Rynek Infrastruktury
Specjaliści z Politechniki Białostockiej za pomocą dwóch lokomotyw sprawdzają, czy konstrukcja ma zakładaną wytrzymałość - pisze "Gazeta Wyborcza". - Próby potrwają ładnych kilka godzin - mówi Łukasz Wawrusiewicz z zespołu pomiarowego - najpierw dwie lokomotywy powolutku wjadą na środek mostu i tam się zatrzymają. Będziemy robić odczyty co 15 minut, aż konstrukcja przestanie pracować. Potem tak samo sprawdzimy oba fundamenty, a na koniec skład będzie kilkukrotnie przejeżdżał przez wiadukt - dodał.
Próby wypadają pomyślnie - pod ciężarem dwóch lokomotyw konstrukcja ugina się o 12,7 milimetra. - To dokładnie tyle ile zakładaliśmy - mówią inżynierowie.
Wiadukt na linii kolejowej nr 37 Białystok - Zubki Białostockie powstaje w ramach inwestycji "Budowa przedłużenia ul. Piastowskiej w Białymstoku", współfinansowanej w ramach Programu UE Rozwój Polski Wschodniej. Wartość projektu to 91,5 mln złotych (w tym wartość dofinansowania z UE: 52,4 mln zł).
Budowa nowego odcinka drogi łączącego ul. Piastowską z ul. Wł. Wysockiego umożliwi szybki wyjazdu z miasta w kierunku granic państwa z Litwą oraz z Rosją, a także w kierunku Lublina i Warszawy. Nowa droga ma 2 jezdnie po 2 pasy ruchu i długość 4,5 kilometra. Oprócz jej budowy projekt przewidywał budowę ścieżki rowerowej, wiaduktu, mostu i przepustu, ekranów akustycznych oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej.