Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Alpine Bau: Uparta GDDKiA przepłaci za dokończenie mostu na A1

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
04-07-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Alpine Bau: Uparta GDDKiA przepłaci za dokończenie mostu na A1
fot. GDDKiA
W liście do premiera, Jarosław Duszewski z Alpine Bau pisze, że przy realizacji dużych inwestycji, nie da się uniknąć występowania zmian oraz zwiększenia zakresu prac. Problem polega na tym, że inwestor nie chce za nie płacić i radzi udać się do sądu w celu walki o należne wykonawcom kwoty. Przykładem takiej sytuacji jest proces Alpine Bau o most na autostradzie A1 i odszkodowanie na kwotę 1,2 mld zł.

Specjalny komisarz ds. koordynacji projektów infrastruktury z Alpine Bau przypomina, że proces z GDDKiA trwa już trzy lata i może potrwać drugie tyle, jeżeli syndyk austriacki przystąpi do procesu. Dodaje, że szef GDDKiA liczy zapewne na to, że tak się nie stanie, a nieprawidłowości związane ze słynnym mostem pozostaną nieujawnione.

Duszewski obiecuje, że będzie się starał pokazać całą prawdę, wraz z łańcuchem błędnych decyzji i błędów projektowych. Zastanawia go, dlaczego pomimo że GDDKiA w pierwotnych założeniach miała zamiast mostu budowę nasypu, to wprowadziła zmiany bez informowania o tym krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji.

Przedstawiciel Alpine Bau uważa, że GDDKiA nie zdoła w zapowiadanym terminie, czyli do końca sierpnia tego roku, zrealizować programu naprawczego mostu MA-532. Zgodnie z dokumentami posiadanymi przez zamawiającego oraz Ministerstwo Transportu, dopiero w październiku zakończą się dostawy elementów potrzebnych do realizacji programu, co uniemożliwi jego przeprowadzenie w terminie określonym przez Śląski Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego. O tym Alpine informowała już od pięciu miesięcy.

Duszewski pisze, że program naprawczy jest zupełnie niespójny z projektem budowlanym mostu, a ten z kolei jest niekompletny i nie daje żadnej pewności pomyślnego przejścia po wykonaniu programu do programów obciążeniowych i odbiorowych, które przygotowano specjalnie dla tego projektu.

Koszt programu naprawczego to, jak podaje GDDKiA, 55,4 mln zł i wykona go polska firma Intercor. Według wyliczeń Lecha Witeckiego, gwarancje Alpine w wysokości 55 mln zł miały wystarczyć na dokończenie całego kontraktu. Okazuje się, że GDDKiA już posiada zamówiony przez Alpine materiał za 8 mln zł, a zgodnie z kontraktem koszt mostu to 58 mln zł. Oznacza to, że program naprawczy będzie kosztował 63-65 mln zł.

Co więcej, kolejne 30 mln zł może kosztować całkowite dokończenie budowy mostu i autostrady. „Kto normalny, nie broniąc swych błędnych decyzji z przeszłości zaakceptowałby to? Tylko dyrektor Witecki, który jest gotowy wydać następne dziesiątki milionów państwowych pieniędzy, aby zatuszować nieprawidłowości i błędy konstrukcyjne tego obiektu” – pisze Jarosław Duszewski.

Duszewski ostrzega, że pozostawienie na stanowisku Lecha Witeckiego przez kolejne miesiące, może kosztować Skarb Państwa co najmniej 95 mln zł i to bez gwarancji odbioru mostu i bezpieczeństwa jego przyszłych użytkowników. Alpine Bau przedstawiła alternatywę wykonania mostu obejmującą jego zburzenie i zastąpienie nasypem z węzłem za kwotę 30 mln zł oraz oddanie całej autostrady do końca 2013 roku. GDDKiA postanowiła jednak wybrać najdroższą opcję.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Drogi i autostrady

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Rynek Infrastruktury 20 maja 2014

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Drogi i autostrady

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Rynek Infrastruktury 23 maja 2014

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Drogi i autostrady

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Rynek Infrastruktury 20 maja 2014

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Drogi i autostrady

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Rynek Infrastruktury 23 maja 2014

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5