Partner serwisu
Biznes i przemysł

Austria: ÖBB inwestuje w agrofotowoltaikę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-02-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/ÖBB

Podziel się ze znajomymi:

ÖBB Infrastruktur, zarządca austriackiej sieci kolejowej, od 2019 używa wyłącznie zielonej energii elektrycznej, zarówno do zasilania sieci trakcyjnej, jak też budynków i innych obiektów, w tym terminali kontenerowych. Spółka nie osiada jednak na laurach i poszukuje rozwiązań przybliżających ją do samowystarczalności energetycznej. Kolejnym z nich jest budowa systemu agrofotowoltaicznego, który nie tylko zapewni 15 GWh energii elektrycznej rocznie, ale także zapewni cień dla zwierząt hodowlanych.

Truizmem wydaje się stwierdzenie, że kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Nawet w przypadku wykorzystania oleju napędowego lub energii elektrycznej pochodzącej ze spalania surowców kopalnych emisja CO2 jest znacznie niższa w przeliczeniu na pasażera bądź tonę przewożonego ładunku. W Austrii już od 2018 roku do zasilania sieci trakcyjnej wykorzystywana jest wyłącznie energia elektryczna pochodząca ze źródeł odnawialnych. Rok później ÖBB Infrastruktur, zarządca austriackiej sieci kolejowej, przeszedł w całości na zieloną energię w przypadku eksploatowanych obiektów, takich jak budynki, czy terminale kontenerowe.

Austriackie koleje państwowe szacują, że efektywność transportu kolejowego połączona z jego oparciem o zieloną energię powoduje ograniczenie emisji CO2 w kraju aż o 3,5 miliona ton w skali roku. Nie oznacza to, że spółka osiada na laurach. Planowane są kolejne przedsięwzięcia, które umożliwią zwiększenie własnej produkcji zeroemisyjnej energii elektrycznej. W roku 2022 oddano do użytku pierwszą na świecie farmę wiatrową przeznaczoną do zasilania sieci trakcyjnej. Kolejną inwestycją w tym obszarze jest realizowany właśnie system agrofotowoltaiczny w Thalsdorfie w Karyntii.

Nowa farma fotowoltaiczna o powierzchni 6 hektarów ma zapewnić zdolności produkcyjne energii elektrycznej na poziomie 15 GWh rocznie. To ilość umożliwiająca uruchomienie aż 3800 pociągów Railjet na trasie pomiędzy Wiedniem a Salzburgiem. Co istotne, ze względu na bliskość linii kolejowej prąd będzie mógł być wprowadzany bezpośrednio do sieci trakcyjnej. Trawniki pomiędzy panelami będą jednocześnie służyły jako pastwisko dla 6000 kur oraz 60 owiec, natomiast same panele będą źródłem cienia dla zwierząt, co w dobie zmian klimatycznych może mieć istotne znaczenie dla ich dobrostanu.

Inwestycja wpisuje się w proces zielonej transformacji w szerszym zakresie, w jej obszarze zaplanowano bowiem sadzenie drzew i wysianie kwiatów, co przyczyni się z jednej strony do pochłaniania CO2, a z drugiej strony do zwiększenia bioróżnorodności. Zastosowano także fundamenty palowe dla ogniw fotowoltaicznych, co ma zapewnić warunki glebowe zbliżone do naturalnych i możliwość szybkiego demontażu instalacji po zakończeniu żywotności. ÖBB podkreślają w komunikacie prasowym, że inwestycja została poddana konsultacjom z lokalną społecznością. Publiczne spotkanie w tej sprawie odbyło się w St. Georgen am Längsee w maju ubiegłego roku.

ÖBB przewidują, że do 2030 roku aż 80% energii elektrycznej w sieci trakcyjnej będzie pochodziła z własnej produkcji. W przypadku obiektów wskaźnik ten wzrośnie do roku 2030 do poziomu 67%. Zaplanowano także szereg inwestycji mających na celu zwiększenie efektywności energetycznej, takich jak modernizacja sieci trakcyjnej, czy termomodernizacja budynków. Spółka podkreśla, że podejmowane działania nie tylko zmniejszą zależność od zewnętrznych dostawców energii elektrycznej, ale także obciążenie sieci przesyłowych i dystrybucyjnych. Strategia ÖBB w tym zakresie wydaje się godna uwagi polskich decydentów w obliczu ciągle rosnących cen energii elektrycznej.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemcy: Kolejny pływający terminal LNG

Biznes i przemysł

Niemcy: Kolejny pływający terminal LNG

Mikołaj Kobryński 26 lutego 2024

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Biznes i przemysł

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Mikołaj Kobryński 23 lutego 2024

Leszek Juchniewicz p.o. prezesa zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych

Biznes i przemysł

Rząd przyjął rozporządzenie ws. utworzenia resortu przemysłu

Polityka i prawo

Krystalizuje się Ministerstwo Przemysłu

Polityka i prawo

Krystalizuje się Ministerstwo Przemysłu

Mikołaj Kobryński 19 lutego 2024

Offshore: Komplet pozwoleń na budowę dla projektu Baltica 2

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Niemcy: Kolejny pływający terminal LNG

Biznes i przemysł

Niemcy: Kolejny pływający terminal LNG

Mikołaj Kobryński 26 lutego 2024

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Biznes i przemysł

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Mikołaj Kobryński 23 lutego 2024

Leszek Juchniewicz p.o. prezesa zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych

Biznes i przemysł

Rząd przyjął rozporządzenie ws. utworzenia resortu przemysłu

Polityka i prawo

Krystalizuje się Ministerstwo Przemysłu

Polityka i prawo

Krystalizuje się Ministerstwo Przemysłu

Mikołaj Kobryński 19 lutego 2024

Offshore: Komplet pozwoleń na budowę dla projektu Baltica 2

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5