Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Budimex blisko kontraktu na realizację obwodnicy Rusinowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
29-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-05-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Budimex blisko kontraktu na realizację obwodnicy Rusinowa
fot. Google Street View
Wszystko wskazuje na to, że obwodnicę Rusinowa w przebiegu drogi krajowej nr 22 zrealizuje Budimex. Jego oferta przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie nowego fragmentu została bowiem uznana za najkorzystniejszą. Jeśli nie wpłyną odwołania, możliwe będzie podpisanie umowy, co otworzy perspektywę oddania trasy do użytku już w 2027 roku.

Droga krajowa nr 22 na odcinku przebiegającym przez powiat wałecki na Pomorzu Zachodnim to jeden z fragmentów dróg krajowych, który za sprawą inwestycji realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic zmieni swoje oblicze nie do poznania. Przypomnijmy, że w ramach programu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewidziała budowę aż czterech obwodnic, które umożliwią obejście Człopy, Rusinowa, Wałcza i Szwecji. Wśród wyżej wymienionych ośrodków obwodnicę, która powstała w ciągu drogi ekspresowej S10, posiada Wałcz. Budowa kolejnej umożliwi zatem całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z liczącego blisko 25 tys. mieszkańców miasta.



Spośród miejscowości w powiecie wałeckim, które dzięki budowie obwodnic ominie DK nr 22, najmniejszą jest Rusinowo. To niewielka wieś, licząca poniżej 250 mieszkańców. Można zatem zastanawiać się nad zasadnością inwestycji, zwłaszcza wobec względnie prostego przebiegu i stosunkowo niewielkiej liczbie skrzyżowań z drogami poprzecznymi. Perspektywa powstania obejścia Rusinowa jest jednak coraz bliższa. GDDKiA rozstrzygnęła bowiem ogłoszony w listopadzie ubiegłego roku przetarg na jego realizację w systemie “projektuj i buduj”. W ramach inwestycji powstanie nowy fragment DK nr 22 w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego o długości ok. 4,5 kilometra.

Przesądziła cena

Za najbardziej korzystną w przetargu została uznana oferta złożona przez Budimex, który wycenił realizację zadania na niespełna 55 mln zł. Oprócz Budimeksu o zamówienie ubiegały się cztery inne podmioty – COLAS Polska, konsorcjum Kobylarni i Mirbudu, PORR oraz Strabag. Wszystkie oferty zmieściły się w budżecie zamawiającego, określonym na kwotę 64 mln zł.

Zamawiający w ocenie ofert brał pod uwagę aż cztery kryteria. Największe znaczenie miała oczywiście cena, podobnie jak w przypadku większości przetargów drogowych w Polsce – z tego tytułu potencjalni wykonawcy mogli uzyskać tylko do 55% punktów. Kolejnych maksymalnie 20% punktów przewidziano za przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające oraz konstrukcje wsporcze. Tyle samo punktów można było uzyskać z tytułu przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem. Dodatkowych 5% punktów przewidziano za zagospodarowanie destruktu asfaltowego na placu budowy.

O wyborze oferty Budimeksu w przetargu przesądziła cena. Wszyscy wykonawcy uzyskali bowiem maksymalną ilość punktów w ramach każdego spośród kryteriów pozacenowych. Jeżeli w ciągu 10 dni pozostali oferenci nie złożą odwołań, po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie podpisanie umowy z wybranym wykonawcą. Wybór wykonawcy przez GDDKiA trwał stosunkowo długo – o otwarciu ofert w przetargu informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” już w styczniu.

Nowy fragment już w 2027 roku

Wykonawca, z którym GDDKiA ostatecznie podpisze umowę, odpowiedzialny będzie za przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. decyzji ZRID), budowę obwodnicy oraz realizację szeregu inwestycji towarzyszących, np. prac w zakresie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, czy też przebudowy i korekty przebiegu istniejących dróg. Prace projektowe wraz z uzyskaniem decyzji ZRID powinny zostać zakończone w ciągu 17 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy. Kolejnych 15 miesięcy przewidziano na realizację robót budowlanych, przy czym w tym okresie nie zostaną uwzględnione okresy zimowe. Oznacza to, że kierowcy przemierzający DK nr 22 będą mogli ominąć Rusinowo już w 2027 roku.



Początek obwodnicy Rusinowa zaplanowano w rejonie skrzyżowania istniejącego przebiegu DK nr 22 z drogami w kierunku Tuczna i Trzcianki. Na wyjściu z terenów leśnych zaplanowano nowe rondo, z którego przewidziano odejście drogi na wschód względem istniejącego przebiegu. Odcinek omijający Rusinowo będzie przebiegał przez pola. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 179 powstanie rondo. Koniec obwodnicy zaplanowano w obszarze leśnym na północ od Rusinowa. W ramach inwestycji oprócz trasy głównej powstaną wiadukt nad drogą gminną, przepust dla małych zwierząt oraz system odwodnienia, którego częścią będą trzy zbiorniki retencyjno-infiltracyjne. Zaplanowano również budowę ciągu pieszo-rowerowego.

Obecnie spośród obwodnic w przebiegu DK nr 22 w województwie zachodniopomorskim najbardziej zaawansowana jest realizacja obwodnicy Szwecji. W tym przypadku podpisana została już umowa z wykonawcą. Po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych przewidywane jest podpisanie umowy z PORR dotyczącej obwodnicy Wałcza. Stosunkowo najmniej zaawansowane są przygotowania do budowy obwodnicy Człopy, jednakże dla inwestycji wydano już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zatwierdzającą ostateczny przebieg trasy.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Duże zainteresowanie projektowaniem S8 Knyszyn – Korycin

Drogi i autostrady

Duże zainteresowanie projektowaniem S8 Knyszyn – Korycin

Elżbieta Pałys 29 maja 2024

PORR: Mamy potencjał, oczekujemy decyzji

Biznes i przemysł

PORR: Mamy potencjał, oczekujemy decyzji

Łukasz Malinowski 29 maja 2024

Zobacz również:

Jest przetarg na realizację obwodnicy Rusinowa

Drogi i autostrady

Jest przetarg na realizację obwodnicy Rusinowa

Mikołaj Kobryński 13 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

Duże zainteresowanie projektowaniem S8 Knyszyn – Korycin

Drogi i autostrady

Duże zainteresowanie projektowaniem S8 Knyszyn – Korycin

Elżbieta Pałys 29 maja 2024

PORR: Mamy potencjał, oczekujemy decyzji

Biznes i przemysł

PORR: Mamy potencjał, oczekujemy decyzji

Łukasz Malinowski 29 maja 2024

Zobacz również:

Jest przetarg na realizację obwodnicy Rusinowa

Drogi i autostrady

Jest przetarg na realizację obwodnicy Rusinowa

Mikołaj Kobryński 13 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5