Geograficzne położenie Polski daje duże szanse na stworzenie ważnych korytarzy logistycznych przebiegających przez nasz kraj. Interesy Polski są przy tym zbieżne z interesami innych państw wschodniej i południowej części Europy. Ważnym kierunkiem inwestycji muszą być też połączenia do portów – to najważniejsze tezy z wystąpienia ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, jakie miało miejsce podczas tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
– Logistyka to silnik rozwoju gospodarczego państwa. Dlatego właśnie państwo powinno wykorzystać wszystkie swoje atrybuty, by umożliwić funkcjonowanie czasem nawet bardzo skomplikowanych łańcuchów dostaw – stwierdził podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Ocenił przy tym, że Polska ma szczególne walory geograficzne. – Nie są one w pełni wykorzystane i docenione – przyznał.
Via Carpatia i Via Baltica – dwa filary logistyki na wschodzie i południu kontynentu
– Rolą rządu jest wspieranie tych obszarów, które mamy dane od Boga i historii – stwierdził minister. Przekonywał, że interesy Polski są w tym zakresie w dużej mierze zbieżne z interesami innych państw środkowej, wschodniej i południowej Europy. – Kiedy spotykamy się w gronie ministrów transportu, wskazujemy na atuty, które mamy, a których nie wykorzystujemy – powiedział.
Elementem dobrego systemu transportowego w naszej części kontynentu ma być Via Carpatia. Przedstawiciele rządów mają zwracać jednak według relacji Andrzeja Adamczyka także na połączenia kolejowe, które mogłyby usprawnić nie tylko przewóz ludzi, ale i przesył towarów. Ciągiem, który włączy nowe obszary w sieć połączeń europejskich, ma być Via Baltica.
Duże znaczenie Białorusi na transportowej mapie świata
– Od pięciu lat rozmawiamy też z Białorusinami. Są oni gotowi szeroko otworzyć się na transport kolejowy – mówił minister, dodając, że brane pod uwagę są tam zarówno warianty zakładające wykorzystanie toru europejskiego, jak i imperialnego rozstawu. W zakresie infrastruktury strona białoruska ma jednak oczekiwać od Polski przygotowania układu drogowego, który łączyłby się z tamtejszą siecią. Jej magistralna odnoga prowadząca do polskiej granicy jest bowiem już gotowa.
Zwiększenie przepustowości ciągów transportowych prowadzących do Małaszewicz jest zresztą jednym z głównych celów polskiej polityki infrastrukturalnej zarysowanych przez Andrzeja Adamczyka. Inne to uzyskanie optymalnej przepustowości w kierunkach portów Szczecin-Świnoujście, Gdańsk i Gdynia. – Tam koncentrujemy swoją uwagę, także finansową – stwierdził przedstawiciel rządu, zapewniając równocześnie o dużym znaczeniu przygotowywanego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.