Partner serwisu
Polityka i prawo

Będą zmiany w KPO, obejmą 11 reform i 22 inwestycji. „Nie” dla opłat od samochodów spalinowych

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
15-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Będą zmiany w KPO, obejmą 11 reform i 22 inwestycji. „Nie” dla opłat od samochodów spalinowych
fot. Guillaume Périgois/unsplash
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej rozpoczyna konsultacje propozycji dotyczących rewizji Krajowej Planu Odbudowy. Proponowane zmiany mają dotyczyć 11 spośród 55 reform oraz 22 spośród 56 inwestycji. – To nie jest zmiana mała, ale absolutnie konieczna. Zniweluje straty, które wynikają z opóźnienia KPO, będzie też dużo korzystniejsza dla finansów publicznych – powiedziała minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz..

Rozpoczęte konsultacje publiczne potrwają do połowy kwietnia. Cały proces rewizji ma się zakończyć do końca wakacji, tak, żeby pod koniec sierpnia lub we wrześniu możliwe było złożenie kolejnych (drugiego i trzeciego) wniosku o płatność.

- Nie jest to zmiana mała, ale jest absolutnie konieczna. Zniweluje straty, które wynikają z opóźnienia KPO. Zmiany będą dużo korzystniejsze dla finansów publicznych i wzmocnią kierunkowe linie rozwojowe, które chcemy w tym wielkim planie inwestycyjnym realizować – powiedziała minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Zmiany obejmą wzmocnienie trzech filarów rozwojowych. W obszarze dotyczącym polskich elektrowni wiatrowych na Bałtyku, kluczową inwestycją ma być polski terminal instalacyjny w Gdańsku. - Ten projekt nie może wypaść – podkreśliła minister funduszy i rozwoju. Jak powiedziała szefowa resortu, projekt jest zagrożony z powodu opóźnień, dlatego podjęte będą zmiany merytoryczne i finansowe, które pozwolą zrealizować to przedsięwzięcie. Na dofinansowanie terminalu przewidziano ponad 1 mld zł. 

Rewizja będzie też dotyczyła filaru związanego z bezpieczeństwem żywnościowym. – Zwiększamy pulę o 2,5 mld zł, do 15 mld zł – zapowiedziała minister. Celem tych zmian ma być wsparcie polskich rolników, jak i bezpieczeństwa żywnościowego. W tym zakresie zawarte są m.in. inwestycje w infrastrukturę do magazynowania zbóż.

Trzeci filar dotyczy czystego powietrza i zielonego ładu. – Zielony ład ma być zielonym ładem nie dla idei, nie dla Unii Europejskiej, tylko dla Polek i Polaków – powiedziała Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Pula środków w ramach tego filaru ma być zwiększona o 600 mln zł, z przeznaczeniem na docieplenie budynków wielorodzinnych. Jednocześnie planowane są zmiany w programie, które mają się przełożyć na bardziej racjonalne wydawanie środków w tym filarze. - Żeby nie było wciskania podstandardowych pomp ciepła bez modernizacji, budynków”.

Resort chce też rezygnacji z kamienia milowego zobowiązującego Polskę do wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych. W przyszłym tygodniu mają być w tej sprawie prowadzone negocjacje w Brukseli. – Chcemy, żeby tego rozwiązania wprowadzonego przez poprzedników w naszym KPO nie było – powiedziała Pełczyńska-Nałęcz.

W rewizji zaproponowano też rozłożenie w czasie do 2030 r. zakupu autobusów zeroemisyjnych przez operatorów oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.

Pod koniec kwietnia po zakończeniu konsultacji, pakiet propozycji zmian zostanie wysłany do Komisji Europejskiej. Komisja na ich analizę będzie miała 2 miesiące, a potem kolejny miesiąc potrzebny jest jeszcze na przeprocedowanie zmian w UE. Proces zmian na poziomie europejskim powinien się zakończyć w miesiącach letnich.

Krajowy Plan Odbudowy dla Polski to 56 inwestycji i 55 reform. Ich celem jest wzmocnienie polskiej gospodarki po pandemii COVID-19, przestawienie jej na nowe tory rozwoju oraz uczynienie bardziej odporną na wszelkie kryzysy. W ramach KPO nasz kraj otrzyma 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek.





.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ponad 129 mln euro na inwestycje z zakresu Mobilności Wojskowej

Drogi i autostrady

Ponad 129 mln euro na inwestycje z zakresu Mobilności Wojskowej

inf. pras. 24 stycznia 2024

Na efekty KPO dla gospodarki jeszcze poczekamy

Polityka i prawo

Odmrożenie wypłat z funduszy europejskiej już wkrótce?

Polityka i prawo

Drogi, kolej i lotniska ze środków na mobilność wojskową

Drogi i autostrady

Rewizja KPO. Będzie zmiana terminu podpisania umów?

Intermodal i logistyka

Nowe dotacje na stare projekty

Polityka i prawo

Nowe dotacje na stare projekty

Redakcja 16 lutego 2023

Zobacz również:

Ponad 129 mln euro na inwestycje z zakresu Mobilności Wojskowej

Drogi i autostrady

Ponad 129 mln euro na inwestycje z zakresu Mobilności Wojskowej

inf. pras. 24 stycznia 2024

Na efekty KPO dla gospodarki jeszcze poczekamy

Polityka i prawo

Odmrożenie wypłat z funduszy europejskiej już wkrótce?

Polityka i prawo

Drogi, kolej i lotniska ze środków na mobilność wojskową

Drogi i autostrady

Rewizja KPO. Będzie zmiana terminu podpisania umów?

Intermodal i logistyka

Nowe dotacje na stare projekty

Polityka i prawo

Nowe dotacje na stare projekty

Redakcja 16 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5