Partner serwisu
Drogi i autostrady

A4: Kłopoty finansowe wykonawców powodem opóźnień na budowie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
23-07-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
A4: Kłopoty finansowe wykonawców powodem opóźnień na budowie
fot. GDDKiA
Niektóre z firm budujących ponad 160-kilometrowy odcinek autostrady A4 w województwie podkarpackim mają duże kłopoty finansowe. Jest to powodem sporych opóźnień, które uniemożliwiły zakończenie A4 na Euro 2012. Trasa nie powstała do tej pory – informuje PAP.

Na poszczególnych odcinkach autostrady stopień zaawansowania budowy przedstawia się różnie. Niektóre z nich są już niemal ukończone i prowadzone są na nich roboty wykończeniowe. Inne są gotowe zaledwie w 40 procentach. Takie różnicę są spowodowane powodziami z ubiegłych lat, do których dochodzą kłopoty wynikające z braku płynności finansowej wykonawców.

 

Odcinek od węzła Krzyż do węzła Dębica Pustynia o długości 34 km jest gotowy w 50 procentach. Hydrobudowa będąca wykonawcą tego fragmenty miała zakończyć prace w sierpniu tego roku. Okazuje się, że ten termin przesunie się na drugi kwartał 2013 roku. Rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie, Joanna Rarus mówi, że prace są prowadzone na tym odcinku w bardzo ograniczonym zakresie, wynikającym z braku płynności finansowej spółki.


Podwykonawcy pracujący dla Hydrobudowy otrzymują pieniądze bezpośrednio od GDDKiA w ramach solidarnej odpowiedzialności. Obecnie spółka prowadzi rozmowy z bankami, aby ustalić nowe zasady kredytowania inwestycji obejmującej budowę autostrady A4. Rzeczniczka zaznacza, że dalsze decyzje dotyczące kontraktu GDDKiA podejmie po poznaniu efektów rozmów Hydrobudowy z bankami.


Sytuacja przedstawia się lepiej na 33-kilometrowym odcinku trasy od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów Zachód. Odcinek gotowy w 70 procentach buduje Budimex. Prace mają się zakończyć w październiku tego roku.


Na kolejnym 4-kilometrowym odcinku Rzeszów Zachód-Rzeszów Centralny zerwano umowę z firmą Radko. Powodem były problemy wykonawcy z płynnością finansową i GDDKiA ogłosiła nowy przetarg. Do nowego wykonawcy będzie należało wykonanie części nasypów, warstwy konstrukcyjnej nawierzchni oraz prac wykończeniowych. Oferty złożone w postępowaniu zostaną otwarte 31 sierpnia tego roku.


Jeden z podkarpackich odcinków A4 jest już gotowy, a mianowicie fragment od węzła Rzeszów Centralny do węzła Rzeszów Wschód. Ma on zostać otwarty w lipcu. Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Infraestructuras.


Z kolei duże opóźnienia widać na odcinku z Rzeszowa do Jarosławia. 41-kilometrowy fragment będzie wybudowany przez Polimex-Mostostal i Doprastav. Obecnie wykonano zaledwie 38 procent prac. – Jedną z przyczyn tak słabego postępu robót są problemy finansowe wykonawcy i brak płatności dla podwykonawców, dostawców i zleceniobiorców – wyjaśnia Joanna Rarus.


Lepsza sytuacja jest na odcinku od Jarosławia do Radymna, gdzie Budimex Dromex wykonał około 85 procent prac. Wykonawca deklaruje, że trasa będzie gotowa na przełomie października i listopada. Rzeczniczka GDDKiA informuje, że firma złożyła roszczenia czasowe i chce wydłużenia terminu zakończenia prac.


Za ostatni odcinek z Radymna do Korczowej odpowiada firma J&P Avax. Termin jego ukończenia to drugi kwartał przyszłego roku. Firma wykonała obecnie 50 procent prac. Brakuje jeszcze warstw konstrukcyjnych na trasie głównej i drogach dojazdowych, należy wykonać również prace wykończeniowe.


Łączna długość autostrady A4 wyniesie około 670 km. Będzie przebiegać od dawnego przejścia granicznego z Niemcami w Jędrzychowicach, dalej biegnie przez Wrocław, Opole, Kraków, Katowice, Tarnów, Rzeszów aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowie.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Biznes i przemysł

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Elżbieta Pałys 28 sierpnia 2023

DSV zainwestuje w Polsce miliard w ciągu 5 lat

Intermodal i logistyka

LOT nie jest na sprzedaż i powalczy o miliard złotych zysku w 2023 r.

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Biznes i przemysł

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Elżbieta Pałys 28 sierpnia 2023

DSV zainwestuje w Polsce miliard w ciągu 5 lat

Intermodal i logistyka

LOT nie jest na sprzedaż i powalczy o miliard złotych zysku w 2023 r.

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5