mg
Jak podaje GDDKiA, studium ma zawierać ocenę zasadności przeprowadzenia inwestycji, precyzować jej zakres oraz przedstawić plan jej realizacji, a także muszą w nim zostać zidentyfikowane i przeanalizowane wszystkie istotne elementy związane z wdrożeniem projektu (uwarunkowania techniczne, finansowe, ekonomiczne, instytucjonalne, społeczne oraz związane z ochroną środowiska naturalnego). W ramach studium wykonawca ma sporządzić również analizę kosztów i korzyści przedsięwzięcia, wraz z analizą finansową. Studium ma powstać w ciągu 24 miesięcy, a jego koszt szacowany jest poniże 125 tys. euro. Zamówienie ma zostać sfinansowane ze środków krajowych będących w dyspozycji GDDKiA. Oferty można składać do 19 października, a jedynym kryterium ich oceny będzie najniższa cena.
Inwestycja ma polegać na stworzeniu Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem, którym docelowo mają zostać objęte wszystkie odcinki będące w eksploatacji w roku 2016 autostrad i dróg ekspresowych oraz dróg krajowych włączonych w elektroniczny system poboru opłat. System ma pozwolić GDDKiA na efektywną realizację ustawowych zadań Generalnej Dyrekcji, związanych z pełnieniem funkcji organu zarządzającego ruchem oraz zarządcy dróg na drogach krajowych.
System ma monitorować w czasie rzeczywistym parametry ruchu, warunki atmosferyczne, stan utrzymania dróg oraz archiwizować pozyskane dane, dynamicznie zarządzać potokami ruchu, przekazywać informacje o warunkach ruchu użytkownikom dróg oraz podmiotom zewnętrznym, archiwizować dane wykorzystywane do planowania rozwoju sieci drogowej oraz wykrywać indycenty drogowe.
Planowane jest utworzenie czterech Centrów Zarządzania Ruchem: w Warszawie (obwód utrzymania w ciągu drogi ekspresowej S8), we Wrocławiu (w ciągu AOW), w Strykowie i w Milówce. Utworzona ma także zostać Hurtownia Danych o Ruchu, która będzie archiwizować dane pozyskane przez system oraz przetwarzać je w celu dalszego przekazywania podmiotom, które są kompetentne do ich wykorzystania. Inwestycja ma zostać zrealizowana w latach 2011-2014. W 2012 r. ogłoszony zostanie przetarg oraz zrealizowane zostaną prace projektowe. W latach 2013-2014 przeprowadzona zostanie budowa systemu. Wartość inwestycji może wynieść nawet 500 mln zł.