Partner serwisu
Polityka i prawo

Duże środki na "Spichlerz Północy"

Dalej Wstecz
Partner działu

WKB

Data publikacji:
19-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Duże środki na "Spichlerz Północy"
fot. Elewarr
W Bartoszycach został podpisany list intencyjny związany z realizacją projektu „Spichlerz Północy”. Chodzi o rozbudowę powierzchni magazynowej w oddziale Elewarru w Malborku.

Magazyn zbożowy wizytował wicepremier, minister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk. Jak stwierdził szef resortu rolnictwa projekt „Spichlerz Północy” ma ogromne znaczenie dla rolnictwa na Warmii i Mazurach, gdzie znajdują się duże towarowe gospodarstwa, a magazyny zbożowe na północy mają szczególne znaczenie ze względu na to, że znajdują się w bliskiej odległości portu. To istotne kwestie mające bezpośredni wpływ na pomoc w eksporcie ukraińskiego zboża.

Wizyta wiceministra w Bartoszycach była okazją do podpisania listu intencyjnego, w którym strony – Krajowa Grupa Spożywcza i Elewarr – zadeklarowały wolę realizacji projektu „Spichlerz Północy”.

- Spichlerz Północy to kolejny element rozbudowy Krajowej Grupy Spożywczej – podkreślił Henryk Kowalczyk. - Elewarr już spełnił swoją rolę, nie pozwalając na destabilizację rynku zbóż u progu żniw, kiedy próbowano wywołać na tym rynku panikę – dodał.

Magazyn w Bartoszycach jest jednym z pięciu magazynów zbożowych oddziału Elewarru w Malborku. Jego pojemność to 51,4 tys. ton. Zdolność przyjęcia zboża do magazynu wynosi ok. 1000 ton/dobę
w transporcie samochodowym i tyle samo w transporcie kolejowym.

Obecny na spotkaniu wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwa stwierdził z kolei, że w północno-wschodniej Polsce infrastruktura Elewarru przez lata pozostawała niedoinwestowana i stąd narodził się projekt „Spichlerz Północy”, który ma wykorzystać potencjał województwa warmińsko-mazurskiego. Elewarr posiada magazyny we wspomnianych już Malborku i Bartoszycach oraz w Braniewie, Ornecie i Pieniężnie. Na lata 2023 – 2027 przewidziano 250 mln zł na rozbudowę i modernizację tych magazynów.

Jak wskazują przedstawiciele Elewarru większa powierzchnia magazynowa zostanie przeznaczona zarówno pod rezerwy strategiczne, które odpowiadają za bezpieczeństwo kraju oraz przełoży się na wyższy eksport zbóż przez porty bałtyckie.

Ukraina plasuje się w pierwszej dziesiątce producentów najważniejszych zbóż na świecie. Wolumen eksportu w roku 2021/2022 wyniósł około 12 mln ton. W sezonie 2022/2023 (stan na koniec września 2022 r.) przetransportowano 2,3 mln ton pszenicy, 598 tys. ton jęczmienia, 2,4 tys. ton żyta, 4 mln ton kukurydzy, 20,6 tys. ton mąki, co daje łączny wynik około 6,9 mln ton, czyli o 43% mniej niż w poprzednim sezonie.

Cały czas działa korytarz zbożowy, przez który od jego uruchomienia z ukraińskich portów wypłynęło ponad 200 statków eksportujących płody rolne do Azji, Europy i Afryki. Ostatnie tygodnie niosły ze sobą dozę niepewności o dalsze losy korytarza, ponieważ dotychczasowa umowa między Ukrainą a Rosją miała wygasnąć 19 listopada, jednak zdołano, dzięki mediacji ONZ i Turcji, wynegocjować jej przedłużenie o kolejne 120 dni.
Partner działu

WKB

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

2,4 mld euro na sektor transportu po 2026 roku?

Biznes i przemysł

2,4 mld euro na sektor transportu po 2026 roku?

Newseria Biznes 14 lipca 2025

Klimczak: Idą złote czasy dla kolei

Polityka i prawo

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Polityka i prawo

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Elżbieta Pałys 05 listopada 2024

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

Biznes i przemysł

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

ep. 31 października 2024

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

Intermodal i logistyka

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

inf. pras. 27 października 2024

CPK w sieci TEN-T - Komisja na tak

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

2,4 mld euro na sektor transportu po 2026 roku?

Biznes i przemysł

2,4 mld euro na sektor transportu po 2026 roku?

Newseria Biznes 14 lipca 2025

Klimczak: Idą złote czasy dla kolei

Polityka i prawo

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Polityka i prawo

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Elżbieta Pałys 05 listopada 2024

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

Biznes i przemysł

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

ep. 31 października 2024

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

Intermodal i logistyka

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

inf. pras. 27 października 2024

CPK w sieci TEN-T - Komisja na tak

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij