Inwestycje kolejowe w CPK to eldorado dla dostawców materiałów, ale dla wykonawców może to być ofertowy ból głowy.
Wielkie inwestycje oznaczają zawsze duży ruch na rynku materiałów. Największy obecnie realizowany projekt to CPK, z którym wiąże się również rozwój infrastruktury kolejowej, czyli sieć szybkich kolei oraz powiązane z nią programy modernizacji istniejących linii. Tak duże inwestycje to znak, że na rynku materiałów możemy spodziewać się dużego skoku zapotrzebowania na kruszywa łamane.
W Schüttflix przeanalizowaliśmy zapotrzebowanie rynkowe na tłuczeń kolejowy na kolejne lata. W roku 2019 zapotrzebowanie na tłuczeń kolejowy w latach 2019–2021 szacowano w przedziale 4,5–5,5 mln t/r. W tym roku zapotrzebowanie prawdopodobnie uległo zmniejszeniu do około 3,5 mln t/r, głównie ze względu na brak rozstrzygnięć zadań ogłoszonych w 2023 roku. Podobnego poziomu zapotrzebowania – około 3,5 mln t/r możemy się spodziewać w 2024 r., niemniej dokładne roczne zapotrzebowanie na tłuczeń w Polsce może się różnić w zależności od wielu czynników - takich jak rozwój infrastruktury kolejowej, modernizacja istniejących torowisk, inwestycje w nowe linie kolejowe i potrzeby konserwacji. Przy czym, z uwagi na aktualne uwarunkowania rynkowe, statystycznie najczęściej pojawiające się wymagania w specyfikacjach nakładają na wykonawców wbudowywanie podsypki kolejowej z tłucznia klasy I, gatunku 1.
Ból głowy dla wykonawców – cena samego materiału to nie wszystko?
Dla wykonawców niepewność co do ostatecznych kosztów tłucznia kolejowego może stanowić jednak niemały ból głowy. Dla nich ważna jest przecież niska cena zakupu materiałów a koszty łatwo mogą zostać wywindowane, ze względu na inne istotne czynniki wpływające na ostateczny koszt zamówienia, takie jak cena materiału, jakość, dostępność czy przede wszystkim - odległość transportowa od miejsca wydobycia do miejsca docelowego. A ona może mieć już spory wpływ na ostateczne koszty zakupu tłucznia kolejowego. Sama cena loco wagon kopalnia nie jest determinująca (przypominam, że wyróżniamy ceny „loco kopalnia” / „loco wagon kopalnia” – gdyż nie każdy zakład górniczy posiada swoją bocznicę, czasem konieczny jest dowóz materiału na bocznicę „na kołach”). Na indywidualną cenę końcową dostawy składają się: koszt materiału kamiennego, np. tłucznia 31,5/50 mm loco wagon kopalnia; koszt usługi transportowej od stacji nadania do stacji docelowej; ewentualny koszt rozładunku i dowozu ze stacji końcowej do miejsca wbudowania.
Ukryte czynniki dodatkowo zwiększające koszty
Z reguły, gdy kalkuluje się koszty dostarczenia materiału, wskazuje się wyłącznie jeden z czynników – odległość. Jednak koszty związane z samym transportem materiałów są złożone. Realna odległość transportowa może zwiększać się np. ze względu na objazdy czy remonty. Ale nie tylko dystans decyduje o kosztach. Liczą się też zdolności produkcyjne dostawcy oraz możliwość utrzymania harmonogramu dostaw zgodnie z umową. Poza tym podpisane umowy ramowe, np. przy uwzględnieniu wcześniejszej współpracy z kontrahentem, końcowa cena materiału (na miejscu dostawy) może być niższa względem dostawców zlokalizowanych bliżej (ze względu na ustalone ceny przed rozpoczęciem danego zadania). Sama jakość materiałów ma też znaczenie. Podsumowując, wcale nie jest tak łatwo od razu stwierdzić, która oferta zapewni nam najniższy koszt dostawy materiałów w całym zakładanym okresie kontraktu kolejowego.
Schüttflix - aplikacja, która zadba o najniższy koszt dostawy
Wybór dobrej oferty nie jest łatwy. Jednak ze wsparciem rozwiązań cyfrowych można uprościć proces zakupu i mieć pewność, że ostateczne koszty dostawy materiałów nie będą zaskakujące. W ten sposób została zaprojektowana cyfrowa platforma logistyczna i aplikacja dla rynku kruszyw Schüttflix – wykonawcy korzystając ze wsparcia platformy i aplikacji nie muszą zastanawiać się nad wszystkimi wyżej wymienionymi czynnikami, czy też wyborem najbliższego dostawcy, ponieważ dzięki aplikacji otrzymują najkorzystniejszą wycenę, bazującą na algorytmach, stawkach przewozowych wielu przewoźników oraz znajomości całego rynku producentów kruszyw do robót kolejowych.
Aplikacja już teraz odpowiada za „agregowanie” całego procesu zakupu oraz transportu. Na etapie ofertowym Schüttflix odpowiada za proces zebrania najbardziej atrakcyjnej oferty dla klienta (tj. wykonawcy robót). Podczas etapu realizacji wykonawcy nie muszą już liczyć, zbierać i monitorować dokumentów dostawy (takich jak dokumenty WZ czy listy przewozowe) – na platformie rozwiązanie jest kompleksowe, a klient nie jest obarczony koniecznością nadzorowania dostawy.
Schüttflix współpracuje już obecnie z wszystkimi największymi przewoźnikami kolejowych, włączając w to PKP Cargo. Perspektywicznie w ciągu kilkunastu lat w Polsce mogą pojawić się też warunki do transportu wodnego śródlądowego. Na dzisiaj rozwój tego rodzaju transportu blokuje niska klasa żeglowności, głębokość tranzytowa oraz warunki hydrograficzne. Nie pomaga na pewno brak uregulowania rzek, ich głębokość miejscami dochodzi do 1,0m, co skutkuje możliwościami transportu tylko barkami o małej ładowności, ale w niedalekiej przyszłości możliwe, że i to się zmieni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.