fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe to zadanie służące poprawie kluczowej infrastruktury na północy, która w przyszłości może okazać się kluczowa w sferach strategicznych. W ramach zadania Ministerstwo Obrony Narodowej współpracuje z władzami samorządowymi i wojewódzkimi, by wskazać elementy wymagające modernizacji. Nie inaczej jest w Pomorzu Zachodnim.
Cały czas trwają prace nad realizacją Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe, który jest priorytetem strategicznym dla obronności kraju, ale również szansą na rozwój infrastrukturalny i gospodarczy. W działania zaangażowane są różne podmioty samorządowe, również Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Czym zarządza Urząd Marszałkowski?
Jak tłumaczy nam Łukasz Jucha z biura prasowego gabinetu marszałka województwa zachodniopomorskiego, Urząd Marszałkowski nadzoruje działalność Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, jest też udziałowcem w Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów. W stosunku do tych instytucji samorząd województwa ma wpływ na planowanie i realizację inwestycji infrastrukturalnych oraz działania mające na celu utrzymanie i rozwijanie posiadanej infrastruktury.
– W przypadku infrastruktury kolejowej – co wynika z zapisów ustaw o samorządzie województwa oraz o transporcie kolejowym – Województwo Zachodniopomorskie skupia się na opiniowaniu proponowanych lub rozważanych rozwiązań w zakresie kierunków rozwoju infrastruktury uwzględniającej potrzeby regionu, jego mieszkańców i gospodarki – dodaje.
Współpraca z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie paktu nie ma jednak wpływu na strategię rozwoju regionalnego czy programów operacyjnych województwa, ponieważ – jak tłumaczy urząd - dokumenty strategiczne i operacyjne województwa są aktualizowane na bieżąco, zgodnie z obowiązującymi przepisami, a realizacja wymienionych wcześniej zadań nie wymaga podjęcia takich działań.
Co trzeba poprawić?
Wszelkie działania związane z modernizacją infrastruktury w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe będą się odbywały z wykorzystaniem środków finansowych przekazanych przez resort obrony narodowej, w związku z czym na razie nie przewiduje się angażowania ani pieniędzy samorządowych, ani unijnych.
Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego wskazuje, iż aktualnie, w ramach poprawy komunikacji na potrzeby Sił Zbrojnych RP przygotowywana jest przebudowa jednej z dróg wojewódzkich. Na tym się jednak nie skończy.
–Podczas spotkań zorganizowanych przez MON w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe, wskazało potrzebę modernizacji kilku odcinków linii kolejowych, także takich, które dziś nie są wykorzystywane w regularnych przewozach pasażerskich, a potencjalnie, poza znaczeniem obronnym, mogłyby odgrywać też istotną rolę w komunikacji pasażerskiej – informuje Jucha.
Same władze wojewódzkie również zdają sobie sprawę, iż Infrastruktura drogowa na Pomorzu Zachodnim zabezpiecza obecnie potrzeby transportowe regionu, ale infrastruktura kolejowa wymaga na niektórych odcinkach doinwestowania celem usprawnienia płynności ruchu pociągów zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Nie wskazane zostały jednak przekazane nam konkretne informacje, o które odcinki chodzi – być może z uwagi na ich strategiczne znaczenie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.