Partner serwisu
Polityka i prawo

Myślimy: transport, mówimy: drogi? Trzeba ułatwić transport węgla koleją

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-10-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Myślimy: transport, mówimy: drogi? Trzeba ułatwić transport węgla koleją
fot. Pixabay
Jedną z pilnych spraw do rozwiązania przed zbliżającą się zimą jest zapewnienie węgla na potrzeby ogrzewania gospodarstw domowych. Paliwo kopalne trzeba w dużych ilościach sprowadzić do Polski, a następnie zapewnić jego sprawną dystrybucję w obrębie kraju. Żeby uporać się z zadaniem rząd szykuje ułatwienia w transporcie drogowym. Co z koleją? 

W związku z wyzwaniami w obszarze energetyki minister infrastruktury przygotował projekt rozporządzenia, które ma wyłączyć z czasowych ograniczeń w ruchu drogowym ciężarówki wożące węgiel, koks i inne paliwa stałe. Chodzi o umożliwienie transportu także w dni ustawowo wolne od pracy, w które zgodnie z przepisami obowiązuje zakaz ruchu dla samochodów ciężarowych powyżej 12 ton.

– Z uwagi na dramatyczną sytuację związaną z dystrybucją sprowadzanego do Polski węgla to konieczne rozwiązanie – przyznaje Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Zaznacza przy tym, że działanie tego przepisu powinno być jednak ograniczone w czasie.

Adrian Furgalski zwraca jednak uwagę na inny istotny problem: – Takie rozwiązanie nie uszczupli w sposób znaczący załadunków węgla na kolej w portach. Nie mówimy bowiem o klasycznych samochodach z karnetem TIR, ale raczej o samochodach mniejszych, należących do mikro- czy małych przedsiębiorców. W grę wchodzi zatem dystrybucja z ponad 4 tysięcy składów węglowych do gospodarstw domowych – mówi Adrian Furgalski.

I dodaje, że należy zdopingować kolej do sprawniejszego działania na granicy portów morskich i sieci kolejowej. – Wciąż mamy tutaj krytyczne braki – stwierdza prezes ZDG TOR.

Każde rozwiązanie ułatwiające transport węgla w obecnej sytuacji jest potrzebne, choć trzeba odnotować, że nowelizowane przepisy w zakresie transportu drogowego nie spowodują tu rewolucji. Zmieniane rozporządzenie odnosi się do dni „ustawowo wolnych”. W tym roku najbliższym takim dniem będzie dzień Wszystkich Świętych (1 listopada), a następnie 11 listopada, czyli Święto Niepodległości. Obowiązujące obecnie przepisy zakazują ruchu pojazdów ciężkich m.in. w te dni świąteczne oraz w godzinach wieczornych (od godz. 18.00 do 22.00) w dniach je poprzedzających. Przyjęcie projektowanych przepisów oznacza, że samochody z węglem zyskają w sumie możliwość dodatkowych kilku dni pracy. Potem będą mogły także jeździć w Boże Narodzenie i Nowy Rok. 

– Może sprawa nie jest taka duża, ale pokazuje, że myślenie o ułatwieniach w transporcie ogranicza się wyłącznie do transportu samochodowego – zwraca uwagę Jakub Majewski z Fundacji ProKolej. – A co jak co, ale węgiel zazwyczaj przewozi się koleją – dodaje. Jego zdaniem należałoby zastanowić się jak udrożnić wyjazd z portów i dostarczyć węgiel w głąb kraju. – Przy okazji zyskałby na znaczeniu również temat udrożnienia torów i placów ogólnoładunkowych, którymi dysponuje na wielu stacjach PKP PLK i które mogą stać się podstawą sieci dystrybucyjnej – mówi Jakub Majewski.

Szykowane rozporządzenie wyłączjące pojazdy transportujące węgiel z ograniczeń w ruchu drogowym ma wejść w życie w dniu następnym po podpisaniu. Projektodawcy – ministrowi infrastruktury – zależy, by obowiązywało w dniu 31 października, czyli przed najbliższym dniem ustawowo wolnym, w którym bez zmiany przepisów ważące powyżej 12 ton ciężarówki nie mogłyby jeździć po drogach publicznych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Decyzja zapadła. Po 2035 roku bez nowych aut spalinowych

Polityka i prawo

Będą zmiany w planowaniu przestrzennym

Polityka i prawo

Od 2035 r. sprzedaż tylko aut elektrycznych

Polityka i prawo

Maksymalne ceny energii uchwalone przez Sejm

Polityka i prawo

Jaka stawka maksymalna za prąd? Jest projekt ustawy

Polityka i prawo

Zobacz również:

Decyzja zapadła. Po 2035 roku bez nowych aut spalinowych

Polityka i prawo

Będą zmiany w planowaniu przestrzennym

Polityka i prawo

Od 2035 r. sprzedaż tylko aut elektrycznych

Polityka i prawo

Maksymalne ceny energii uchwalone przez Sejm

Polityka i prawo

Jaka stawka maksymalna za prąd? Jest projekt ustawy

Polityka i prawo

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5