Rynek Infrastruktury
Wynegocjowany dla Polski budżet unijny na lata 2014-2020 jest korzystny dla Warszawy. Prezydent miasta prowadziła dodatkowy lobbing stojąc na czele organizacji Eurocities zrzeszającej 135 największych miast Europy. Gronkiewicz-Waltz uważa, że miasta te odpowiadają za 85 procent wartości towarów i usług wytworzonych w Europie, co przemawia za tym, by nie odcinać ich od unijnych środków.
Do tej pory stolicy udało się wykorzystać ponad 8,5 mld zł dotacji unijnych, a w ostatnim czasie Bruksela zwróciła Warszawie ponad 350 mln zł wydanych na nowe tramwaje. Urząd miasta już od jakiegoś czasu przygotowuje się do pozyskiwania pieniędzy z kolejnego budżetu UE. W związku z tym już trwa projektowanie kolejnych odcinków II linii metra.
Według Roberta Chwiałkowskiego ze stowarzyszenia SISKOM, unijny budżet pomoże domknąć zewnętrzną obwodnicę Warszawy. Na to zadanie potrzeba 8 mld zł, a mowa o odcinku południowym z tunelem pod Ursynowem i mostem na Wiśle oraz odcinku wschodnim obwodnicy od Wesołej przez Ząbki do Trasy Toruńskiej.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami rządu, priorytetem ma być rozpoczęcie budowy drogi S17 łączącej Warszawę z Lublinem. Obecnie kierowcy muszą liczyć się z dużymi korkami na rondzie w Kołbieli.
Ważną dla Unii Europejskiej inwestycją powinna być budowa trasy Via Baltica na Litwę. Jej pierwszym odcinkiem będzie obwodnica Marek, na którą niedługo zostanie ogłoszony przetarg. Kierowcy czekają również na budowę obwodnicy Raszyna i Janek oraz autostrady do Mińska Mazowieckiego. Wciąż nie wiadomo, czy są one ważniejsze niż obwodnice Góry Kalwarii, Pułtuska i Pomiechówka.
Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski mówi, że miasto stara się przekonać Ministerstwo Transportu do tego, by stolicę uznano za węzeł europejskiej sieci TEN-T. to pozwoliłoby na sfinansowanie z unijnych funduszy dokończenia obwodnicy śródmiejskiej na Pradze.