Rynek Infrastruktury
Mimo tego, że KFD posiada pieniądze, realizacja planu wydatków w tym roku postępuje opornie. Do tej pory udało się wydać 23,6 procent z zaplanowanej na cały rok kwoty 28,8 mld zł. Na tę sumę składają się dochody ze środków UE, opłat paliwowych, kredytów i obligacji.
Najwięcej pieniędzy będzie wydane na drogi – niemal 23,6 mld zł, jednak w tym przypadku plan zrealizowano jedynie w jednej czwartek. Jak tłumaczy Ministerstwo Transportu, wynika to ze specyfiki inwestycji drogowych.
Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu wyjaśnia, że rozliczenia finansowe KFD z wykonawcami charakteryzuje to, że wykorzystanie środków w pierwszym półroczu jest mniejsze niż w drugim. – Faktury za wykonane prace spływają po okresie letnim, głównie późną jesienią – mówi „Dziennikowi Gazecie Prawnej” Karpiński.
Krajowemu Funduszowi Drogowemu udało się zrealizować w całości tegoroczny plan emisji obligacji drogowych. Na dwóch aukcjach sprzedano papiery za 3,73 mld zł, z kolei łączny popyt miał wartość niemal 8,1 mld zł. – To efekt popytu na bezpieczne polskie aktywa, między innymi na obligacje skarbowe – uważa Mariusz Grab, dyrektor Pionu Rynków Finansowych BGK.