Partner serwisu
Drogi i autostrady

Budimex: Mosty extradosed powinni budować tylko najlepsi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
30-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Budimex: Mosty extradosed powinni budować tylko najlepsi
fot. Budimex
W Polsce istnieje jeden most typu extradosed, który w Kwidzynie zrealizował Budimex i była to inwestycja pionierska na skalę europejską. Wkrótce ta sama spółka wykona podobny obiekt na drodze S7 w rejonie Ostródy. O zaletach i wyzwaniach związanych z budową takich obiektów opowiada nam ekspert z ramienia Budimeksu.

Edyta Wsół. „RynekInfrastruktury.pl”: Czym mosty extradosed różnią się od „tradycyjnych” obiektów?

Michał Stachura, ekspert ds. budownictwa mostowego w Budimeksie: Mosty extradosed są względnie nową rodziną mostów powstałą w latach 70-tych ubiegłego wieku. Obecnie zyskują one bardzo dużą popularność zarówno w Polsce jak i na świecie. Konstrukcyjnie znajdują się one pomiędzy mostami z betonu sprężonego i mostami podwieszonymi. Na pierwszy rzut oka przypominają one obiekty podwieszone, jednak mają niższe pylony wyższe pomosty.

Jakie są zalety tych obiektów?

Wanty w tego typu mostach nie podtrzymują pomostu jak to ma miejsce w przypadku mostów podwieszonych, a wprowadzają siły niczym sprężenie w mostach betonowych. Różnica polega jednak na tym, że sprężenie wantą jest na dużym ramieniu, co bardzo zwiększa jego efektywność.

Ponadto w tego typu obiektach wanty są mocnej sprężone, co sprawia, że są mniej podatne na drgania i wibracje. Duża sztywność pomostu sprawia, że obiektu posiadają wysoki komfort użytkowania przy atrakcyjności ekonomicznej rozwiązania.

Jakie trudności sprawia wykonanie takich obiektów?

Obiekty tego typu posiadają sprężenie w postaci want, sprężenia zewnętrznego i wewnętrznego, zarówno poprzecznego jak i podłużnego*. Powoduje to, że ich analiza statyczna przy projektowaniu jest niezwykle trudna, a przygotowanie rysunków wymaga rozwiązania wielu kolizji. Kolizje te bardzo często ujawniają się na etapie wykonawstwa, co utrudnia i spowalnia budowę. Wykonawca tego typu obiektu musi zachować najwyższą, jakość oraz nie może pozwolić sobie na najmniejszy błąd. Kolejną trudnością jest konieczność przewidzenia zjawisk reologicznych, jakim ulegnie obiekt już na wstępnym etapie budowy.

Przykładem, że jedynie wykonawcy z „najwyższej półki” mogą sobie poradzić z budową tego typu obiektu jest słynny most w Mszanie – gdzie popełnione błędy projektowe i wykonawcze, sprawiły, że o budowie rozpisywały się wszystkie media i to w nie najlepszym kontekście.

Jak przedstawia się koszt budowy mostu extradosed w porównaniu ze standardowymi mostami, jakie powstają nad rzekami?

Wskaźniki zużycia materiałów dla mostów typu extradosed są atrakcyjne, jednak należy pamiętać, że materiały i robocizna w tego typu obiektach musi być najwyższej jakości. Bez wątpienia jednak mosty tego typu należy brać pod uwagę w przypadku dużych mostów nad rzekami, jako atrakcyjną ekonomicznie opcję przy analizach techniczno-ekonomicznych.

Budimex jest wykonawcą drogi ekspresowej S7 w rejonie Ostródy, na którym powstanie obiekt podobny do tego w Kwidzynie. Kto zaprojektuje ten most i czym będzie się on różnił od poprzedniej realizacji Budimeksu?

Zarówno obiekt w Ostródzie jak i Kwidzynie jest autorstwa Transprojektu Gdańskiego. Obiekt w Kwidzynie ma dwie płaszczyzny podwieszenia a w Ostródzie będzie posiadał jedną. Przy czym należy dodać, że szerokość obiektu w Ostródzie jest dwukrotnie większa niż w Kwidzynie. Nieznacznie, ale wystarczająco dla odnotowania nowego rekordu w Europie, rozpiętość przęsła mostu w Ostródzie jest większa niż dla mostu w Kwidzynie. Kolejną znacząca różnicą jest technologia budowy. Obiekt w Kwidzynie był wznoszony przy pomocy szalunków przejezdnych, a most w Ostródzie będzie wnoszony metoda wspornikową.

 
wizualizacja obiektu extradosed w Ostródzie

[*Obiekty tego typu posiadają wiele rodzajów sprężenia. Sprężenie wewnętrzne to sprężenie znajduje się w betonie są to kable podłużne wykonywane na stany montażowe, kable poprzeczne w płycie pomostu oraz zastrzałach przenoszących siły z want. Ponadto mamy sprężenie zewnętrzne, czyli znajdujące się poza obrysem betonu wewnątrz skrzynki oraz cięgna podwieszenia (wanty) czyli kable widoczne na zewnątrz.]
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

InPost: Płacimy wyższy CIT niż reszta branży

Biznes i przemysł

InPost: Płacimy wyższy CIT niż reszta branży

Mikołaj Kobryński 13 września 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

InPost: Płacimy wyższy CIT niż reszta branży

Biznes i przemysł

InPost: Płacimy wyższy CIT niż reszta branży

Mikołaj Kobryński 13 września 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5