Od poniedziałku ciężarówki wracające z Ukrainy bez ładunku będą mogły ominąć e-kolejkę. Dodatkowe odprawy uruchomiono na przejściu Dołhobyczów – Uhrynow.
Nowe rozwiązanie dotycz jadących „na pusto” pojazdów ciężarowych powyżej 7,5 t.
Jak napisał na platformie X ukraiński minister transportu Oleksandr Kubrakov, to rozwiązanie jest efektem długich negocjacji z polskim Ministerstwem Infrastruktury. „Ostatecznym celem prac jest odblokowanie granicy, która od miesiąca jest zablokowana po stronie polskiej, co ma krytyczne konsekwencje dla gospodarek obu krajów i rynku Unii europejskiej” – napisał Kubrakov.
Na polsko-ukraińskiej granicy od 6 listopada trwa protest przewoźników drogowych. Transportowcy wyrażają swój sprzeciw wobec nierównej konkurencji, która powstała w wyniku zniesienia zezwoleń na przewozy z Ukrainy do Unii Europejskiej. Domagają się przywrócenia zezwoleń, które funkcjonowały przed wybuchem wojny.
Jednym z kluczowych postulatów jest także zniesienie elektronicznej kolejki po stronie Ukrainy. Wdrożony przez wschodniego sąsiada system powoduje, że samochody wracające do Polski bez ładunku zmuszone są do oczekiwania czasem w wielodniowej kolejce.
Przedsiębiorcy z polskiej branży transportowej zwracają także uwagę, że do nieuczciwej konkurencji przyczynia się nieprzestrzeganie prawa przez przewoźników z Ukrainy, którzy wykonują nie tylko przewozy z Ukrainy do Unii Europejskiej, ale także przyjmują zlecenia na przewozy kabotażowe lub cross-trade, do czego nie maja uprawnień.
Podczas konferencji prasowej w sobotę minister infrastruktury Alvin Gajadhur zapowiedział zintensyfikowanie kontroli na drogach, zwłaszcza w pobliżu granicy.
– Jesteśmy w stałym dialogu z branżą transportową – zapewnił. – Podczas ostatniego spotkania ustaliliśmy, że służby państwowe zwiększą intensywność kontroli ciężarówek na pograniczu polsko-ukraińskim – mówił. Poinformował, że Inspekcja Transportu Drogowego, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna i Policja skierowały w ten region dodatkowe siły.
Szef resortu infrastruktury przypomniał też, że temat skutków zniesienia zezwoleń na wjazd do UE będzie również podejmowany na poniedziałkowym szczycie Rady ds. Transportu Unii Europejskiej.
Jak podało MI, od 1 stycznia do 30 listopada 2023 r. inspektorzy ITD przeprowadzili 180 670 kontroli drogowych, z czego prawie 47 proc. dotyczyło przewoźników zagranicznych. 14 767 kontroli dotyczyło przewoźników z Ukrainy. W wyniku kontroli stwierdzono 9409 naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego.
W podobnym czasie w wyniku kontroli mobilnych wykryto także 969 naruszeń w zakresie obowiązku uiszczenia opłaty drogowej przez kierowców z Ukrainy. Z kolei system fotoradarowi CANARD zarejestrował 27 938 przypadków niestosowania się przez kierowców pojazdów ciężarowych z zagranicy, w tym 7872 przez pojazdy ciężarowe zarejestrowane na Ukrainie.
Więcej na temat protestu przewoźników pisaliśmy m.in.
TUTAJ