Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Cywiński: Potrzebujemy ITS-ów, aby poprawić jakość życia w miastach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
Schuettfllix

Autor:

mj

Data publikacji:
25-07-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Cywiński: Potrzebujemy ITS-ów, aby poprawić jakość życia w miastach
Fot. Mateusz Janik
O grupie Kapsch zrobiło się w Polsce głośno po tym, jak 2 lata temu zbudowała ona system elektronicznego poboru opłat ViaToll. System cały czas się rozrasta, ale Kapsch już teraz szuka nowych obszarów inwestycyjnych. Rynek Infrastruktury postanowił zapytać o strategiczne plany spółki Marka Cywińskiego, dyrektora generalnego Kapsch Telematic Services Polska.

Rynek Infrastruktury: Kapsch jest operatorem systemu ViaToll już od dwóch lat. Jaki jest pomysł spółki na dalszy rozwój?

 

Marek Cywiński: Mamy nadzieję, że w najbliższych latach Kapsch będzie mógł rozwinąć swoją działalność w Polsce. Oczywiście liczymy na to, że umowa na usługi operatorskie w ramach systemu viaTOLL zostanie przedłużona poza rok 2018, kiedy kończy się nasz obecny kontrakt. Jednak nie jest to wcale jedyny nasz obszar zainteresowań. Rozszerzamy naszą działalność również o rozwiązania z zakresu ITS wdrażane na poziomie lokalnym, w poszczególnych miastach. Widzimy obecnie swego rodzaju „modę na ITS” – coraz więcej samorządów ogłasza przetargi na poszczególne elementy Inteligentnych Systemów Transportowych. Biorąc pod uwagę fakt, że ITS to rozwiązanie, na które składa się wiele podsystemów, które można niemal dowolnie ze sobą zestawiać, w najbliższym czasie nie zabraknie nam pracy, bo nie tylko będą wdrażane nowe systemy, ale też rozbudowywane istniejące i integrowane w ogólnokrajową całość, co jest zresztą zgodne z prawodawstwem krajowym i dyrektywami unijnymi.

 

Czy plany Kapscha obejmują również budowę Krajowego Sytemu Zarządzania Ruchem?

 

Jesteśmy zainteresowani uczestnictwem w tym projekcie, tym bardziej, że zbudowaliśmy już infrastrukturę dla viaTOLL. Osprzęt na bramownicach i informacje zbierane na drogach objętych systemem są doskonałym źródłem danych do zarządzania ruchem. Sam pobór opłat zdecydowanie nie wyczerpuje wszystkich możliwości zarówno sprzętu, jak i oprogramowania, którym już dysponuje GDDKiA w ramach e-myta.

 

Od pewnego czasu coraz więcej mówi się o miejskich systemach ITS, czy to rzeczywiście tak obiecujący obszar inwestycyjny?

 

W ostatnich latach wzrosła świadomość znaczenia inteligentnych systemów transportowych dla rozwoju miast. Nie jest to tylko zasługa Kapscha, ale viaTOLL, największy system ITS w Polsce, na pewno miał duży wpływ na tę zmianę. Chcemy ją wykorzystać i zaoferować szereg rozwiązań, które mogą zainteresować samorządy. W najbliższych latach około 20 procent przychodów naszej grupy powinny stanowić projekty związane właśnie z miejskimi ITSami – to znaczący wzrost, który świadczy o tym, jak wiele się zmieniło w tej kwestii. Obecnie głównym źródłem naszych przychodów są systemy ETC, czyli pobór opłat.

 

Jak duże jest zainteresowanie tego typu inwestycjami?

 

W kwestii projektów ITS jesteśmy cały czas na początku drogi, myślę tu zarówno o Kapsch, jak i o samorządach. Startowaliśmy ostatnio w przetargu białostockim - przegraliśmy minimalnie z konkurencją. Ale przetargów będzie teraz dużo więcej, w najbliższym czasie rozstrzygną się na przykład Koszalin, Legnica, Łódź. Zależy nam na tym, aby miasta poszerzyły swój sposób postrzegania koncepcji ITSów. Nie są to tylko systemy informacyjne, dające wiedzę o tym, co dzieje się na drodze, zarówno zarządcy jak i kierowcom. To także rozwiązania pozwalające na priorytetowe przejazdy dla komunikacji publicznej - pojazd wyposażony w odpowiednie urządzenie może mieć możliwość inicjowania np. zielonej fali. Jest to również ważenie pojazdów, czy zwiększenie bezpieczeństwa, koordynacja świateł z ruchem pojazdów uprzywilejowanych, monitorowanie skrzyżowań; lista możliwości jest bardzo długa. To jednak nie wszystko. Obok funkcji informacyjnej i technologii pozwalającej na aktywne zarządzanie ruchem istnieje też rozwiązanie polegające na wprowadzeniu poboru opłat za wjazd do centrum miasta. To jest obszar, na którym zależy nam szczególnie. Jeśli miasta chcą mieć nowoczesne systemy zarządzania ruchem to muszą mieć też możliwości generowania środków na utrzymanie infrastruktury im podległej. Duże znaczenie ma też ekologia. Najlepszą znaną mi zasadą naliczania opłat jest „korzystający i zanieczyszczający płaci”. O tym, że takie rozwiązania dają pozytywne efekty przekonują na przykład inwestycje w Szwecji, gdzie właśnie wprowadzając opłaty wjazd do centrum skutecznie zmniejszono ruch pojazdów prywatnych, zwiększono wykorzystanie transportu zbiorowego, znacząco zmniejszono emisję spalin oraz uzyskano wpływy do kasy miejskiej. W Polsce nie jest to jeszcze popularne rozwiązanie, również ze względu na komplikacje prawne, ale to się zmienia.


 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
Schuettfllix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5