Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Gdańsk: Northvolt zamyka zakład produkcyjny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-11-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Gdańsk: Northvolt zamyka zakład produkcyjny
fot. Northvolt, mat. pras.Zakład produkcyjny Northvolt Dwa w Gdańsku
Northvolt, szwedzkie przedsiębiorstwo produkujące baterie dla motoryzacji i innych branż, znalazło się w krytycznej kondycji finansowej. Konsekwencje zaistniałej sytuacji odczuje także Gdańsk, w którym znajduje się jedna z jego fabryk. Działalność produkcyjna nie będzie kontynuowana, a sam obiekt zostanie wystawiony na sprzedaż.

Choć rozwój elektromobilności na świecie przyspiesza, europejski przemysł nie radzi sobie najlepiej z konkurencją na coraz szybciej rosnącym rynku, ustępując pola koncernom dalekowschodnim. W ostatnim czasie w poważnych problemach znalazł się szwedzki Northvolt. Spółka, która powstała w roku 2015 (pod obecną nazwą funkcjonuje od 2017 roku), zajmuje się projektowaniem i produkcją baterii, przeznaczonych przede wszystkim dla pojazdów elektrycznych. W 2023 roku Northvolt uruchomił zakład produkcyjny w Gdańsku. Jego budowa pochłonęła 200 mld USD. Spółka była obecna w Trójmieście od roku 2019, jednak początkowo produkowała systemy bateryjne w wynajmowanym zakładzie.

Zaledwie rok później szwedzki właściciel ogłosił, że gdańska fabryka zostanie zamknięta i sprzedana. Spółka popadła bowiem w poważne problemy finansowe i dobrowolnie złożyła do amerykańskiego sądu wniosek o postępowanie restrukturyzacyjne w celu zapobieżenia upadłości. Rozpoczęcie restrukturyzacji ma zabezpieczyć spółkę przed roszczeniami wierzycieli. Northvolt podkreśla, że sprzedaż gdańskiej fabryki nie oznacza całkowitego wyjścia z Polski – wciąż funkcjonować ma Centrum Skalowania Biznesu, również zlokalizowane w Gdańsku, które świadczy usługi w zakresie zasobów ludzkich, zakupów, logistyki, informatyki i finansów dla grupy kapitałowej Northvolt.

– Decyzje Northvolt wynikają z przeglądu strategicznego firmy, który ma na celu uproszczenie struktury organizacyjnej i skoncentrowanie się na wielkoskalowej produkcji ogniw bateryjnych – przekazała Anna Sobolewska, dyrektor w Northvolt Poland odpowiedzialna za komunikację. Prezes zarządu polskiej spółki zależnej, Robert Chryc-Gawrychowski, przekazał, że zakończenie produkcji wynika z faktu, że do tej pory nie udało się znaleźć inwestora dla gdańskiej fabryki. – Teraz najważniejszym zadaniem jest wsparcie pracowników dotkniętych tą decyzją – wskazuje Robert Chryc-Gawrychowski w wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej.

Northvolt zatrudniał w Polsce do tej pory 281 osób w fabryce oraz 64 osób w Centrum Skalowania Biznesu. Przypomnijmy, że spółkę założył Peter Carlsson, który w przeszłości pełnił funkcję wiceprezesa Tesla Motors. Problemy spółki spowodują także zamknięcie zakładu produkcyjnego w Szwecji, który zatrudniał dotąd 269 pracowników. Przeprowadzenie zakrojonych na szeroką skalę zwolnień Northvolt zapowiedział już we wrześniu. Nie jest to optymistyczna wiadomość dla europejskiej motoryzacji w kontekście nadchodzącego zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi na rynku pierwotnym od 2035 roku.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z gaszenia elektryków

Inżynieria i innowacje

Kiedy ruszy  budowa fabryki Izery?

Biznes i przemysł

Kiedy ruszy budowa fabryki Izery?

Elżbieta Pałys 07 października 2024

Zobacz również:

Przy Biedronkach jest już 210 stacji ładowania pojazdów

Intermodal i logistyka

Przy Biedronkach jest już 210 stacji ładowania pojazdów

inf. pras. 30 sierpnia 2024

Co dalej z finansowaniem Izery? Na grant z KPO nie ma szans

Inżynieria i innowacje

Pozostałe z wątku:

Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z gaszenia elektryków

Inżynieria i innowacje

Kiedy ruszy  budowa fabryki Izery?

Biznes i przemysł

Kiedy ruszy budowa fabryki Izery?

Elżbieta Pałys 07 października 2024

Zobacz również:

Przy Biedronkach jest już 210 stacji ładowania pojazdów

Intermodal i logistyka

Przy Biedronkach jest już 210 stacji ładowania pojazdów

inf. pras. 30 sierpnia 2024

Co dalej z finansowaniem Izery? Na grant z KPO nie ma szans

Inżynieria i innowacje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5