Rynek Infrastruktury
Obwodnice nie mogą powstać kosztem inwestycji wojewódzkich
Zgodnie z propozycją resortu, obwodnice miejscowości w ciągach dróg krajowych klasy G i GP byłyby finansowane i realizowane przez odpowiednie szczeble samorządów w porozumieniu z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.
– Województwo lubuskie widzi potrzebę realizacji obwodnic na ciągach dróg krajowych i jest to ważny aspekt rozwoju naszego regionu natomiast pozostaje kwestia środków finansowych – przyznaje Danuta Wesołowska-Wujaszek zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury.
Sieć dróg wojewódzkich wymaga olbrzymich nakładów finansowych, na które województwo lubuskie liczy w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014 – 2020. – Propozycja przedstawiona w piśmie Ministerstwa Transportu stwarza olbrzymie zagrożenia pomniejszenia lub całkowitej utraty środków, które przyznane będą na inwestycje drogowe w ramach Lubuskiego RPO na lata 2014-2020 – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Danuta Wesołowska-Wujaszek.
Dodaje, że gdy te środki zostaną przeznaczone na inwestycje na drogach krajowych, niebędących majątkiem województwa lubuskiego, uszczupli się wówczas kwota dla zadań na drogach wojewódzkich. – Stanowić to będzie wymierną szkodę dla majątku województwa lubuskiego – alarmuje wicedyrektor.
Województwa mają mniej źródeł finansowania niż GDDKiA
– Należy mieć na uwadze, chociażby ilość źródeł finansowania dróg krajowych, takich jak KFD, system viaTOLL, czy programy centralne, które nie są dostępne dla dróg wojewódzkich – zauważa zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury.