Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Co dalej z rządowym Programem Budowy 100 Obwodnic?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
15-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-02-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Co dalej z rządowym Programem Budowy 100 Obwodnic?
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Realizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad rządowy Program Budowy 100 Obwodnic może zostać okrojony. Wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz wskazał, że nawet realizacja 100 inwestycji z listy podstawowej może pochłonąć ostatecznie więcej funduszy niż przeznaczonych na ten cel 28 mld zł. Co więcej, zdaniem wiceministra Gancarza nie wszystkie zaplanowane w ramach inwestycje są racjonalne.

Program Budowy 100 Obwodnic został przyjęty przez rząd w kwietniu 2021 roku. Na liście podstawowej programu zawartych zostało 100 odcinków przeznaczonych do realizacji do 2030 roku o łącznej długości aż 820 kilometrów. Po niespełna trzech latach wiele obwodnic w ramach programu znajduje się już na etapie robót budowlanych. W przypadku wielu innych trwa projektowanie lub postępowanie przetargowe na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj”, czy realizacja studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

Jak wielokrotnie informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, wiele inwestycji w ramach programu będzie oznaczało w praktyce kompleksową modernizację pokaźnych fragmentów dróg krajowych. Przykładem takiej perspektywy jest droga krajowa nr 22, która tylko na odcinku w powiecie wałeckim na Pomorzu Zachodnim zyska aż cztery obejścia. Podobne zmiany przejdą choćby DK nr 8 w północnej części województwa podlaskiego, czy DK nr 74 pomiędzy Janowem Lubelskim a Zamościem.

Gancarz: 28 mld zł nie wystarcza na realizację wszystkich 100 obwodnic

Urzędujący przez nieco ponad dwa tygodnie trzeci rząd Mateusza Morawieckiego zapowiedział przeniesienie na listę podstawową wszystkich inwestycji z listy rezerwowej. To 53 odcinki, których realizacja została wówczas wyceniona na 21,3 mld zł. Stosowna uchwała nigdy nie została przyjęta, dlatego można pokusić się o stwierdzenie, że charakter przywołanej deklaracji miał wyłącznie propagandowe znaczenie.

Co więcej, Paweł Gancarz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialny za drogi publiczne, powiedział w tym tygodniu, że przeznaczone na program fundusze w wysokości 28 mld zł mogą okazać się niewystarczające nawet w kontekście realizacji zadań na liście podstawowej. – Po aktualizacji kosztorysów wiadomo, że te 28 mld zł, które są zabezpieczone w Krajowym Funduszu Drogowym do 2030 roku, nie wystarczą na realizację wszystkich 100 obwodnic – powiedział wiceminister Gancarz w wypowiedzi dla “Dziennika Gazety Prawnej”.

Podsekretarz stanu w MI podkreślił, że rząd nie planuje zakończenia realizacji programu jako takiego, jednak w procesie weryfikacji zamierzeń inwestycyjnych niektóre projekty mogą zostać wykreślone, np. wzbudzające protesty lokalnych społeczności. – Można obiecywać dużo i w ostatnich latach było takim jaskrawym zjawiskiem. Jedno to jest obiecywać, mówić, drugie to fizycznie realizować, wykonać. Wierzę, że będziemy tymi, którzy będą te przedsięwzięcia dobrze przygotowane, wspólnie z mieszkańcami i samorządami realizować – mówił Paweł Gancarz podczas konferencji prasowej w opolskim oddziale GDDKiA.

Wzrost kosztów realizacji inwestycji – nieunikniony

W tym kontekście warto jednak zauważyć, że nawet wiele projektów ujętych na liście rezerwowej ma charakter pilny i jest wiele oczekiwanych przez społeczności lokalne i kierowców od wielu lat. Przykładem takiej inwestycji jest obwodnica Słubic, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” we wrześniu ubiegłego roku. Dodatkowo zawsze należy się liczyć ze wzrostem kosztów inwestycji infrastrukturalnych wraz z upływem lat – jest on znaczący nawet w warunkach umiarkowanej inflacji, a dynamika cen w Polsce jeszcze do niedawna była dwucyfrowa.

Wiceminister Gancarz uważa jednak, że wiele planowanych inwestycji nie miało merytorycznego uzasadnienia. – Często decyzje co do dużych inwestycji infrastrukturalnych były dyktowane decyzjami politycznymi – wskazywał Paweł Gancarz, którego zdaniem w centrum uwagi rządu powinny znaleźć się drogi powiatowe, znajdujące się niejednokrotnie w bardzo złym stanie technicznym. Z drugiej strony tylko na rok 2024 przewidziano wsparcie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dla gminnych i powiatowych projektów przebudowy dróg o łącznej długości 2,8 tys. kilometra.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Drogi i autostrady

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2024

Podkarpackie. Poprawi się droga w kierunku Soliny

Drogi i autostrady

Łódzki tunel średnicowy: Dodatkowe dwa lata na wzmacnianie gruntu

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Duży przetarg drogowy na Pomorzu Zachodnim

Drogi i autostrady

Duży przetarg drogowy na Pomorzu Zachodnim

Mikołaj Kobryński 03 kwietnia 2024

Mazowsze chce opracować koncepcję nowego przebiegu DW-740 do węzła Radom Zachód

Drogi i autostrady

Obwodnica Szczytna. Mosty Katowice bez konkurencji

Drogi i autostrady

Obwodnica Szczytna. Mosty Katowice bez konkurencji

Elżbieta Pałys 21 września 2020

Pozostałe z wątku:

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Drogi i autostrady

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2024

Podkarpackie. Poprawi się droga w kierunku Soliny

Drogi i autostrady

Łódzki tunel średnicowy: Dodatkowe dwa lata na wzmacnianie gruntu

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Duży przetarg drogowy na Pomorzu Zachodnim

Drogi i autostrady

Duży przetarg drogowy na Pomorzu Zachodnim

Mikołaj Kobryński 03 kwietnia 2024

Mazowsze chce opracować koncepcję nowego przebiegu DW-740 do węzła Radom Zachód

Drogi i autostrady

Obwodnica Szczytna. Mosty Katowice bez konkurencji

Drogi i autostrady

Obwodnica Szczytna. Mosty Katowice bez konkurencji

Elżbieta Pałys 21 września 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5