Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Most w Trzebiatowie odzyskuje historyczny blask

Dalej Wstecz
Autor:

Strabag

Data publikacji:
26-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
25-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Strabag

Podziel się ze znajomymi:

22 września 2023 r. w Trzebiatowie nastąpiło oficjalne otwarcie i przekazanie udostępnionego do użytku mieszkańców już od początku września wyremontowanego przez Strabag zabytkowego mostu nad rzeką Regą. Umowę o wartości 9,7 mln zł brutto na remont i wzmocnienie konstrukcji tego wybudowanego w 1905 r. obiektu Strabag podpisał z gminą Trzebiatów we wrześniu 2022 r. Przeprawa, nazywana potocznie „mostem z delfinami”, jest ważnym elementem infrastruktury komunikacyjnej miasta. Ten pięknie zdobiony elementami w stylu secesyjnym obiekt jest jednym z trzech trzebiatowskich mostów łączących brzegi Regi, w zakolu której ulokowane jest Stare Miasto.

Konstrukcja mostu opiera się na trzech przęsłach łukowych. Skrajne przęsła to ażurowe przyczółki, w formie sklepień bezprzegubowych o rozpiętości teoretycznej 9,5 m. Główne przęsło nurtowe stanowi łuk trójprzegubowy o rozpiętości teoretycznej 30,5 m. Całkowita długość obiektu, wraz ze skrzydłami przyczółków, wynosi 54,3 m. Szerokość całkowita mostu w przęśle wynosi 10,7 m, obustronne chodniki mają szerokość po 1,96 m, jezdnia 6,1 m. Główne podpory mostu stanowią dwa monolityczne filary.

Zakres prac objętych umową obejmował naprawę i wzmocnienie elementów konstrukcyjnych przeprawy, wymianę jej wyposażenia, wykonanie nawierzchni na moście i dojazdach oraz remont konserwatorski elewacji.

Podstawowym wyzwaniem przy wykonaniu remontu było zabezpieczenie stateczności obiektu podczas prac remontowych i prowadzenie ich tak, aby łuki w przęśle nurtowym nie uległy przemieszczeniu i opadnięciu.

Strabag zastosował tu technologię, która nie wymagała wykonywania podparcia łuków w nurcie rzeki.

– Wyniki przeprowadzonych badań pokazały, że wykonane lata temu betony znajdują się obecnie w dość dobrym stanie i pomimo sporych uszkodzeń w izolacji obiektu nie wymagają znaczących napraw. Warto nadmienić, że zdarza się często, iż po tylu latach elementy takie wymagają wyburzenia – mówi Grzegorz Zawarczyński z Oddziału Budownictwa Inżynieryjnego Strabag.

Prace remontowe prowadzono w trzech etapach:
  • W pierwszym etapie przeprowadzono podstawowe naprawy konserwatorskie balustrad od strony chodnika, w tym: oczyszczenie, wymiany elementów, odsolenie i wykonanie napraw możliwych do wykonania w okresie jesienno-zimowym.
  • Kolejny etap obejmował zasadnicze roboty drogowo-mostowe na moście i dojazdach (wzmocnienia ustroju nośnego, wykonanie nowej izolacji przeciwwodnej i nawierzchni). Dalsze prace konserwatorskie pod obiektem, prowadzone z wykorzystaniem podwieszonych rusztowań, dotyczyły głównie wymiany tynków na łukach oraz remontu balustrad i elewacji od zewnętrznej strony. 
  • Na ostatnim etapie prac wykonano uzupełnienia i przeprowadzono poprawki prac konserwatorskich i wykończeniowych na chodnikach i schodach. Prace zakończył montaż oświetlenia.

Most nad rzeką Regą jest jednym z ciekawszych, zabytkowych obiektów myśli artystycznej i inżynierskiej w Trzebiatowie. Dlatego też, poza remontem konstrukcji, równie ważne było przywrócenie walorów estetycznych i historycznych obiektu. Prace w zakresie naprawy elewacji, balustrad oraz elementów dekoracyjnych prowadzone były pod ścisłym nadzorem konserwatorskim.

Jak podaje informacja prasowa, oddany do użytkowania most w Trzebiatowie to nie jedyny tego typu obiekt modernizowany w ostatnim czasie przez Strabag. W Krośnie Odrzańskim spółka przebudowuje i podnosi o blisko 2 metry, zabytkowy most drogowy nad Odrą. Celem prac zleconych przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie jest zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego i podniesienie klasy żeglowności Odry.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trojanowski (STRABAG): Budowlanka wychodzi z kryzysu, ale konkurencja rośnie

Biznes i przemysł

Wojciech Trojanowski (STRABAG): Na rynek patrzę z optymizmem

Biznes i przemysł

Świecąca droga rowerowa z odświeżoną nawierczhnią

Drogi i autostrady

STRABAG Polska: Przecięliśmy więzi z Rosją

Drogi i autostrady

STRABAG Polska: Przecięliśmy więzi z Rosją

Łukasz Malinowski 22 kwietnia 2022

Zobacz również:

Trojanowski (STRABAG): Budowlanka wychodzi z kryzysu, ale konkurencja rośnie

Biznes i przemysł

Wojciech Trojanowski (STRABAG): Na rynek patrzę z optymizmem

Biznes i przemysł

Świecąca droga rowerowa z odświeżoną nawierczhnią

Drogi i autostrady

STRABAG Polska: Przecięliśmy więzi z Rosją

Drogi i autostrady

STRABAG Polska: Przecięliśmy więzi z Rosją

Łukasz Malinowski 22 kwietnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5