Gmina Miasto Szczecin wspólnie z Generalna Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad podpisały umowę z Biurem Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Mierzyna. To ważny dojazd do obwodnicy stolicy województwa w ciągu DK-10.
Drogę
zaprojektuje Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu w ramach umowy o wartości 2,79 mln zł. Kontrakt z biurem projektowym został zawarty wspólnie przez GDDKiA i Miasto Szczecin. Połowa trasy o łącznej długości 4,8 km leży na terenie Szczecina, dlatego wymagane są wspólne przygotowania i późniejsza realizacja tej inwestycji.
Ramy współpracy zostały ustalone
w podpisanym w styczniu tego roku porozumieniu. Projektant ma 12 miesięcy na wykonanie badań podłoża i opracowanie projektu budowlanego oraz dodatkowe 3 miesiące na opracowanie projektów wykonawczych.
Dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Jak podkreśla GDDKiA, obecnie DK10, wychodząca ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z planowaną Zachodnią Obwodnicą Szczecina (ZOS) powstanie węzeł Dołuje, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.
Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do obwodnicy Szczecina. Inwestycja przewidziana jest do realizacji łącznie z ZOS. Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina to ważny projekt infrastrukturalny dla metropolii Szczecińskiej oraz regionu. Miasto Szczecin wspólnie z samorządami, Stowarzyszeniem Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego oraz samorządem Województwa Zachodniopomorskiego, przygotowuje się do tej inwestycji od ponad 10 lat. Efektem tych działań jest wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, która po przeniesieniu jej na GDDKiA umożliwiła stronie rządowej rozpoczęcie projektowania inwestycji.
Miasto Szczecin podkreśla, że w zakresie przygotowań do realizacji tej inwestycji prowadzi także własne działania. - To infrastruktura drogowa, która w granicach administracyjnych miasta ma za zadanie uzupełniać układ dojazdowy do węzłów i samego obejścia - mówi Piotr Zieliński. - Węzeł Głębokie; zmodernizowany szczeciński odcinek ulicy Przęsocińskiej; pierwszy i drugi etap ulicy Szafera; ulica Modra i Koralowa. To także trzeci etap Trasy Północnej, włączenie obwodnicy Przecławia w układ drogowy ronda Hakena, współpraca z Gminą Dobrą przy budowie nowej drogi od Wołczkowa do ul. Szafera oraz układ drogowo-tramwajowy wzdłuż ulicy Ku Słońcu do pętli Mierzyn przy CH Ster - wylicza samorząd.
Nowa trasa ominie Mierzyn od północy
Początkiem nowego przebiegu DK-10 od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Ten początkowy fragment, o długości ponad 200 metrów, to teren miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Na połączeniu z ul. Nasienną planowane jest rondo. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Dołuje. Ten ostatni fragment leżeć będzie w gestii GDDKiA.
- Pierwszy etap inwestycji, czyli projektowanie, właśnie się rozpoczyna - informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji. - Na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, biuro projektowe ma 23 miesiące od daty podpisania umowy. Budowa obwodnicy Mierzyna to zadanie ściśle powiązane z
planowaną przez Gminę Miasto Szczecin inwestycją drogowo-tramwajową – budową torowiska i pętli tramwajowej przy CH Ster oraz przebudową ulicy Ku Słońcu od Ronda Gierosa do wysokości nowej pętli.
To ważne zadanie komunikacyjne dla dzielnicy Gumieńce, które usprawni transport publiczny, poprawi bezpieczeństwo oraz poprawi dojazd do nowego przebiegu DK10.Miasto jest już w posiadaniu dokumentacji projektowej. Realizacja tego zadania z uwagi na wysoki koszt, może być zrealizowana tylko przy współudziale funduszy zewnętrznych, czy to dedykowanych programów unijnych lub ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy - podkreśla samorząd.
Pisaliśmy o tym tutaj.