Rynek Infrastruktury
– Długookresowy i stabilny rozwój Polski oraz Dolnego Śląska nie będzie możliwy jeżeli sieć dróg ekspresowych nie będzie odpowiadała aktualnym potrzebom oraz przyszłym wyzwaniom rozwojowym, a do takich dróg należy DK-8 Wrocław – Kłodzko – granica państwa – mówiła w sejmie posłanka Monika Wielichowska (PO), domagając się podjęcia działań na rzecz budowy na tym odcinku ekspresowego połączenia drogowego.Posłanka powiedziała, że DK-8 na wspomnianym odcinku została uznana za najniebezpieczniejszą. Interesowało ją, czy budowa drogi ekspresowe na Wrocław – Magnice – Kłodzko – Boboszów – granica państwa znajdzie swoje miejsce na liście rezerwowej w planach rządu na przyszłą perspektywę finansową.
Wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz przypomniał, że obecnie inwestycje drogowe w Polsce są realizowane w oparciu o przyjęty program budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2011-2015, który był aktualizowany poprzez dodanie i zmiany załączników nr 5 i 6. W załączniku nr 6 zawierającym listę mających powstać obwodnic znajdziemy obwodnicę Kłodzka.
Rynasiewicz przyznał, że dla rządu problem właściwego skomunikowania Dolnego Śląska pozostaje bardzo ważną sprawą. – We wszystkich dokumentach planistycznych jest wyraźnie zapisane, że między innymi priorytetem dla rządu jest kontynuowanie budowy drogi S3 od Sulechowa aż do Bolkowa, a później do samej granicy państwa w oparciu o instrument „Łącząc Europę” [CEF – przyp. red] – wyjaśnił.
Wiceminister mówił, że obecnie ze stroną czeską prowadzone są intensywniejsze rozmowy w sprawie drogi S3, a powstanie w nowej perspektywie odcinka tej trasy na odcinku z Legnicy do Bolkowa oraz dalej do granicy państwa ma duże szanse powodzenia.
Przedstawiciel MIR podkreślił, że cały odcinek Nowa Sól – Lubawka jest przewidziany do finansowania z instrumentu CEF, natomiast budowa fragmentu z Bolkowa do Lubawki uzależniona jest od aktywności nie tylko strony polskie, ale i czeskiej oraz właściwego usytuowania odcinka korytarza transportowego TEN-T – drogi R11.
– Budowa połączenia z Czechami w Lubawce oraz całego szlaku drogi S3 może ukształtować na nowo ruch w obszarze oddziaływania do 100 km i tym samym wpłynąć na bardziej racjonalne zorganizowanie ruchu na sieci, w tym na terenie Kotliny Kłodzkiej. […] Zgadzamy się z tym, że należy podejmować działania związane z udrożnieniem ruchu na południe od Wrocławia, między innymi jeżeli chodzi o Kotlinę Kłodzką – kontynuował wiceminister.
Posłanka Monika Wielichowska nie zgodziła się całkowicie ze stwierdzeniem, że budowa drogi S3 udrożni drogę krajową nr 8. Poinformowała, że zarząd województwa dolnośląskiego postanowił przeprowadzić i sfinansować prace nad sporządzeniem studium pasa rozwoju południowej części województwa dolnośląskiego wzdłuż korytarza drogi S5 wraz z analizami niezbędnymi do wdrożenia proponowanych rozwiązań.
Wielichowska była ciekawa, czy jest szansa na pojawienie się oszczędności w związku z przetargiem GDDKiA na projekt i budowę drogi S5 z Poznania do Wrocławia i przeznaczenia ich na kontynuację drogi S8 Wrocław – Kłodzko. Zbigniew Rynasiewicz odpowiadając na pytanie oznajmił, że nie będzie to możliwe z uwagi na fakt, że wymieniona przez posłankę inwestycja nie znajduje się w planie budowy dróg na nową perspektywę.