Partner serwisu
Drogi i autostrady

DK10: Rusza projektowanie obwodnicy Mierzyna

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
12-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
DK10: Rusza projektowanie obwodnicy Mierzyna
Fot. UM Szczecina
Gmina Miasto Szczecin wspólnie z Generalna Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad podpisały umowę z Biurem Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Mierzyna. To ważny dojazd do obwodnicy stolicy województwa w ciągu DK-10.

Drogę zaprojektuje Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu w ramach umowy o wartości 2,79 mln zł. Kontrakt z biurem projektowym został zawarty wspólnie przez GDDKiA i Miasto Szczecin. Połowa trasy o łącznej długości 4,8 km leży na terenie Szczecina, dlatego wymagane są wspólne przygotowania i późniejsza realizacja tej inwestycji.

Ramy współpracy zostały ustalone w podpisanym w styczniu tego roku porozumieniu. Projektant ma 12 miesięcy na wykonanie badań podłoża i opracowanie projektu budowlanego oraz dodatkowe 3 miesiące na opracowanie projektów wykonawczych.

Dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Jak podkreśla GDDKiA, obecnie DK10, wychodząca ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z planowaną Zachodnią Obwodnicą Szczecina (ZOS) powstanie węzeł Dołuje, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.

Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do obwodnicy Szczecina. Inwestycja przewidziana jest do realizacji łącznie z ZOS. Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina to ważny projekt infrastrukturalny dla metropolii Szczecińskiej oraz regionu. Miasto Szczecin wspólnie z samorządami, Stowarzyszeniem Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego oraz samorządem Województwa Zachodniopomorskiego, przygotowuje się do tej inwestycji od ponad 10 lat. Efektem tych działań jest wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, która po przeniesieniu jej na GDDKiA umożliwiła stronie rządowej rozpoczęcie projektowania inwestycji.

Miasto Szczecin podkreśla, że w zakresie przygotowań do realizacji tej inwestycji prowadzi także własne działania. - To infrastruktura drogowa, która w granicach administracyjnych miasta ma za zadanie uzupełniać układ dojazdowy do węzłów i samego obejścia - mówi Piotr Zieliński. - Węzeł Głębokie; zmodernizowany szczeciński odcinek ulicy Przęsocińskiej; pierwszy i drugi etap ulicy Szafera; ulica Modra i Koralowa. To także trzeci etap Trasy Północnej, włączenie obwodnicy Przecławia w układ drogowy ronda Hakena, współpraca z Gminą Dobrą przy budowie nowej drogi od Wołczkowa do ul. Szafera oraz układ drogowo-tramwajowy wzdłuż ulicy Ku Słońcu do pętli Mierzyn przy CH Ster - wylicza samorząd.

Nowa trasa ominie Mierzyn od północy

Początkiem nowego przebiegu DK-10 od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Ten początkowy fragment, o długości ponad 200 metrów, to teren miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Na połączeniu z ul. Nasienną planowane jest rondo. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Dołuje. Ten ostatni fragment leżeć będzie w gestii GDDKiA.

- Pierwszy etap inwestycji, czyli projektowanie, właśnie się rozpoczyna - informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji. - Na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, biuro projektowe ma 23 miesiące od daty podpisania umowy. Budowa obwodnicy Mierzyna to zadanie ściśle powiązane z planowaną przez Gminę Miasto Szczecin inwestycją drogowo-tramwajową – budową torowiska i pętli tramwajowej przy CH Ster oraz przebudową ulicy Ku Słońcu od Ronda Gierosa do wysokości nowej pętli.

To ważne zadanie komunikacyjne dla dzielnicy Gumieńce, które usprawni transport publiczny, poprawi bezpieczeństwo oraz poprawi dojazd do nowego przebiegu DK10.Miasto jest już w posiadaniu dokumentacji projektowej. Realizacja tego zadania z uwagi na wysoki koszt, może być zrealizowana tylko przy współudziale funduszy zewnętrznych, czy to dedykowanych programów unijnych lub ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy - podkreśla samorząd. Pisaliśmy o tym tutaj.



Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Małopolska. Zapadlisko przy drodze. Trasa zamknięta

Drogi i autostrady

Oba warianty obwodnicy Olsztyna i Dywit skierowane do dalszych prac

Drogi i autostrady

Droga wojewódzka ominie Morawicę

Drogi i autostrady

Droga wojewódzka ominie Morawicę

Elżbieta Pałys 20 stycznia 2023

Zobacz również:

Małopolska. Zapadlisko przy drodze. Trasa zamknięta

Drogi i autostrady

Oba warianty obwodnicy Olsztyna i Dywit skierowane do dalszych prac

Drogi i autostrady

Droga wojewódzka ominie Morawicę

Drogi i autostrady

Droga wojewódzka ominie Morawicę

Elżbieta Pałys 20 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5