Partner serwisu
Miasto

Cztery nowe ronda w stolicy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Przetargi na budowę przynajmniej czterech rond w Warszawie ogłosi w tym roku stołeczny Zarząd Dróg Miejskich. Nowe ronda wpłyną na poprawę bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców, a jednocześnie zapewnią większą przepustowość i płynność ruchu.

Nowe ronda powstaną u zbiegu ul. Krasińskiego z ul. Przasnyską na Żoliborzu i na Mokotowie w pobliżu elektrociepłowni Siekierki, gdzie krzyżują się ul. Augustówka i Zawodzie. Rondo zastąpi również skrzyżowanie ul. Powązkowskiej i Obrońców Tobruku na granicy Bielan z Bemowem oraz zbudowane zostanie tam, gdzie krzyżują się ulice Płaskowickiej i Lanciego (Ursynów).

Bez pieniędzy ani rusz

Na realizację inwestycji na Mokotowie i Żoliborzu ZDM otrzymał wstępną promesę dofinansowania z rządowego funduszu Polski Ład – odpowiednio 10,5 mln zł i 8 mln zł. Jednym z warunków otrzymania promesy z rządowego programu jest wkład własny miasta. Dlatego na ostatniej sesji Rady m.st. Warszawy obie inwestycje wsparte zostały miejskimi środkami – dla ronda u zbiegu ul. Augustówka i Zawodzie w wysokości 1,85 mln zł, natomiast w przypadku ul. Krasińskiego i Przasnyskiej – 701,7 tys. zł.

Aby nie utracić dofinansowania z Polskiego Ładu, przetarg musi zostać rozpisany w ciągu dziewięciu miesięcy od dnia otrzymania promesy wstępnej. Ten termin mija 12 lipca 2024 r. Jednak ZDM rozpisze przetarg na budowę rond w obu lokalizacjach jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.

Był audyt, będą ronda

Lokalizacje planowanych rond zostały wytypowane na podstawie audytu nieosygnalizowanych przejść dla pieszych. W ciągu kilku lat (2016-2020) kontrolerzy ZDM wykonywali w terenie pomiary i obliczenia, przyznawali oceny (w skali od zera do pięciu punktów), określali zagrożenia, a następnie wskazywali zalecenia. W ten sposób udało się przeprowadzić kompleksowy przegląd wszystkich przejść dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. Audytorzy pojawili się w każdej dzielnicy Warszawy. Powstałe w efekcie zalecenia drogowcy miejscy starają się jak najszybciej wdrażać w życie – tak, by poprawiać bezpieczeństwo na drogach.

I właśnie przejście dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Augustówka i Zawodzie otrzymało najniższą notę w audycie Zarądu Dróg Miejskich. Jest tu wzmożony ruch pojazdów ciężarowych, dookoła brakuje chodników, więc nie ma bezpiecznego dojścia do zebry. Piesi poruszają się pasem przy jezdni, a do tego rosnąca obok zieleń ogranicza widoczność. To wszystko spowodowało, że głównym zaleceniem audytora stało się przebudowanie skrzyżowania na rondo.

Nieco wyższą notę – bo „jedynkę” – otrzymało w audycie przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Krasińskiego i Przasnyskiej. O budowę ronda w tym miejscu apelowali także mieszkańcy pobliskich osiedli. Dzięki nowemu rozwiązaniu poprawi się bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu na przecięciu dwóch długich, prostych ulic. Zyskają też rowerzyści, bo z myślą o nich powstanie przejazd przez południowy wlot ul. Przasnyskiej. Przystanek w stronę ul. Powązkowskiej znajdzie się za rondem, a nie – jak do tej pory – przed skrzyżowaniem. Dzięki temu nie powinno już dochodzić do sytuacji, gdy kierowcy – mimo wymalowanej na jezdni ciągłej linii – omijali autobus, powodując zagrożenie dla pieszych.

Niedaleko władze Żoliborza budują inne rondo. W połowie listopada ub.r. ruszyły prace na skrzyżowaniu ul. Rydygiera i Przasnyskiej. Przy okazji ta druga ulica przejdzie generalny remont (na odc. Duchnicka-Krasińskiego). Planowany termin zakończenia całej inwestycji to czerwiec 2024 r.

Będzie bezpieczniej

W planach na ten rok jest również przebudowa skrzyżowania ul. Powązkowskiej i Obrońców Tobruku na granicy Bielan z Bemowem. Tu również powstanie rondo – zgodnie z zaleceniami po audycie bezpieczeństwa. Na razie obowiązuje w tym miejscu zasada „łamanego pierwszeństwa”. Praktyka pokazuje, że nie wszyscy kierowcy potrafią korzystać z tego typu rozwiązania. Na dodatek Powązkowska od strony ul. Waldorffa stanowi długi, prosty odcinek drogi, sprzyjający rozwijaniu dużych prędkości. Rondo ma ją ograniczyć. Jednocześnie planowane zmiany uniemożliwią parkowanie tuż przy przejściach dla pieszych. Stojące w ten sposób auta, także ciężarowe, obecnie zasłaniają widoczność i powodują zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, a przede wszystkim pieszych.

Dlatego drogowcy chcą także przesunąć zebry – bliżej tarczy skrzyżowania, zamienić lokalizację zjazdu na posesję, która mieści się po stronie ul. gen. Maczka oraz przenieść słup energetyczny, by nie blokował przejścia pieszym. Zakres prac obejmuje też przebudowę istniejącego azylu na jednym z przejść oraz wyposażenie w azyl kolejnego z nich. Zbudowane zostanie lepsze połączenie istniejącego ciągu pieszo-rowerowego z jezdnią –za pomocą dwóch jednokierunkowych łączników.

Rondo u zbiegu Powązkowskiej i Obrońców Tobruku nadal jest na etapie projektowania. Aktualnie ustalane są linie podziałowe nowych działek. Pieniądze na realizację tej inwestycji przekazała Rada Warszawy na sesji budżetowej w grudniu 2023 r. Planowane zmiany wpisują się w szerszy schemat dla tego rejonu. Obecnie bemowski urząd dzielnicy prowadzi budowę dwóch rond – na skrzyżowaniach ulic Obrońców Tobruku i Piastów Śląskich oraz Piastów Śląskich, Osmańczyka i Krasnodębskiego. Natomiast miejscy drogowcy już w zeszłym roku wybudowali rondo u zbiegu ulic Kochanowskiego i Rudnickiego na Bielanach.

Pora na Ursynów

W planach na ten rok stołeczny ZDM ma również rozstrzygnięcie przetargu na budowę ronda na Ursynowie. Ma powstać na skrzyżowaniu ul. Płaskowickiej i Lanciego. To większy projekt, bo obejmuje również m.in. przedłużenie chodnika i drogi rowerowej – od al. KEN do Lanciego nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy. Przebudowane ma być też oświetlenie, chodniki po drugiej stronie ul. Płaskowickiej. Zaprojektowana „od nowa” zostanie również zatoka autobusowa. Obecnie projekt stałej organizacji ruchu w tym miejscu jest w trakcie zatwierdzania. Dalsza realizacja mogłaby się toczyć w trybie „Zaprojektuj i wybuduj”. ZDM czeka środki na ten cel – są one zapisane w Wieloletniej Perspektywie Finansowej m.st. Warszawy.

Po co miasto buduje ronda?

Zamiana tradycyjnych skrzyżowań na ronda przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim nowe rozwiązanie porządkuje ruch i poprawia bezpieczeństwo. Rondo nie wymusza zatrzymania się pojazdu, a jedynie powoduje jego zwolnienie. Dzięki temu zwiększa się przepustowość i płynność ruchu w porównaniu ze skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną. Z licznych badań wynika, że rondo podnosi także bezpieczeństwo jazdy. Piesi mogą się tam czuć pewniej, bo kierujący autem muszą obniżyć prędkość. Jednocześnie nie ma ryzyka czołowego zderzenia pojazdów, bo samochody na rondzie poruszają się w tym samym kierunku.

W ostatniej dekadzie przybyło w Warszawie kilkadziesiąt nowych rond. Najczęściej powstają one na ulicach, które podlegają Zarządowi Dróg Miejskich, np. przy okazji przebudowy skrzyżowań przez prywatnych inwestorów lub w ramach inwestycji innych jednostek (np. Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta). Sporo nowych rond pojawiło się w ostatnich latach na mniejszych ulicach. Za ich budowę odpowiadają m.in. urzędy dzielnic.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mazury. Szykuje się dalszy remont DW 538 nieopodal Biskupca

Drogi i autostrady

Mazury. Szykuje się dalszy remont DW 538 nieopodal Biskupca

Przemysław Farsewicz 04 lutego 2024

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

Drogi i autostrady

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

inf. pras oprac. JM 12 sierpnia 2022

Warszawa podwaja flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania

Drogi i autostrady

Warszawa. W 2020 r. mniej wypadków na drogach, ale zginęło więcej osób

Drogi i autostrady

Warszawa: nowa nawierzchnia na ul. Raszyńskiej i ul. Handlowej

Drogi i autostrady

Pracowity rok warszawskich drogowców. Jakie plany na 2017 r.?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Mazury. Szykuje się dalszy remont DW 538 nieopodal Biskupca

Drogi i autostrady

Mazury. Szykuje się dalszy remont DW 538 nieopodal Biskupca

Przemysław Farsewicz 04 lutego 2024

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

Drogi i autostrady

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

inf. pras oprac. JM 12 sierpnia 2022

Warszawa podwaja flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania

Drogi i autostrady

Warszawa. W 2020 r. mniej wypadków na drogach, ale zginęło więcej osób

Drogi i autostrady

Warszawa: nowa nawierzchnia na ul. Raszyńskiej i ul. Handlowej

Drogi i autostrady

Pracowity rok warszawskich drogowców. Jakie plany na 2017 r.?

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5