PKP PLK prowadzą aktualnie 12 postępowań przetargowych na dokumentację przedprojektową lub projektową, a na ten rok spółka planuje jeszcze kolejnych 11 postępowań. PLK chcą też przykładać większą uwagę do ewentualnych błędów w dokumentacjach, które mogą kończyć się problemami przy inwestycjach.
Jednym z większych zamawiających, jeśli chodzi o prace projektowe i przedprojektowe, jest spółka PKP PLK. Zarządca infrastruktury kolejowej co roku stara się zlecać określoną liczbę takich zadań. Na Kongresie Projektantów i Inżynierów mówił o tym prezes PKP PLK Piotr Wyborski.
– Polskie Linie Kolejowe w trybie ciągłym uruchamiają nowe postępowania na dokumentacje projektowe w zależności od tego, co mamy zapisane w programach inwestycyjnych. Na ten moment w trakcie postępowania przetargowego jest 12 postępowań. Na rok 2025 planujemy jeszcze uruchomienie około 11 postępowań na dokumentację przedprojektową lub dokumentację projektową. Wykonawcy dokumentacji pracują nad ok. 100 projektami o łącznej wartości 1,5 mld zł. Uważam, że na dziś rynek ma co robić. Rynek będzie realizował dokumentację przedprojektową i projektową przez najbliższe lata. Uważam, że pod względem programów, które w tej chwili realizujemy, dokumentacja projektowa będzie wystarczająca – mówił Wyborski. Jak dodał, spółka planuje aktualnie zadania inwestycyjne na nową perspektywę i dokonuje analiz, w jakim zakresie zrealizowane do tej pory dokumentacje projektowe zaspokoją zapotrzebowanie na kolejne lata.
Piotr Wyborski odniósł się także do tematu błędów w dokumentacjach projektowych. – W ubiegłym roku rozpoczęliśmy dyskusję o błędach w dokumentacji projektowej. Stwierdziliśmy na wielu projektach, że dokumentacja projektowa uniemożliwiła wykorzystanie pełnych zdolności pod względem eksploatacyjnym, a także mogła powodować koszt związany z całym cyklem życia infrastruktury. Te błędy zostały w odpowiednim czasie znalezione i skorygowane, natomiast zależy nam na dobrej współpracy z wykonawcami, aby tego typu błędów unikać, aby mieć dobre wytyczne dla wykonawców, mieć korzyści z wysokich kwalifikacji i kompetencji wykonawców, po to uzyskiwać infrastrukturę, która jest efektywna dla PLK i dla naszych przewoźników – mówił prezes PKP PLK.
Wyborski zapewnił też, że zarządca infrastruktury stara się wdrażać cyfryzację. – Jesteśmy bardzo dużą organizacją zatrudniającą 36 tysięcy pracowników, realizującą programy inwestycyjne o wartości kilkunastu miliardów złotych rocznie. Jeśli chodzi o dokumentację projektową, od kilku miesięcy pracujemy nad drożeniem standardów BIM. Zdajemy sobie sprawę, jak istotne standardy BIM są z punktu widzenia całości dokumentacji, jej kompletności, pracy całego zespołu. Wszystkie nowe projekty, które będziemy inicjować od września tego roku, chcemy, żeby były już przygotowane w standardzie BIM – zakończył prezes PLK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.