży wodorowcem do Wiednia.


Jeszcze przed wyjazdem do Wiednia testowaliśmy Toyotę Mirai przez kilka dni na warszawskich ulicach w jednych z gorszych możliwych warunkach. Było chłodno (2-8 st. C), deszczowo (auta wodorowe tracą zasięg przy wysokiej wilgotności) i w sporych korkach (średnio 15-20 km/h). W tych warunkach japoński wodorowiec zużywał od 1,13 kg do nawet 2,34 kg na setkę (przy krótkich dojazdach wychłodzonym autem). Średnie zużycie w mieście wyniosło 1,89 kg/100 km, co oznacza 300 km zasięgu w tych niesprzyjających okolicznościach przyrody.

Byliśmy jednak pewni, że gdy tylko wyjedziemy w długą trasę, to auto zacznie w końcu zużywać większość energii na napęd, a nie ogrzewanie i wyniki się poprawią. Tak rzeczywiście było. Przy płynnej jeździe ekspresówką i autostradą z Warszawy do Rybnika, Mirai zużyła 1,48 kg/100 km, opróżniając 90% zbiornika (bardzo zbliżony wynik osiągnęliśmy na powrocie).

Jednak już przy wolniejszej jeździe przez Czechy i Austrię, gdzie na trasie mamy trochę dróg krajowych i remontów, zużycie spadło do 1,25 kg/100 km, a zasięg w takich warunkach wzrósł do 450 km.

Najniższe zużycie odnotowaliśmy przy przejazdach przez cały Wiedeń, gdy było już słonecznie, sucho i cieplej (7 st. C), a sam samochód był rozgrzany po podróży. Mirai zadowalała się wówczas 1,08 kg wodoru na setkę, przekraczając 500 km potencjalnego zasięgu.

Tankowanie samochodu na wodór w Polsce

Najwięcej zaskoczeń czekało nas na stajach wodoru. Gdy chcieliśmy zatankować auto do pełna przed wyruszeniem z Warszawy do Rybnika, okazało się, że Mirai nie dotankujemy na full, gdy mamy w zbiornikach jeszcze 77% wodoru. Musieliśmy wybrać się na wycieczkę krajoznawczą, aby opróżnić zbiorniki i przy 66% wypełnienia, tankowanie ruszyło. Co ciekawe, gdy testowaliśmy wodorowe BMW iX5 Hydrogen, bez problemu dotankowaliśmy pełen zbiornik przy identycznym poziomie napełnienia, przy którym bezskutecznie próbowaliśmy zatankować Toyotę.

Jak wygląda tankowanie wodoru? Jakie są ceny wodoru i czy to się opłaca? Wodorowy, elektryczny, spalinowy - jaki samochód wybrać? O tym w dalszej części tego artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Homologacja pojazdów wodorowych w Łukasiewicz

Inżynieria i innowacje

Homologacja pojazdów wodorowych w Łukasiewicz

Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny 18 września 2023

Wodór popłynie w sieci dystrybucyjnej PSG

Inżynieria i innowacje

Wodór popłynie w sieci dystrybucyjnej PSG

Mikołaj Kobryński 28 lipca 2023

PE przyjął AFIR. Przybędzie stacji ładowania pojazdów elektrycznych?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Komisja Europejska akceptuje zmieniony KPO. Najwięcej zyska energetyka

Polityka i prawo

Komisja Europejska akceptuje zmieniony KPO. Najwięcej zyska energetyka

Magdalena Skłodowska, WysokieNapiecie.pl 24 listopada 2023

Producent stali testuje elektryczną ciężarówkę

Intermodal i logistyka

Producent stali testuje elektryczną ciężarówkę

inf. pras. ArcelorMittal Poland 19 listopada 2023

PSPA: Elektromobilność to nie tylko elektryczne samochody

Inżynieria i innowacje

Pozostałe z wątku:

Homologacja pojazdów wodorowych w Łukasiewicz

Inżynieria i innowacje

Homologacja pojazdów wodorowych w Łukasiewicz

Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny 18 września 2023

Wodór popłynie w sieci dystrybucyjnej PSG

Inżynieria i innowacje

Wodór popłynie w sieci dystrybucyjnej PSG

Mikołaj Kobryński 28 lipca 2023

PE przyjął AFIR. Przybędzie stacji ładowania pojazdów elektrycznych?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Komisja Europejska akceptuje zmieniony KPO. Najwięcej zyska energetyka

Polityka i prawo

Komisja Europejska akceptuje zmieniony KPO. Najwięcej zyska energetyka

Magdalena Skłodowska, WysokieNapiecie.pl 24 listopada 2023

Producent stali testuje elektryczną ciężarówkę

Intermodal i logistyka

Producent stali testuje elektryczną ciężarówkę

inf. pras. ArcelorMittal Poland 19 listopada 2023

PSPA: Elektromobilność to nie tylko elektryczne samochody

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5