Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Prace projektowe nad mostem w Sulejowie przyspieszają

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA Łódź

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Prace projektowe nad mostem w Sulejowie przyspieszają
fot. GDDKiA Łódź
Łódzka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła, jak wygląda projektowanie mostu na Pilicy w Sulejowie w ciągu drogi krajowej nr 12. To ważna inwestycja dla województwa łódzkiego, która łączy Piotrków Trybunalski z Sulejowem.

Trasa ta należy do jednej z najbardziej zatłoczonych w całej Polsce, a średni dobowy ruch według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21 wynosił około 21 tysięcy pojazdów dziennie. W porach szczytu komunikacyjnego było to natomiast nawet powyżej 25 tys.

Nowe koncepcje projektowe

Fakt zatłoczonej trasy, a także zły stan blisko 80-letniej obecnej przeprawy sprawił, że pojawiła się konieczność jej przebudowy. Stopień wyeksploatowania obecnego mostu przekracza 90 procent, w związku z czym konieczna jest budowa nowego obiektu. Istniejących podpór nie da się powtórnie wykorzystać.

Jak zdradza GDDKiA, w trakcie prac projektowych zaczynają wyłaniać się koncepcje dotyczące rozwiązań technicznych przyszłego mostu. Do wyboru, zależnie od uwarunkowań, będzie przeprawa jedno, dwu lub trzyprzęsłowa. Zasadniczą różnicą będzie także długość nowego obiektu, która zostanie zwiększona względem istniejącego o ok. 20 proc. Pozwoli to w przyszłości wygospodarować miejsce dla chodnika lub ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż wałów powodziowych.

Nowa przeprawa będzie także znacznie bardziej przyjazna dla niechronionych uczestników ruchu. Chodnik powstanie zarówno po południowej (podobnie, jak obecnie), jak i po północnej stronie mostu. Szerokość tego drugiego umożliwi w przyszłości przekształcenie go w ciąg pieszo-rowerowy.

Wymagająca inwestycja

Projekt przygotowuje konsorcjum firm E&C i Protechnicon za 1,14 mln zł. Wykonawca ma 28 miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej. Dodatkowo należy opracować czasową organizację ruchu, która będzie obowiązywać w czasie robót. Generalna Dyrekcja ocenia to zadanie za skomplikowane z uwagi na gęstą zabudowę mieszkalną przy moście oraz bliskie sąsiedztwo skrzyżowania z DK74.

Najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem będzie budowa mostu tymczasowego obok istniejącej przeprawy (po jej północnej stronie). Będzie się mógł po nim odbywać ruch lokalny (dwukierunkowo) obejmujący samochody osobowe i dostawcze, transport publiczny i docelowy transport towarowy.

Ze względu na brak innych przepraw drogami krajowymi przez Pilicę w bliskim sąsiedztwie miasta, konieczne będzie wskazanie objazdów. Tranzyt dla ruchu ciężkiego zostanie wyznaczony w większej odległości od Sulejowa: przez DK48 od strony północnej lub DK42 od południa.

Prace budowlane dla tej inwestycji przewidziano na lata 2028-29.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejny etap budowy mostu w Stroniu Śląskim

Inżynieria i innowacje

Kolejny etap budowy mostu w Stroniu Śląskim

Damian Kelman 19 września 2025

Płock przygotowuje budowę nowych mostów

Inżynieria i innowacje

Płock przygotowuje budowę nowych mostów

Damian Kelman 29 sierpnia 2025

Nowy most między Słubicami i Frankfurtem. Niebawem studium wykonalności

Inżynieria i innowacje

Budowa mostu na DK77 w Sandomierzu na ostatniej prostej

Inżynieria i innowacje

Nowy most nad Notecią na półmetku

Inżynieria i innowacje

Nowy most nad Notecią na półmetku

Damian Kelman 06 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kolejny etap budowy mostu w Stroniu Śląskim

Inżynieria i innowacje

Kolejny etap budowy mostu w Stroniu Śląskim

Damian Kelman 19 września 2025

Płock przygotowuje budowę nowych mostów

Inżynieria i innowacje

Płock przygotowuje budowę nowych mostów

Damian Kelman 29 sierpnia 2025

Nowy most między Słubicami i Frankfurtem. Niebawem studium wykonalności

Inżynieria i innowacje

Budowa mostu na DK77 w Sandomierzu na ostatniej prostej

Inżynieria i innowacje

Nowy most nad Notecią na półmetku

Inżynieria i innowacje

Nowy most nad Notecią na półmetku

Damian Kelman 06 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij