Jest szansa, że powstanie kolejna bezkolizyjna przeprawa na olsztyńskie Zatorze. Miasto ma już oferty zainteresowanych firm, które mają zaprojektować i wybudować nowe połączenie drogowe, które przebiegałoby w tunelu pod torami kolejowymi i ul. Tracką do ul. Marii Zientary-Malewskiej. Byłaby to czwarta przeprawa przez tory na drugą stronę miasta.
Do północnych rejonów Olsztyna prowadzą dzisiaj trzy bezkolizyjne przeprawy samochodowe – wiadukt na ul. Limanowskiego, wiadukt na ul. Partyzantów oraz ul. Nowoartyleryjska biegnąca od ronda Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Okazują się one jednak mało wystarczające, zwłaszcza w kontekście mocno rozbudowującego się osiedla Zielona Górka, gdzie przybywa bloków mieszkalnych. Również osiedle Zatorze jest stale zabudowywane nowymi obiektami mieszkalnymi, a miasto rozwija się w kierunku miasteczka Dywity. Dlatego od lat toczona jest dyskusja na temat budowy kolejnej przeprawy, która odciążyłaby zwłaszcza wiadukt na ul. Limanowskiego.
Rozwiązaniem problemu braku nowych połączeń na Zatorze ma być pomysł zagospodarowania terenów przemysłowych we wschodniej części Olsztyna obok Jeziora Trackiego. Mowa o 65-hektarowym terenie dawnego motocrossu pomiędzy ul. Lubelską a ul. Marii Zientary-Malewskiej. Dodatkowo, po wybudowaniu w pobliżu południowej obwodnicy miasta, tereny te są teraz bardzo dobrze skomunikowane, dlatego tym bardziej miasto chce wykorzystać potencjał tego miejsca. Miasto otrzymało nawet 90 mln zł dotacji z Polskiego Ładu, które może wykorzystać na rozpoczęcie zagospodarowywania chociaż części obszaru.
Ruszył więc przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie połączenia drogowego od ulicy, która jest dzisiaj dojazdem do Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi przy ul. Lubelskiej, do ul. M. Zientary-Malewskiej. Zaplanowano budowę tunelu drogowego pod linią kolejową. Wcześniej rozważano różne opcje – m.in. budowę wiaduktów drogowych, które byłyby tańsze w realizacji. Zdecydowano jednak, że nowa przeprawa będzie poprowadzona w tunelu.
Do przetargu zgłosiło się pięć firm. Miasto przygotowało na zamówienie dokładanie 91,84 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożył Intop Warszawa, który za zamówienie podstawowe chce 57,8 mln zł, zaś za opcję pierwszą 7,5 mln zł, a opcję drugą 8 mln zł. Nieznacznie droższa oferta pochodzi od Budimexu Drogownictwo z kwotą 62,3 mln zł (opcje kolejno 9,8 mln zł i 9,2 mln zł) oraz od Trakcji z kwotą 66,2 mln zł (opcje 7 mln zł i 6,9 mln zł). Konsorcjum Mirbud i Kobylarnia zaoferowali roboty za 70 mln zł (do tego opcje 6,8 mln zł i 6 mln zł). Najdroższą ofertę złożył Strabag, który chce za zamówienie podstawowe 92,6 mln zł, zaś za opcje 7,1 oraz 7,9 mln zł. Wybór wykonawcy prac projektowych i robót budowlanych poprzedzi analiza ofert pod kątem wyłącznie ceny.
Powstać ma droga o klasie L, której szerokość określono na 7 metrów. W przekroju jezdni znajdą się dwa pasy ruchu. Długość traktu liczona jest na 1,36 km. W planach jest budowa chodnika i ścieżki dla rowerów o szerokości 3 metrów. Oba trakty mają zostać rozdzielone separatorem o szerokości 1 metra. Tunele znajdą się pod linią kolejową i ul. Tracką. Dwa obiekty zaplanowano do wykonania w konstrukcji żelbetowej o szerokości 14 metrów. Każdy z nich będzie miał długość 16 metrów. Dowiązanie nowej drogi nastąpi na ul. Marii Zientary-Malewskiej po stronie Zatorza. W tym miejscu zaplanowano rondo. Konieczne będą także prace związane z budową przepustu, odwodnienia, oświetlenia, kanalizacji i wodociągów oraz dwóch par zatok autobusowych. Roboty poprzedzi wycinka zieleni, jednak miasto zaplanowało nasadzenia kompensacyjne.
Miasto w zamówieniu zawarło dwie opcje, które dotyczą rozbudowy ul. Marii Zientary-Malewskiej na odcinku od nowego ronda do ul. Jeżynowej. Odcinek ma prawie 2 km długości, zaś opcja pierwsza dotyczyłaby robót na odcinku od km 0+986 do km 1+982,23 o długości 996 metrów, zaś druga opcja – robót na odcinku od km 0+000 do km 0+986 o długości 986 metra. Jeżeli powstanie nowa przeprawa, to w przyszłości mieszkańcy Zatorza, Tracka i Zielonej Górki mieliby możliwość na szybki dojazd do ul. Lubelskiej i do południowej obwodnicy Olsztyna. Termin realizacji inwestycji określono do końca sierpnia 2027 roku.