Partner serwisu
Drogi i autostrady

Co dalej ze schetynówkami?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
19-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Co dalej ze schetynówkami?
fot. Mattox, sxc.hu
Niedługo Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przejmie zadania związane do tej pory z programem tzw. schetynówek. Środków ma być więcej niż obecnie, procentowa wysokość dofinansowania pojedynczej inwestycji – podobna jak obecnie. Czy pokrzywdzone w ramach tego programu nie będą drogi wojewódzkie, które nie mają i będą miały dostępu do tych środków?

Przypomnijmy, iż w 2015 r. zadania związane z programem tzw. schetynówek przejmie MIR (do tej pory podlegał on resortowi administracji). Zmiany polegają na zastąpieniu obecnego Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (określanego popularnie mianem schetynkówek), nowym mechanizmem, który zapewni dofinansowanie inwestycji na drogach lokalnych. Będzie on w dużej części opierał się na programie schetynówek.

Schetynówki kończą się po 6 latach

NPPDL zakończy swoje funkcjonowanie po 6 latach. Został on opracowany w 2008 r. w ówczesnym MSWiA z inicjatywy wicepremiera oraz szefa tego resortu Grzegorza Schetyny, stąd drogi remontowane ze środków tego programu ochrzczono mianem schetynówek. Początkowo miał on funkcjonować do 2011 r., ostatecznie przedłużono jednak jego funkcjonowanie do 2015 r. Na lata 2014-15 na schetynówki założono 1,3 mld zł.

Co będzie teraz? MIR przygotował już projekt zmian w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zapisano w nim, że na 2016 r. w budżecie znajdzie się co najmniej 900 mln zł na drogi lokalne – czyli nieco więcej niż obecnie w ramach schetynówek. Zgodnie z projektem, JST będę mogły otrzymywać dotacje z budżetu państwa na zadania związane z budową lub przebudową dróg publicznych powiatowych i gminnych. W budżecie stworzona będzie rezerwa celowa na finansowanie budowy lub przebudowy, które będą realizowane przez JST, skrzyżowań dróg powiatowych i gminnych z drogami krajowymi.

Wsparcie będzie mogło wynieść maksymalnie 50 procent kosztów realizacji zadania. Na 50-procentowe wsparcie z budżetu mogą też liczyć samorządy obecnie w ramach pozyskiwania środków z programu schetynówek, choć w 2011 r. rząd obniżył maksymalną wysokość dofinansowania do 30%. Rok później się jednak z tego wycofał.

Podkarpackie: Nie powinno się obniżać wysokości wsparcia na drogi lokalne

– Z punktu widzenia zarządców dróg lokalnych, wszelkie ograniczenie zakresu pomocy w ramach schetynówek może być odbierane negatywnie. Często zły stan dróg idący w parze z niewystarczającymi możliwościami finansowymi władz lokalnych nie pozwala na realizację inwestycji w pełni zadowalającym zakresie. Dofinansowanie z środków budżetu państwa połowy zadania stanowi znaczną pomoc – zauważa Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Woj. Podkarpackiego.

Czy mechanizmami funkcjonowania zarówno schetynówek, jak i nowego programu nie są pokrzywdzone samorządy wojewódzkie, które nie mają dostępu do tych środków? – Od początku realizacji programu poprawy stanu dróg lokalnych, tzw. schetynówek, inwestycje dotyczyły wyłącznie dróg powiatowych i gminnych. Sprawa nie dotyczy więc dróg wojewódzkich. Nie można mówić, że województwo jest „pokrzywdzone” wprowadzanymi zmianami, ponieważ, jak wspomniano wcześniej, nigdy nie było beneficjentem pomocy w ramach schetynówek. Drogi wojewódzkie mogą ubiegać się o wsparcie w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej – dodaje Tomasz Leyko.
 


 

Problematyka finansowania samorządowych inwestycji infrastrukturalnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ośmiu chętnych na rozbudowę dwunastki koło Kalisza

Drogi i autostrady

Ośmiu chętnych na rozbudowę dwunastki koło Kalisza

ep. 08 sierpnia 2025

Porr najkorzystniejszy na budowę mostu przez Odrę

Drogi i autostrady

Lotnisko Modlin: Lipiec słaby, ale będzie lepiej

Biznes i przemysł

Lotnisko Modlin: Lipiec słaby, ale będzie lepiej

Mateusz Kieruzal 08 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Ośmiu chętnych na rozbudowę dwunastki koło Kalisza

Drogi i autostrady

Ośmiu chętnych na rozbudowę dwunastki koło Kalisza

ep. 08 sierpnia 2025

Porr najkorzystniejszy na budowę mostu przez Odrę

Drogi i autostrady

Lotnisko Modlin: Lipiec słaby, ale będzie lepiej

Biznes i przemysł

Lotnisko Modlin: Lipiec słaby, ale będzie lepiej

Mateusz Kieruzal 08 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij