Rynek Infrastruktury
W tym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaczęła publikować listy wykonawców, którzy złożyli wnioski w przetargach ograniczonych na budowę dróg ekspresowych. Są to postępowania na inwestycje, które zostaną zrealizowane w ramach przyszłej perspektywy unijnej.
W rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” Piotr Kledzik, prezes Bilfinger Infrastructure mówił, że firma zaczęła zwracać się ku zagranicznym rynkom. Bilfinger zajmuje się między innymi budową mostu w Norwegii.
Prezes porównywał, że w Norwegii zatwierdzanie projektu mostu trwało dwa miesiące, natomiast w Polsce firma nie może od ponad dwóch lat dojść do porozumienia z GDDKiA w sprawie uzgodnień projektowych dotyczących Południowej Obwodnicy Warszawy.
Warunki współpracy od tamtego czasu jednak się nie zmieniły, a Bilfinger Infrastructure jest obecny na polskim rynku. – Zapowiadaliśmy, że jeśli warunki kontraktowe na inwestycjach realizowanych przez GDDKiA się nie zmienią, rozważymy ograniczenie współpracy z tym inwestorem. Samo złożenie wniosku prekwalifikacyjnego nie jest tożsame ze złożeniem oferty przetargowej, czy finalnie – podpisaniem umowy – wyjaśnia portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Piotr Kledzik.
Prezes firmy dodaje, że dopiero po rozpoznaniu warunków, potencjalny oferent jest w stanie powiedzieć, jakie są ryzyka na danej inwestycji. Poprawą relacji między wykonawcą i inwestorem oraz sytuacji oferentów, zainteresowane są liczne organizacje branżowe. Nawet PO przedstawiło własny projekt zmian w prawie zamówień publicznych, które maja ułatwić życie wykonawcom.
Platforma Obywatelska zaproponowała zmniejszenie znaczenia kryterium najniższej ceny w rozstrzyganiu przetargów, skłonienie inwestorów do stosowania innych czynników przy wyborze najkorzystniejszej oferty, waloryzację wartości kontraktów oraz ukrócenie procederu handlu referencjami.
– Propozycje zmian w prawie zamówień publicznych idą w dobrym kierunku, jednak jest to jeszcze za mało, by mówić o jakieś rewolucyjnej – korzystnej zmianie – mówi Piotr Kledzik, prezes Bilfinger Infrastructure.