Od symbolicznego „klepania kamienia” rozpoczęła się budowa drogi D35 Džbánov – Litomyšl w Czechach. Jej wykonawcą jest Budimex. To pierwszy kontrakt infrastrukturalny Budimeksu u naszego południowego sąsiada. W uroczystości oficjalnego rozpoczęcia budowy uczestniczył minister transportu Martin Kupka.
Budowa potrwa prawie 4 lata i zakończy się w 2027 roku. W poniedziałek 8 kwietnia w miejscowości Hrusova odbyło się symboliczne "klepanie kamienia". To odpowiednik naszego „wbijania pierwszej łopaty”.
- Z wielkim entuzjazmem i determinacją rozpoczynamy nasz pierwszy projekt autostradowy w Republice Czeskiej. Jesteśmy bardzo wdzięczni za zaufanie, jakim nas obdarzono i cieszymy się, że będziemy mogli podzielić się doświadczeniem, które zgromadziliśmy przez 55 lat działalności Grupy Budimex – mówi Cezary Łysenko, członek Zarządu, dyrektor operacyjny Budownictwa Infrastrukturalnego, Hydrotechnicznego i Ogólnego w Budimex SA. - Dysponujemy umiejętnościami i wiedzą nabytymi podczas realizacji setek inwestycji o podobnej skali. Jestem przekonany, że udowodnimy swój profesjonalizm – mówił Cezary Łysenko.
W ramach realizowanej przez Budimex inwestycji powstanie 7,6 km autostrady D35 Džbánov – Litomyšl. Wybudowanych zostanie 147 obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty i estakady. Wykonawca zamontuje 6,3 km ekranów dźwiękochłonnych oraz przebuduje około 16 km dróg lokalnych.
Budowany odcinek będzie zaczynał się za węzłem Džbánov, gdzie połączy się z sąsiednim odcinkiem tej autostrady Vysoké Mýto – Džbánov. Dalej poprowadzony zostanie przez rozproszoną zabudowę na południe od istniejącej drogi I/35, a po jej przecięciu pobiegnie po północno-zachodniej stronie Litomyšla i połączy się z odcinkiem autostrady D35 Litomyšl – Janov. W przyszłości będzie to część przyszłej autostrady D35, która stanowi alternatywę dla zatłoczonej autostrady D1, która pośrednio łączy Pragę, Brno i Ostrawę z autostradą A1 w Gorzyczkach.
Wyświetl większą mapę
Rozpoczynany kontrakt będzie kosztował ponad 3,4 mld koron czeskich, tj. ok. 580 mln zł. Jest realizowany na zlecenie Ředitelství silnic a dálnic s.p. – czeskiej agencji państwowej odpowiedzialnej za budowę dróg. To pierwszy kontrakt infrastrukturalny Budimeksu w Czechach. Wcześniej firmie udało się zdobyć kontrakt hydrotechniczny o wartości 113 mln zł. To zadanie Budimex kontynuował po innym wykonawcy, który nie wywiązał się ze zlecenia.
- Projekt D35 jest naszym pierwszym krokiem ku ugruntowaniu stałej obecności na rynku czeskim. Skompletowaliśmy zespół doświadczonych specjalistów, zarówno Czechów, jak i Polaków, dysponujemy niezbędnym sprzętem i jesteśmy gotowi do niezwłocznego rozpoczęcia prac – mówi Krzysztof Sokołowski, Country Manager na Czechy i Słowację w Budimeksie.
Oferta Budimeksu została także wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na budowę drogi D11 przy granicy z Polską – chodzi o kontynuację naszej drogi ekspresowej S3. Do tej pory umowy nie udało się podpisać – po kolejnych odwołaniach drugiego oferenta sprawa znów wróciła do inwestora, który ponownie zbada oferty. W tym przypadku Budimex złożył ofertę o wartości przekraczającej 2 mld zł.