Partner serwisu
Drogi i autostrady

Czy zalesione gminy odzyskają pieniądze z Lasów Państwowych?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

mj

Data publikacji:
27-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Czy zalesione gminy odzyskają pieniądze z Lasów Państwowych?
Fot. Sten Porse, commons.wikimedia.org, CCA
Kryteria oceny wniosków w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych wymagają zmiany – uważają samorządowcy. Obecnie największą szansę na realizację posiadają projekty dotyczące dróg zniszczonych w ramach rozbudowy dróg krajowych. – Oznacza to, że najwięcej pieniędzy otrzymują samorządy posiadające dobrze rozwiniętą infrastrukturę transportową – tłumaczy Magdalena Gryko, burmistrz Kępic (województwo pomorskie).

 Decyzja o przesunięciu środków finansowych z Lasów Państwowych do Programu Przebudowy Dróg Lokalnych uratowała tegoroczny nabór wniosków na tzw. schetynówki. Dzięki temu udało się utrzymać budżet programu na poziomie 1 miliarda złotych. Chociaż takie rozwiązanie zostało powitane z zadowoleniem przez samorządowców, to okazało się, że mogą na tym stracić gminy o znacznym zalesieniu, ponoszące bezpośrednie koszty transportu drewna. – Transport drewna wiąże się z intensywną eksploatacją dróg lokalnych. Przez naszą gminę codziennie jeżdżą ciężarówki o wadze przekraczającej czterdzieści ton. To ogromne obciążenie dla dróg gminnych, które i tak są w kiepskim stanie. Do tej pory mogliśmy liczyć na pomoc nadleśnictwa w utrzymaniu infrastruktury drogowej, niezbędnej do prowadzenia prac leśnych. Lasy Państwowe współfinansowały remonty realizowane przez naszą gminę. Po przekazaniu 650 milionów złotych do budżetu kontynuacja tej współpracy jest dużo trudniejsza, ponieważ nadleśnictwo zwyczajnie nie posiada środków, którymi mogłoby nas wesprzeć – wyjaśnia Magdalena Gryko, burmistrz Kępic.

 

Teoretycznie przeniesienie środków z Lasów Państwowych do Programu Przebudowy Dróg Lokalnych nie powinno być problemem, ponieważ pieniądze te wrócą do samorządów pod postacią dotacji na projekty związane z remontem i rozbudową sieci drogowej. Niestety obecne kryteria oceny wniosków są niekorzystne dla gmin o wysokim zalesieniu. – Mam mieszane uczucia jeśli chodzi o sposób zagospodarowania pieniędzy, które trafiły z Lasów Państwowych do programu przebudowy dróg lokalnych – mówi wójt Łukowa (województwo lubelskie), Mariusz Osiak dodając, że zalesienie jego gminy wynosi około 30 procent, co oznacza, że jednym z głównych czynników odpowiadających za zniszczenie dróg są prace leśne. – Niestety obecny sposób wydatkowania środków z LP w ogóle nie uwzględnia takiej sytuacji i gminy o dużym zalesieniu nie mogą liczyć na dodatkowe środki – podkreśla wójt.

 

Samorządowcy mają pomysł na to, jak powinien zmienić się system oceny wniosków składanych w ramach PPDL. – Zmianą w dobrym kierunku byłoby wprowadzenie dodatkowej punktacji dla samorządów o wysokim stopniu zalesienia. Obecnie premiowane są projekty dotyczące naprawy infrastruktury zniszczonej w ramach rozbudowy sieci dróg krajowych Oznacza to, że najwięcej pieniędzy otrzymują samorządy posiadające dobrze rozwiniętą infrastrukturę transportową – mówi w rozmowie z Rynkiem Infrastrukry Magdalena Gryko. Burmistrz Kępic zwraca uwagę również na inny problem. – Tam gdzie znaczną powierzchnię gminy pokrywają lasy, wpływy z podatków od nieruchomości są bardzo małe. Z tego powodu dużo trudniej spełnić wymóg 50-procentowego wkładu własnego w ramach inwestycji finansowanych z PPDL. Do tej pory często udawało się pozyskać te środki przy współpracy z Lasami Państwowymi. Obecnie jest to dużo trudniejsze, dlatego warto rozważyć zmianę rozkładu finansowania, na przykład w proporcji 74 procent z PPDL i 25 procent od gminy – tłumaczy Magdalena Gryko.

 

Samorządowcy liczą na to, że rząd przyjrzy się sytuacji gmin leśnych. Wystosowali oni niedawno list do premiera Donalda Tuska, w którym tłumaczą na czym polega problem z rozdysponowaniem środków pozyskanych od Lasów Państwowych. – Czekamy obecnie na reakcję rządu. Liczymy na to, że sprawą zajmą się posłowie z naszego regionu. Ta sprawa wymaga konkretnych decyzji, które należy podjąć na poziomie władz krajowych – tłumaczy Magdalena Gryko, inicjatorka listu.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5