Jeśli prowadzimy pilotaż, to wyciągajmy z niego wnioski – mówi Adam Juretko, dyrektor zarządzający z Alstom Polska. Jego zdaniem zabrakło tego przy realizacji projektów ERTMS. Jak wskazuje, należy także wyciągnąć wnioski z realizacji dotychczasowych inwestycji kolejowych z myślą o budowie kolei dla CPK. Tu wchodzą w grę wysokie prędkości, a więc nie powinno być miejsca na eksperymenty – zaznacza przedstawiciel Alstomu.
Realizację projektów ERTMS Polskie Linie Kolejowe zaczęły od projektów pilotażowych – przypomina Adam Juretko. – Niestety wnioski nie zostały wyciągnięte, zanim weszły do realizacji projekty na innych liniach – zauważa. Zamiast więc korzystać z efektów pilotażu, trzeba było opracowywać specyfikacje. – Jeżeli robimy pilotaż, to wyciągnijmy z niego dobre wnioski i to nie tylko w grupie, która zajmuje się samym ERTMS-em, ale w szerszej, włącznie z operatorami pojazdów, z użytkownikami – mówi przedstawiciel firmy Alstom.
Jak zauważa, PKP PLK prowadzi modernizacje linii realizując dwa tzw. lot-y. – Najpierw jest lot konwencjonalny, a później na tak zmodernizowanej infrastrukturze buduje się system ERTMS – wskazuje Adam Juretko. – Podczas pierwszego lot-u infrastruktura i technologia jest ściśle powiązana z realizacją prac budowlanych. Dostawca urządzeń czy systemów związanych z technologią sterowania ruchem kolejowym tak naprawdę nie jest wybierany przez zarządcę infrastruktury, tylko przez generalnego wykonawcę – mówi przedstawiciel branży. Tymczasem, żeby wykonać technologie związane z ERTMS zarządca infrastruktury powinien być blisko realizacji na każdym etapie: od samego początku budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym do wybudowania systemu ERTMS – wskazuje Adam Juretko.
Wnioski z dotychczasowych inwestycji PKP PLK warto wyciągnąć także z myślą o realizacji kolei na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego. – To mają być linie kolejowe, na których będą się poruszać pociągi z prędkościami powyżej 300 km/h. Na takich liniach nie ma miejsca na eksperymenty. Dlatego należy skorzystać z dostawców, którzy mają doświadczenie nie tylko w zakresie infrastruktury, ale mają kompleksowe doświadczenie również w zakresie taboru – mówi nasz rozmówca. – Dopiero integracja taboru i infrastruktury daje oczekiwany efekt eksploatacyjny dla zarządcy infrastruktury – mówi.
Zdaniem przedstawiciela Alstomu, nie powinno być także kompromisów jeśli chodzi wymagania dla dostawców urządzeń. – Wymagania mają być od samego początku określone na docelowe. Nawet jeżeli podczas realizacji pojawiają się problemy, zarządca musi egzekwować realizację projektu w zakresie, który jest oczekiwany na samym końcu – stwierdza Adam Juretkko.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.