Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

OIGD ma już 30 lat. Cały czas ma co robić

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
14-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
OIGD ma już 30 lat. Cały czas ma co robić
fot. fotolia
Minęło już 30 lat od powołania Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. W ciągu trzech dekad Izba współtworzyła rozwój branży drogowej w Polsce. Uczestniczyła w pracach nad aktami prawnymi stanowiącymi dziś fundamenty funkcjonowania branży, działała też wtedy, gdy potrzebna była szybka reakcja na niespodziewane okoliczności.

Założycielskie Walne Zgromadzenie Izby odbyło się 12 maja w Krakowie. OIGD została powołana uchwałą 105 członków założycieli – podmiotów działających w branży drogowej.

Inicjatorem powołania Izby i jej pierwszym prezesem był Grzegorz Stech. Na początku 1996 r. zastąpił go Zbigniew Nastaj, który był prezesem OIGD do marca 1997 r., kiedy funkcję tę objął Paweł Ludwig.

W tym czasie – od 1 sierpnia 1994 r. – w Krakowie funkcjonowało już biuro Izby, którego zadaniem było kierowanie bieżącą działalnością samorządu zawodowego. Dyrektorem biura została Barbara Dzieciuchowicz. Rok później – w czerwcu 1995 roku – utworzone zostało przedstawicielstwo Izby w Warszawie, którym kierował powołany na stanowisko wiceprezesa Izby Wojciech Malusi.

We wrześniu 1998 roku doszło do formalnego połączenia Sekcji Drogowej Izby Gospodarczej Transportu Lądowego i Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

W 2000 roku rozdzielono funkcje prezesa i prezydenta Izby. Dotychczasowy prezes – Paweł Ludwig – został prezydentem Izby, natomiast w skład Zarządu OIGD weszli Wojciech Malusi, który funkcję prezesa Zarządu pełnił dożywotnio, tj. do stycznia 2014 roku i Barbara Dzieciuchowicz jako wiceprezes Zarządu. Obecnie Zarząd Izby jest jednoosobowy, a funkcję prezesa pełni Barbara Dzieciuchowicz.

Stanowisko prezydenta OIGD po Pawle Ludwigu w roku 2006 objęła Krystyna Łazarz, która pełniła tę funkcję do 2012 r., w latach 2012 - 2018 prezydentem Izby był Adam Kulikowski, następnie do roku 2021 ponownie Krystyna Łazarz. Obecnie Radzie Izby w funkcji prezydenta przewodniczy Przemysław Klonowski.

Szeroko reprezentowana branża

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa zrzesza blisko 170 firm z branży drogowo-mostowej z terenu całej Polski, reprezentując interesy całej branży. Poprzez swoje działania, jako samorząd gospodarczy współpracuje m.in. z organami administracji państwowej i samorządowej wpływając na warunki prawne funkcjonowania podmiotów gospodarczych w branży drogowej. Opiniuje akty prawne, jak i samodzielnie wychodzi z inicjatywą w zakresie przepisów wpływających na działalność w obszarze drogownictwa.

W czasie 30-letniej działalności Izba współuczestniczyła w powstawaniu kluczowych nie tylko dla branży drogowej aktów prawnych, w tym ustawy o finansowaniu dróg publicznych, ustawy o samorządzie gospodarczym, ustaw nowelizujących prawo budowlane i o zagospodarowaniu przestrzennym. OIGD zapisała swój udział także w tworzeniu Prawa zamówień publicznych i jego kolejnych nowelizacji, w tzw. specustawy drogowej, ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych, ustawy o autostradach płatnych, o drogach publicznych i wielu innych.

OIGD była inicjatorem m.in. zlecenia w 1997 r. przez ówczesne Ministerstwo Przekształceń Własnościowych „Studium sektorowego przedsiębiorstw branży drogowo-mostowej i surowców skalnych dla drogownictwa", które stanowi ważny dokument działania prywatyzacyjnych przedsiębiorstw drogowych. Izba w części współfinansowała to przedsięwzięcie.

Prowadziła także działania mające na celu odbudowanie należnej pozycji zawodów drogowych. W 2001 roku Minister Edukacji Narodowej wydał nowelizację rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, gdzie znalazły się zaproponowane przez Izbę zawody drogowe „Technik drogownictwa” oraz „Operator maszyn i urządzeń drogowych”. Izba na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej opracowała także podstawy programowe i programy nauczania dla obu tych zawodów. Jako swój sukces Izba zapisuje doprowadzenie w roku 2003 do przywrócenia uprawnień budowlanych w specjalności drogi i mosty.

Nowe czasy, nowe wyzwania

Ostatnia dekada w działalności Izby to m.in. praca w zespołach roboczych – wspólnie z innymi organizacjami branżowymi oraz GDDKiA – nad wzorcowymi umowami w czterech obszarach: projektowanie, nadzór, roboty budowlane oraz utrzymaj standard. Izba opracowała także „Zbiór dobrych praktyk oraz wzorcowych klauzul w umowach podwykonawczych o roboty budowlane dotyczących obiektu liniowego”, była także – we współpracy z organizacjami branżowym – współautorem „Białej księgi branży drogowej”.

Od 2016 r. Izba włączyła się w prace Komitetu Sterującego powstałego z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, którego celem była optymalizacja procesu realizacji inwestycji drogowych ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023. W jego prace zaangażowanych było ponad 20 osób reprezentujących firmy zrzeszone w Izbie. Wynikiem prac Komitetu Sterującego były „Rekomendowane działania optymalizacji procesu realizacji inwestycji drogowych”.

Członkowie OIGD włączyli się także w pracę Rady Ekspertów, której celem jest m.in. wypracowanie wzoru umowy na realizację zamówienia publicznego w zakresie dróg publicznych, wytycznych dotyczących sporządzania opisów przedmiotu zamówienia publicznego i wytycznych dotyczących prowadzenia postępowań przetargowych. Przy Izbie powołany został z kolei Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który postawił sobie za cel analizę obowiązujących aktów prawnych i dokumentów pod kątem aktualności i dostosowania do obecnych możliwości technicznych.

Izba uczestniczy w dyskusji i w pracach m.in. nad certyfikacją wykonawców, zabiega także o tworzenie możliwości prawnych dla wykorzystywania destruktu asfaltowego na drogach. Ostatnie lata, to czas kiedy potrzebne były szybkie rozwiązania na nadzwyczajne okoliczności, czego najbardziej wyraźnym przykładem były działania na rzecz waloryzacji kontraktów drogowych.

Przez lata Izba wielokrotnie upominała się o istotne dla branży kwestie pisząc do szefów resortów, przekonując decydentów w czasie licznych rozmów czy nagłaśniając problemy. Branża drogowa cały czas się rozwija, a wraz z nią na bieżąco pojawiają się sprawy, które wymagają propozycji, opinii, czy interwencji ze strony branżowej reprezentacji. Pracy na kolejną dekadę raczej nie zabraknie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5