W Rzeszowie rozpoczęto budowę Wisłokostrady, czyli nowej 2-kilometrowej drogi przebiegającej wzdłuż rzeki Wisłok, która ma uzupełnić śródmiejski układ drogowy i ułatwić dojazd z południowych dzielnic stolicy Podkarpacia do drogi ekspresowej S19. Samorządowcy nie kryją satysfakcji, wskazując na podejmowane przez lata starania w tym zakresie.
Wisłokostrada będzie przebiegała wzdłuż rzeki Wisłok, od skrzyżowania ulicy generała Stanisława Maczka z ulicą Siemieńskiego w rejonie Mostu Załęskiego do alei Rejtana na skrzyżowaniu z ulicą Lwowską. Spoglądając na mapę Rzeszowa, można stwierdzić, że Wisłokostrada będzie stanowiła przedłużenie alei Rejtana w kierunku północnym, zapewniające możliwość ominięcia śródmieścia w wielu relacjach.
Łączna długość nowej trasy wyniesie nieco ponad 2 kilometry. Po obu stronach powstaną chodniki i drogi rowerowe o łącznej długości na poziomie ponad 3 kilometrów. Istniejący Most Załęski zostanie zastąpiony nowym obiektem, powstanie również most nad potokiem Młynówka. Projekt zakłada również budowę dwujezdniowej estakady nad linią kolejową nr 91 Kraków Główny – Medyka, ronda w rejonie ulicy Ciepłowniczej, 13 przejść dla pieszych i 6 zatok autobusowych, czy też realizację prac w zakresie infrastruktury podziemnej i oświetlenia drogowego. Na blisko 500-metrowym odcinku planowane jest umocnienie brzegu rzeki Wisłok.
Fijołek: Wisłokostrada pozwoli złapać oddech okolicy i rozładuje korki
W obliczu rozpoczęcia realizacji radości nie kryją rzeszowscy samorządowcy. – To bardzo ważny dzień dla naszego miasta. Od 20 lat w Rzeszowie trwała dyskusja, jak uzupełnić brakujący element śródmiejskiego układu komunikacyjnego? Jak powinna przebiegać trasa Wisłokostrady? Po wielu latach udało się nam domknąć wszystkie brakujące elementy. Rusza budowa brakującego fragmentu śródmiejskiego układu drogowego, który pozwoli złapać oddech okolicy i rozładuje korki – komentuje Konrad Fijołek, prezydent miasta Rzeszowa.
Łączne nakłady inwestycyjne w ramach projektu wynoszą 169 mln zł. Inwestycja jest finansowana z trzech źródeł: budżetu miasta oraz dotacji rządowych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (30 mln zł) i Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych (65 mln zł). Prace realizuje konsorcjum Antex II (lider) i Wysowa Mosty (partner).
Zainteresowanie potencjalnych wykonawców przetargiem na budowę Wisłokostrady było bardzo duże, złożono bowiem aż 13 ofert. – Przez 10 lat byłam przewodniczącą Komisji Inwestycji Rady Miasta Rzeszowa. Przez cały ten czas staraliśmy się o budowę Wisłokostrady, która wreszcie się rozpoczyna – powiedziała wiceprezydent miasta Jolanta Kaźmierczak.