Partner serwisu
Biznes i przemysł

Sieć TEN-T a porty morskie. „Na porty musimy patrzeć szerzej”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Sieć TEN-T a porty morskie. „Na porty musimy patrzeć szerzej”
fot. MI
Na porty należy patrzeć szerzej, w kontekście wszystkich powiązań, które buduje się w głąb kraju oraz za granicę – oceniła Anne Elisabet Jensen, Europejska Koordynatorka Korytarza Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie.

Jensen dopytywana o to, jak budować korytarze transportowe, aby z jednej strony towary dopływały jak najbliżej rynku zbytu, a z drugiej strony spełniały wymagania np. środowiskowe, przypomniała, że transport morski jest „odpowiedzią na emisję CO2”.

– Transport odpowiada ogólnie za 25 % wszystkich emisji w Unii Europejskiej, przy czym sam transport morski odpowiada za 3-4 % emisji, np. na Bałtyku robi się dużo, aby obniżyć emisję siarki. Przewoźnicy od dawna pracują nad obniżeniem emisji dwutlenku węgla w transporcie morskim – zauważyła Jensen, oceniając, że w skali całego transportu jest jeszcze sporo do zrobienia. – Jeżeli do 2050 r. chcemy być neutralni klimatycznie, transport musi obniżyć emisję o 90 % – oszacowała.

Zdaniem koordynatorki, obniżenie emisji wymaga skupienia się na transporcie morskim krótkodystansowym. Jensen oceniła w tym kontekście, że „na porty należy patrzeć szerzej, w kategoriach wszystkich powiązań, które buduje się w głąb kraju oraz za granicę”. – Podejście korytarzowe ma też znaczenie przy logistyce i planowaniu. Kraje, które nie mają dostępu do morza, powinny być powiązane choćby infrastrukturą kolejową z portami morskimi, niekoniecznie z Rotterdamem czy Hamburgiem, ale np. z Gdańskiem – stwierdziła.

Zdaniem Jensen kierunkiem obieranym przez porty morskie, musi być innowacyjność. – Trzeba cały czas tworzyć narzędzia cyfryzujące pracę portów, skupiać się na paliwach alternatywnych. Transport morski ma przed sobą niezłe perspektywy. Wprawdzie fundusze są ograniczone, ale wspólnie osiągniemy sukces – przewiduje.

Odnosząc się do rozporządzenia TEN-T Jensen zauważyła, że w nowym kształcie przewiduje ono „większe ukierunkowanie na huby multimodalne, na interoperacyjność, w tym portów morskich, na aktualizację całego wymiaru morskiego oraz wizję europejskiej przestrzeni morskiej z portami kompleksowymi”. Nowe rozporządzenie przewiduje też możliwość współfinansowania powiązań transportu morskiego bliskiego zasięgu i koordynację z portami w krajach trzecich.

Dyskusja była częścią Międzynarodowej Konferencji ws. Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5