Partner serwisu
Biznes i przemysł

Jak wygrać kontrakt kryterium ceny stawiając jednocześnie na doświadczonych wykonawców?

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Emilia Błach

Dyrektor działu Ofertowo – Projektowego, Soletanche Polska

Felietonista:

Emilia Błach

Autor:

Emilia Błach, Soletanche Polska

Data publikacji:
26-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
26-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Soletanche Polska

Podziel się ze znajomymi:

60% do 40% w stosunku ceny do kryterium jakości (doświadczenie oraz zaplecze maszynowe czy kadrowe). Według uczestników debaty otwarcia XI Kongresu Infrastruktury Polskiej większość przestojów i problemów z wykonaniem prac kontraktowych wynika z niedoszacowania ofert. Tomasz Żuchowski p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad określił takie działanie ze strony oferentów jako hazardowe. Jednocześnie przyznał, że zapisy w ustawie wymuszają skupienie się na tych wykonawcach, którzy dają najmniej. Czy geotechnika może pomóc wyjść z tej patowej sytuacji? Na temat roli dobrze dobranego rozwiązania geotechnicznego – Emilia Błach, dyrektor działu Ofertowo – Projektowego, Soletanche Polska.

Co składa się na cenę?

Materiały, zastosowane technologie, zespół, liczba roboczo godzin. Wydawać się może, że przyjmując kryterium ceny można łatwo określić która z ofert jest najbardziej atrakcyjna. Nic bardziej mylnego droższy zespół może być po prostu bardziej doświadczony. Droższy materiał może być na przykład bardziej ekologiczny. Czy to znaczy, że stosując kryterium finansowe nigdy nie będzie nas stać na wyższą jakość? Na szczęście nie. Tutaj z pomocą przychodzi geotechnika. To właśnie dobre przygotowanie produkcji zaczyna się tutaj.

Wybierając kryterium ceny realizujmy kontrakty w systemie projektuj – buduj

Fundamentem oferty jest rozwiązanie geotechniczne. To ono decyduje jaka będzie wyglądała finalna suma propozycji którą wyślemy zamawiającemu. Materiały mogą być jednostkowo droższe, nasza usługa może być jednostkowo droższa – bo za doświadczony zespół warto zapłacić więcej. Jednak w ostatecznym rozrachunku nawet jeśli nasza propozycja będzie tańsza ze względu na zastosowane rozwiązanie jakim może być miks technologii. Optymalizacje daje nam rozwiązanie gdzie sami możemy zaprojektować i zrealizować fundamenty czy też konstrukcje podziemną. Nasza oferta może być bardziej konkurencyjna ze względu na optymalizacje w ilości zastosowanego betonu czy zbrojenia. Obniżamy ilość zastosowanych materiałów i roboczo godzin dzięki zaproponowanemu rozwiązaniu geotechnicznemu. Wówczas możemy mieć dwa w jednym konkurować zarówno ceną jak i kryterium jakości. Jeśli mamy możliwość zaprojektowania i wykonania rozwiązania jest to dla nas najbardziej optymalna sytuacja. Takie samo zdanie ma Ryszard Kaptur prezes zarządu, Polbud – Pomorze.

Droższa oferta może się okazać tańszą jeśli spojrzy się na nią szerzej

Artur Popko, prezes zarządu Budimex mówił podczas debaty o tym, że Budimex nie startuje do przetargów na których nie mają odpowiedniego potencjału. Powodem jest niesprawiedliwość dla której profesjonalny, odpowiedzialny wykonawca nie ma taryfy ulgowej w razie trudności kontraktowych lub finansowych. Od jednych wymaga się profesjonalnego podejścia i uniesienia konsekwencji złożonej ofert oraz czynników ekonomiczno - gospodarczych. Drugich z mniejszym doświadczeniami, ale z tańszą ofertą wspomaga się i dofinansowuje. Zgadzam się z Panem Arturem, że my podwykonawcy się wykrwawiamy takim podejściem.

Apeluje o to aby zamawiający oceniali oferty w nieco szerszym kontekście. Czasem oferta będzie nieco droższa niż konkurencji może się okazać bardziej konkurencyjna ze względu na to, że dzięki niej mogą zyskać wszyscy w całym procesie budowlanym. Dobierając właściwie rozwiązanie geotechniczne możemy skrócić nie tylko liczbę dni potrzebnych na wykonanie zakresu geotechniczngo ale zoptymalizować czas potrzebny na prace ziemne czy żelbetowe i powtarzam raz jeszcze można to wykonać właśnie przez właściwie podejście do fundamentowanie i potraktowanie tego zakresu jako kluczowy który nada rytm całej realizacji i zbuduje poduszkę finansową.

Największym wyzwaniem dla budownictwa będzie brak potencjału kadrowego

Budownictwo to jeden z najniebezpieczniejszych zawodów. Dodatkowo kojarzony jest z wyrzeczeniami takimi jak: duża odpowiedzialność ,a co za tym idzie wysoki poziom stresu, długie godziny pracy, delegacje. Jeśli chcemy przetrwać musimy zmienić sposób pracy aby zachęcić do złapania budowlanego bakcyla kolejne pokolenia. My już pracujemy nad tym. Zaczęliśmy od siebie. Zmieniamy organizację przedsiębiorstwa. Soletanche stawia na lokalne zespoły po to, aby dać bez względu na płeć możliwość obojgu rodzicom być aktywnym zawodowo ale również uczestniczyć w pełni w życiu rodzinnym. Uważamy że przy takim podejściu wszyscy zyskują: dzieci i firma, bo rodzice to dobrze zorganizowani i odpowiedzialni pracownicy.

Podstawą współpracy między zamawiającym a wykonawcą jest dialog i partnerskie podejście

Pan Prezes zarządu Metra Warszawskiego, Jerzy Lejk wspominał o tym, że obecne koszty szacowane przed inflacją oraz pandemią są już po prostu nierealne. Takie kontrakty zawierane lata temu trzeba waloryzować. Nie ma innego wyjścia. Zgadzam się, że tutaj podstawą jest chęć współpracy i rozwiązywanie napotkanych trudności. Na takich kontraktach też warto postawić na geotechnikę i ścisłą współprace pomiędzy projektantami geotechnicznymi a produkcją. Nasze zespoły często optymalizują konstrukcje w trakci realizacji. Do podejścia „agilowego” jesteśmy nieco przyzwyczajeni przez charakterystykę naszej pracy.

Grunt to nieprzewidzialna w 100 % materia. Musimy być gotowi na nieprzewidziane sytuacje i umieć sobie z nimi radzić. Paradoksalnie z geotechnicznymi niespodziankami radzimy sobie świetnie. Z przestojami i brakiem terminowych wpłat od zamawiających mniej. Dajemy sobie radę uruchamiając dostępne instrumenty finansowe. My sobie jakoś poradzimy, ale trzeba pomyśleć, że my też mamy podwykonawców i ten łańcuszek finansowy może być zabójczy dla małych rodzinnych biznesów. Dlatego musimy rozmawiać i szybko rozwiązywać problemy, bo za chwilę może być popyt na inwestycje, a podaż może się wykrwawić.

Bardzo dziękuję za możliwość wzięcia udziału w debacie i zaprezentowania punktu widzenia Soletanche jak i wszystkich członków PZWFS (Polskiego Zrzeszenia Fundamentowania Specjalnego). Chce zostawić Państwa z takim przesłanie. Dajcie nam optymalizować, rozdawajcie zadania w systemie projektuj – buduj, oceniajcie nasze oferty w szerszym spektrum czasowym niż tylko wykonawstwo zakresu geotechnicznego i postawcie na dobrze dobrane rozwiązanie geotechniczne a do tego potrzebna jest chęć współpracy i dialogu od początku procesu koncepcyjnego przez projektowanie i wykonawstwo.

XI Kongresu Infrastruktury Polskiej to najważniejsze wydarzenie skierowanego do inwestorów, generalnych wykonawców i podwykonawców realizujących kontrakty infrastrukturalne w Polsce.

W tym roku środowisko debatowało wokół następujących tematów:
  • Jakich zmian potrzebują inwestycje infrastrukturalne w Polsce?
  • Największe prawne, finansowe, organizacyjne i techniczne wyzwania dla wykonawców inwestycji infrastrukturalnych na kolejne 2-3 lata
  • „Miasto dla ludzi. Zrównoważona mobilność w planowaniu przestrzennym”
  • Trendy, wyzwania i szanse na rynku infrastruktury
  • Zielona infrastruktura na kolei, drogach i morzu
  • Kolej: dynamiczny rozwój czy niewykorzystywany potencjał?
  • Publiczne i prywatne finansowanie inwestycji w czasach wysokiej inflacji
Od lat firma Soletanche Polska jest częścią tego wydarzenia i aktywnie uczestniczy w realizacji strategicznych kontraktów infrastrukturalnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Podkarpackie. Powstanie nowy most w ciągu DK-28

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Soletanche: Grunt pod torowiskiem można wzmacniać bez rozbiórki toru

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Podkarpackie. Powstanie nowy most w ciągu DK-28

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Soletanche: Grunt pod torowiskiem można wzmacniać bez rozbiórki toru

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5