Partner serwisu
Drogi i autostrady

Bezpieczeństwo energetyczne. „Oprócz oddania Baltic Pipe trzeba jeszcze dopiąć kontrakty”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
23-06-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Bezpieczeństwo energetyczne. „Oprócz oddania Baltic Pipe trzeba jeszcze dopiąć kontrakty”
fot. Budimex
Oprócz terminowego oddania Baltic Pipe do użytku, bardzo ważne będzie przez „dopięcie” przez Gaz-System kontraktów na 100 procent mocy przesyłowych – mówi komandor podporucznik Tomasz Chyła, ekspert Instytutu Polityki Energetycznej im. Ignacego Łukasiewicza w nawiązaniu do obaw o bezpieczeństwo gazowe Polski.

Przypomnijmy. Niedługo po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, Gazprom zażądał od części swoich kontrahentów płatności za gaz w rublach – takie rozwiązanie miało umocnić osłabioną sankcjami rosyjską walutę. Na płacenie w rublach nie zgodziła się Polska, dlatego pod koniec kwietnia Gazprom wstrzymał dostawy gazu do naszego kraju.

Część osób zaczęła się obawiać, że w Polsce zabraknie „błękitnego paliwa”. Komandor podporucznik Tomasz Chyła uspokaja, że gazu nie zabraknie, ale ważne w kontekście naszego bezpieczeństwa energetycznego, będzie terminowe oddanie do użytku (jest planowane na początek października) Baltic Pipe, którym gaz ma popłynąć z Norwegii do Polski. Czasu zostało już niewiele, a samo oddanie gazociągu to niejedyny czynnik. – Trzeba też dopiąć kontrakty na 100 procent mocy przesyłowych, czym zajmuje się Gaz-System. Byłoby to bardzo korzystne zjawisko, jeśli weźmiemy pod uwagę nadchodzącą zimę, oddanie do użytku kolejnych energetycznych bloków gazowych czy potrzeby energetyczne naszych sąsiadów (np. Czech czy Słowacji ) – tłumaczy ekspert.

Podporucznik Chyła uspokoił, że „stabilny poziom krajowego wydobycia gazu, znaczne wykorzystanie mocy regazyfikacyjnych terminala LNG w Świnoujściu, a także pojawienie się możliwości sprowadzenia gazu ziemnego drogą morską wykorzystując litewski terminal FSRU i gazociąg GIPL, powoduje, że do momentu planowanego oddania Baltic Pipe, nasze potrzeby wewnętrzne, będą zaspokojone (czyli w wakacje i we wrześniu – aut.)”.

Nasz rozmówca przypomniał, że przepisy obligują polski rząd do troski o bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju. – Jeden z artykułów ustawy o „zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym” nakłada obowiązek „utrzymywania zapasów obowiązkowych gazu ziemnego” i nakazuje (…) utrzymywać obowiązkowe zapasy gazu w wielkości odpowiadającej co najmniej 30-dniowemu średniemu dziennemu przywozowi tego gazu – tłumaczy ekspert, który zauważył niedawno, że „polskie magazyny, których pojemność odpowiada 1/7 rocznego zapotrzebowania na gaz ziemny, są zapełnione w 96 procentach”.

Przypomnijmy, że w finalną fazę weszły prace przy budowie wchodzącego w skład Baltic Pipe gazociągu Goleniów-Ciecierzyce, o czym pisaliśmy niedawno. Latem ma nastąpić rozruch i nagazowanie. Część za którą odpowiada Budimex to najdłuższy, bo liczący blisko 122 kilometry, lądowy odcinek gazowej magistrali.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polacy nie chcą płacić za rezygnację z rosyjskich paliw. Jaka alternatywa?

Drogi i autostrady

Polacy nie chcą płacić za rezygnację z rosyjskich paliw. Jaka alternatywa?

Elżbieta Pałys 25 listopada 2022

Akcjonariusze Lotosu i Orlenu zgodzili się na fuzję

Drogi i autostrady

Polska zabezpieczona na wypadek braku dostaw ropy ze Wschodu

Drogi i autostrady

Orlen z nową strategią. Więcej stacji i 140 mld zł na inwestycje

Drogi i autostrady

Deklaracja PKN Orlen. Do 2050 r. spółka będzie neutralna klimatycznie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Polacy nie chcą płacić za rezygnację z rosyjskich paliw. Jaka alternatywa?

Drogi i autostrady

Polacy nie chcą płacić za rezygnację z rosyjskich paliw. Jaka alternatywa?

Elżbieta Pałys 25 listopada 2022

Akcjonariusze Lotosu i Orlenu zgodzili się na fuzję

Drogi i autostrady

Polska zabezpieczona na wypadek braku dostaw ropy ze Wschodu

Drogi i autostrady

Orlen z nową strategią. Więcej stacji i 140 mld zł na inwestycje

Drogi i autostrady

Deklaracja PKN Orlen. Do 2050 r. spółka będzie neutralna klimatycznie

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5