Pierwsza trójka wykonawców z największą liczbą zleceń od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za inwestycje warte ok. 19,4 mld zł. To Budimex, Mirbud z Kobylarnią oraz Porr.
Największy publiczny inwestor przedstawił listę 20 największych wykonawców, którzy budują drogi w Polsce na zlecenie GDDKiA. Ten ranking – jak podkreślił podczas spotkania z wykonawcami szef drogowej dyrekcji Tomasz Żuchowski – pokazuje kto realizuje inwestycje drogowe, ale wskazuje także na wielkość poszczególnych wykonawców.
Na podium znaleźli się w kolejności od największych: Budimex, konsorcjum Mirbudu i Kobylarni oraz Porr.
Największy generalny wykonawca w Polsce – Budimex – odpowiada w sumie za inwestycje warte 8,28 mld zł. Patrząc od strony zaawansowania finansowego, znaczną część tej kwoty stanowią prace już wykonane – 3,31 mln zł. Prace, które w ramach trwających kontraktów są jeszcze do zrealizowania mają wartość 4,96 mld zł.
Część inwestycji realizowanych przez Budimex ma się zakończyć w tym roku. To m.in. dwa odcinki A1 w województwie łódzkim, S3 w zachodniopomorskim, a także dwa odcinki S61: stawiski – Szczuczyn i Wysokie – Raczki.
Konsorcjum Mirbud i Kobylarnia ma w sumie zadania warte 5,81 mld zł. Z tego ponad 1 miliard to prace już wykonane. W tym roku konsorcjum zakończy m.in. odcinek S5 Białe Błota – Szubin, który kontynuuje po zerwaniu kontraktu z włoską firma Impresa Pizzarotti.
Jeśli chodzi o nowe kontrakty, konsorcjum będzie realizowało m.in. odcinki A18 od węzła Żary Zachód do węzła Iłowa oraz od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice (tu dodatkowo z Budpolem). Konsorcjum Mirbudu i Kobylarni odpowiada też za S1 Dankowice – Suchy Potok. Buduje także m.in. autostradę A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem.
Porr zdobył w GDDKiA zlecenia warte 5,30 mld zł, przy czym 1,62 mld zł to ta część prac, która została wykonana. W tym roku firma skończy prace na S7 Mława – Strzegowo. Wśród największych zadań tego wykonawcy są m.in. tunelowy odcinek S3 na Dolnym Śląsku (Bolków – Kamienna Góra)czy też (w konsorcjum) tunel pod Świną w Świnoujściu.
Tuż za podium wśród największych wykonawców są (kolejno): Polaqua 4,25 mld zł), Mostostal Warszawa w konsorcjum z firmą Acciona (4,06 mld zł), Strabag (3,80 mld zł), Mota Engil (3,63 mld zł), Mosty Łódź (2,60 mld zł), Astaldi (2,19 mld zł) oraz PTU Intercor (1,90 mld zł).
Druga dziesiątka należy do firm: Aldesa, Warbud, GP Mosty, Stecol Corporation, Trakcja PRKiI, Polbud Pomorze, Toto, Unibep, Fabe Polska i Rubau Polska.