Partner serwisu
Drogi i autostrady

Co z południową obwodnicą Chełma? Miasto nie kwapi się do dofinansowania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
25-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MI/RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Co z południową obwodnicą Chełma? Miasto nie kwapi się do dofinansowania
fot. Ala z / wikipedia.org / CC BY-SA 3.0
Mimo przyznanego dofinansowania w wysokości 100 mln zł, budowa południowej obwodnicy Chełma utknęła w martwym punkcie. Miasto, które powinno przygotować niezbędną dokumentację, nie wykazuje aktywności, a tymczasem mieszkańcy wciąż zmagają się z hałasem, korkami i zanieczyszczonym powietrzem. Czy Chełm zmarnuje swoją szansę na strategiczną inwestycję komunikacyjną?

Posłanka Monika Pawłowska złożyła interpelację do ministra infrastruktury w sprawie budowy południowej obwodnicy Chełma. Jak wskazała, jest to inwestycja istotna zarówno z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak i rozwoju gospodarczego wschodniej części województwa lubelskiego.

– Z doniesień medialnych oraz wypowiedzi lokalnych samorządowców wynika, że inwestycja ta pozostaje w fazie przygotowawczej. Obecnie trwa procedura uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach niezbędnej do dalszych etapów realizacji przedsięwzięcia. Tymczasem mieszkańcy Chełma od lat zmagają się z uciążliwym ruchem tranzytowym, hałasem i pogarszającą się jakością powietrza – wyjaśniła posłanka.

Pawłowska wskazała również, iż obwodnica ma odciążyć miasto od nadmiernego ruchu samochodowego, w szczególności ciężarowego, poprawić bezpieczeństwo na drogach miejskich oraz zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną regionu, a w związku ze strategicznym znaczeniem tej trasy z punktu widzenia połączenia z przejściami granicznymi i planowanymi inwestycjami infrastrukturalnymi, zapytała m.in. o etap prac nad południową obwodnicą Chełma, a także o bariery stopujące działanie.

Obwodnica w kwestii miasta

Na zapytanie posłanki odpowiedział sekretarz stanu w resorcie – Stanisław Bukowiec. Jak objaśnił na wstępie, ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych reguluje, do jakiej kategorii zaliczana jest dana droga publiczna. Każdy może z niej korzystać, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Zarządcy dróg odpowiadają za drogi publiczne w Polsce, które dzielą się na drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne.

W związku z tym, zarządcą wszystkich dróg w granicach miasta na prawach powiatu – z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad – jest prezydent miasta, czyli w tym przypadku prezydent Chełma.

– Do zarządcy drogi należy m.in. opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora, koordynacja robot w pasie drogowym oraz wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających – wskazał wiceminister.

Chełm zwleka z dokumentacją

Dalej Bukowiec wyjaśnił, że przedsięwzięcie otrzymało dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w naborze zadań obwodnicowych, który został przeprowadzony w 2021 roku, a kwota dofinansowania wyniosła 100 mln zł.

Tu jednak pojawia się problem, ponieważ do dziś prezydent Chełma nie przekazał do Ministerstwa Infrastruktury dokumentacji koniecznej do zawarcia umowy o dofinansowanie.

– Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, iż minister właściwy do spraw transportu nie nadzoruje i nie pełni żadnych funkcji kontrolnych wobec organów jednostek samorządu terytorialnego. Minister Infrastruktury nie uczestniczy bezpośrednio w procesie inwestycyjnym na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. W zakresie możliwości wsparcia finansowego bazuje na wnioskach poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, które wskazują, jakie zadanie należy wesprzeć i w jakim terminie zostanie ono zrealizowane – podsumował.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Wąbrzeźna po 20 latach przejdzie modernizację

Drogi i autostrady

Obwodnica Wąbrzeźna po 20 latach przejdzie modernizację

Damian Kelman 25 lipca 2025

Rusza rozbudowa połączenia z S17 Warszawa – Lublin

Drogi i autostrady

Unieważniono przetarg na rozbudowę DK48 w woj. łódzkim

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Wąbrzeźna po 20 latach przejdzie modernizację

Drogi i autostrady

Obwodnica Wąbrzeźna po 20 latach przejdzie modernizację

Damian Kelman 25 lipca 2025

Rusza rozbudowa połączenia z S17 Warszawa – Lublin

Drogi i autostrady

Unieważniono przetarg na rozbudowę DK48 w woj. łódzkim

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij