Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Jubileusz OIGD. Było 405 km jest 5117 km dróg szybkiego ruchu. „Ten rozwój nie dokonał się sam”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
06-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

W roku 1994 r. gdy zawiązywała się Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa mieliśmy w Polsce 405 km dróg szybkiego ruchu. Dziś jest ich 5117 km. Za tą ogromną zmianą stoi praca przedsiębiorstw drogowych, których reprezentantem jest Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa. 5 czerwca w Wieliczce miała miejsce uroczystość związana z jubileuszem 30-lecia Izby.

Ministrem transportu był wtedy Bogusław Liberadzki, dyrektorem Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych Tadeusz Suwara – wspominała Barbara Dzieciuchowicz, prezes OIGD. – 12 maja 1994 roku grupa zapaleńców, drogowców na czele z nieżyjącym już Grzegorzem Stechem powołała Ogólnopolską Izbę Drogownictwa. Uchwałę powołującą naszą organizację podpisało 105 drogowo-mostowych przedsiębiorstw państwowych z całej Polski. I tak to się zaczęło – mówiła Barbara Dzieciuchowicz, która z Izbą związana jest od początku jej funkcjonowania.

Wiodąca gałąź gospodarki

Jubileuszowe uroczystości odbyły się w Kopalni Soli w Wieliczne. - To tutaj od XIII wieku rozwijała się wiodąca gałąź gospodarki Pierwszej Rzeczpospolitej. Dzisiaj jako Izba i drogowcy też jesteśmy jedną z wiodących gałęzi polskiej gospodarki. Koło się zamknęło – mówiła prezes OIGD.

Gdy Izba zaczynała działalność sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce była bardzo skromna, a zarządzanie drogami – zarówno w aspekcie administrowania siecią, jak i wykonawstwa skupione było w jednej instytucji – Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. Jak mówił w Wieliczce prezydent OIGD Przemysław Klonowski, byliśmy wówczas bogaci w plany rozwoju dróg, ale jednocześnie dalecy od ich realizacji. – Szukano pomysłów na rozwój podaży, próbowano różnych metod, ale tak naprawdę szukano środków finansowych, bo tego było najmniej w tamtym czasie. Nie było środków finansowych i na rozwój sieci dróg szybkiego ruchu i autostrad, ani na podniesienie standardu istniejącej sieci. Byli jednak tacy, którzy wierzyli w realizację planów – mówił o inicjatorach powołania Izby Przemysław Klonowski podkreślając, że wówczas złożono kamień węgielny pod budowę organizacji, na której sukces i potencjał składają się obecnie jej członkowie.

Podczas uroczystości zaznaczano znaczenie współpracy z innymi organizacjami branżowymi oraz dialogu ze stroną publiczną. - Byliśmy i jesteśmy w pełni otwarci na rozmowy, nawet w najtrudniejszych tematach – mówił prezydent Izby. Wskazał, że to dzięki merytorycznemu dialogowi udało się przeprowadzić branżę drogową przez okres pandemii Covid-19 oraz trudnej sytuacji związanej w wybuchem wojny na Ukrainie. Dialog, na który była otwarta także strona publiczna pozwolił uniknąć procesów sądowych, a Urząd Zamówień Publicznych wraz z Prokuratorią Generalną wskazały „nowe spojrzenie na to, jakie powinny być relacje zamawiających z wykonawcami na rynku zamówień publicznych w obliczu realnych zagrożeń dla realizacji podpisanych umów”.

- Rolą sądów nie jest sprawowanie zastępstwa za partnera publicznego w podejmowaniu decyzji, których odwlekanie jest niekorzystne także dla Skarbu Państwa. To przesłanie stworzyło nowe postrzeganie celów, jakie powinien stawiać sobie rynek zamówień publicznych: partnerstwo zamiast konfliktu – mówił Przemysław Klonowski. Docenił także samorządy, które rozumiały problemy i nie wprowadzały waloryzacji pozornej, lecz siadały do stołu, rozmawiały i podpisywały aneksy.

Potencjał w „nieograniczonych zasobach”

- Nasza organizacyjna dusza toleruje tylko partnerstwo, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Partner nie szuka konfliktu, szuka dialogu. Naszą wartością nadrzędną nie są zasoby finansowe, które są ograniczone, ale zaangażowanie ludzi, potencjał do rozwiązywania problemów, który jest nieograniczony. Ten potencjał to nasza tożsamość i wkład w rozwój rynku drogowego w Polsce – powiedział Prezydent OIGD.

Nawiązując do rozwoju sieci drogowej, który miał miejsce w ciągu ostatnich 30 lat, kiedy to z 405 km sieć dróg szybkiego ruchu wydłużyła się do 5117 km powiedział: - Ten rozwój nie dokonał się sam. Dokonał się dzięki zaangażowaniu i ciężkiej pracy ludzi związanych z drogownictwem.

W czasie uroczystości osobom szczególnie zasłużonym dla drogownictwa wręczone zostały państwowe i resortowe odznaczenia.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rynek drogowy budujemy od 30 lat. Musimy go chronić

Drogi i autostrady

Rynek drogowy budujemy od 30 lat. Musimy go chronić

Elżbieta Pałys 29 maja 2024

OIGD ma już 30 lat. Cały czas ma co robić

Biznes i przemysł

Może zabraknąć środków na finansowe zabezpieczenie inwestycji

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Rynek drogowy budujemy od 30 lat. Musimy go chronić

Drogi i autostrady

Rynek drogowy budujemy od 30 lat. Musimy go chronić

Elżbieta Pałys 29 maja 2024

Były szef GDDKiA na czele drogowej spółki Mirbudu

Biznes i przemysł

OIGD ma już 30 lat. Cały czas ma co robić

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Rynek drogowy budujemy od 30 lat. Musimy go chronić

Drogi i autostrady

Rynek drogowy budujemy od 30 lat. Musimy go chronić

Elżbieta Pałys 29 maja 2024

OIGD ma już 30 lat. Cały czas ma co robić

Biznes i przemysł

Może zabraknąć środków na finansowe zabezpieczenie inwestycji

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Rynek drogowy budujemy od 30 lat. Musimy go chronić

Drogi i autostrady

Rynek drogowy budujemy od 30 lat. Musimy go chronić

Elżbieta Pałys 29 maja 2024

Były szef GDDKiA na czele drogowej spółki Mirbudu

Biznes i przemysł

OIGD ma już 30 lat. Cały czas ma co robić

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5