W okresie 2021 – 2024 deweloperzy zawarli ponad 2 tys. umów na budowę dróg w miastach wojewódzkich. Środki wydane na ten cel były porównywalne z tymi, które pochodziły z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i zostały przeznaczone na drogi gminne i powiatowe w całej Polsce.
Takie dane wynikają z raportu przygotowanego przez Polski Związek Firm Deweloperskich „Inwestycje deweloperskie a drogi publiczne. Wkład inwestorów w rozwój infrastruktury miejskiej”.
Jak przypomniano w raporcie, zgodnie z art. 16 ustawy o drogach publicznych inwestorzy są zobowiązani do budowy lub przebudowy układu drogowego, jeśli wymaga tego nowa zabudowa. W praktyce odbywa się to poprzez zawieranie umów drogowych między gminą a deweloperem. W okresie lat 2021 – 2024 zawarto 2090 umów w miastach wojewódzkich. Opiewały one na 1,9 mld zł, a po uwzględnieniu umów bez określonej wartości, wartość porozumień szacowana jest na ponad 2,5 mld zł. Dla porównania, z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na drogi lokalne skierowano w tym okresie 2,7 mld zł.
Najwięcej dróg z prywatnych środków było budowanych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Gdańsku.
– Nasz raport pokazuje twarde liczby: deweloperzy realnie współfinansują rozwój infrastruktury publicznej w polskich miastach. Kwota ponad 2,5 miliarda złotych w ciągu czterech lat to wsparcie porównywalne z dużymi programami państwowymi. Dzięki tym środkom korzystają wszyscy mieszkańcy – niezależnie od tego, czy kupują mieszkanie na nowym osiedlu – mówi Michał Leszczyński, starszy prawnik w PZFD. Za konieczne uważa usprawnienie przepisów, tak żeby umowy drogowe były zawierane szybciej i bardziej przewidywalnie, z korzyścią zarówno dla samorządów, jak i inwestorów.
Jak odnotowano w raporcie, umowy drogowe poza budową jezdni obejmują także elementy poprawiające bezpieczeństwo, drogi rowerowe czy zatoki przystankowe. Często inwestorzy zobowiązani są również do przełożenia istniejącej infrastruktury podziemnej, wykonania dokumentacji projektowej czy pokrycia kosztów nabycia gruntów.
Polski Związek Firm Deweloperskich zwraca uwagę, że obecne przepisy w zakresie partycypacji w infrastrukturę drogową wymagają doprecyzowania. Najważniejsze postulaty to: dopuszczenie finansowania lub współfinansowania dróg, a nie tylko ich budowa, jasne zasady proporcjonalności świadczeń inwestorów, wprowadzenie trybu odwoławczego w przypadku braku porozumienia z gminą oraz jednoznaczne powiązanie umowy drogowej z możliwością uzyskania pozwolenia na budowę.
– Elastyczność jest konieczna, by odpowiadać na zróżnicowane potrzeby samorządów i realia inwestycyjne. Bez zmian legislacyjnych w art. 16 ustawy o drogach publicznych rynek wciąż będzie się mierzył z niepewnością i nadmiernymi obciążeniami nakładanymi na inwestorów. Potrzebne są jasne reguły gry, które zagwarantują proporcjonalność zobowiązań i stabilność procedur. To nie tylko kwestia interesu deweloperów, ale również samorządów, które dzięki przejrzystym zasadom szybciej pozyskają środki na infrastrukturę i unikną sporów prawnych – dodaje Michał Leszczyński.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.