Partner serwisu
Drogi i autostrady

Ekrany akustyczne: Najprostsze rozwiązania nie zawsze są najlepsze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
17-08-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Ekrany akustyczne: Najprostsze rozwiązania nie zawsze są najlepsze
– Problemem jest automatyzm stosowania najprostszych rozwiązań, niezbyt opłacalnych i atrakcyjnych z punktu widzenia ekonomicznego i estetycznego – mówi na temat ekranów akustycznych dr Maciej Smętkowski z Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego.

Opinia doktora Macieja Smętkowskiego to kolejny głos w dyskusji na temat budowy ekranów akustycznych przy polskich drogach i torowiskach.

- Na tę sprawę można spojrzeć z trzech różnych aspektów. Po pierwsze z perspektywy krajów wyżej rozwiniętych, zachodnioeuropejskich. Tam z hałasem udaje się walczyć w innej formie, niż u nas, gdzie jedynym stosowanym rozwiązaniem są wysokie ekrany. Nie jestem inżynierem, nie wiem, z czego to wynika. Ale w Austrii czy w Szwajcarii torowiska kolejowe czy tramwajowe są na tyle wyciszone, że nie ma potrzeby stosowania ekranów. Polski przykład pokazuje pewną niemoc naszych inżynierów i budowniczych, być może też w jakimś stopniu projektantów. Dlaczego nie da się zrobić tak, aby hałas był na tyle niewielki, by nie było potrzeby stosowania dodatkowego wytłumienia? Wszystko jest kwestią planowania - uważa dr Smętkowski.

 

- Po drugie, jeśli nawet w krajach zachodnich stosuje się jakieś rozwiązania dodatkowe to takie, które nie ingerują w krajobraz. Dobrze znam obszar metropolitalny Kopenhagi. Przy drogach szybkiego ruch są tam nasypy obsadzone zielenią. To rozwiązanie zbliżone do naturalnego, nie szpecące krajobrazu. Przygotowuje się statystyki zagrożenia hałasem. Z roku na rok udaje się systematycznie eliminować ten problem. I znów wracamy do problemu planowania: projektowania tras, zostawiania rezerw pod nasypy, pasy zieleni - dodaje.

 

- Trzecia sprawa to racjonalność ekonomiczna. Duża część tras szybkiego ruchu przebiega przez obszary rzadziej zabudowane. Czy każde siedlisko, każde domostwo powinno być automatycznie chronione przed hałasem? Koszt wybudowania ekranów może przewyższać w takim przypadku wartość samych zabudowań. Być może stać na to kraje bardziej zamożne niż Polska. U nas niestety działa się niejako automatycznie. Są normy, dokonuje się pomiarów, jeśli normy są przekroczone bezrefleksyjnie stosuje się przepisy i mechanicznie buduje się ekrany - twierdzi dr Smętkowski.

 

- Oczywiście uważam, że ochrona przed hałasem powinna być. Natomiast problemem jest automatyzm stosowania najprostszych rozwiązań, które z punktu widzenia ekonomicznego i estetycznego nie są ani zbyt opłacalne, ani atrakcyjne. Za kilka lat ekrany będą wymagały modernizacji i kolejnych nakładów finansowych. Natomiast chociażby obsadzone krzewami nasypy są rozwiązaniem trwałym, nie wymagających dodatkowych działań i późniejszych ingerencji - podkreśla Smętkowski.
 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Biznes i przemysł

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Grzegorz Rekiel 21 lipca 2023

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Drogi i autostrady

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Roman Czubiński 11 kwietnia 2017

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Biznes i przemysł

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Grzegorz Rekiel 21 lipca 2023

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Drogi i autostrady

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Roman Czubiński 11 kwietnia 2017

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5