Partner serwisu
Drogi i autostrady

Fundusz Trójmorza wesprze inwestycje w infrastrukturę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
24-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Fundusz Trójmorza wesprze inwestycje w infrastrukturę
fot. pixabay.com/pl/EvgeniT
Pokonanie 2,5 tys. km z Goetebotga do Barcelony samochodem lub pociągiem zajmuje ok. 24 godziny. Podróż na porównywalnej pod względem długości trasie z Tallina do Konstancy wymaga 32 godzin jazdy samochodem i aż 3,5 dnia pociągiem. To powinno się zmienić. Rozwój w zakresie infrastruktury regionu Trójmorza będzie wspierał Fundusz Trójmorza. Jego założycielami są polski Bank Gospodarstwa Krajowego oraz rumuński Exim Bank.

Fundusz jest ekonomicznym wymiarem Inicjatywy Trójmorza. Działając na zasadach komercyjnych, rynkowych będzie wspierał inwestycje infrastrukturalne w krajach tego regionu. Jego działalność skupi się na trzech sektorach: transportowym, energetycznym i cyfrowym.
– Dążymy do tego, by infrastruktura w tych sektorach osiągnęła taki poziom, jaki jest w krajach Europy Zachodniej – mówiła w piątek podczas konferencji prasowej w Warszawie Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes BGK i przewodnicząca rady nadzorczej Funduszu Trójmorza.

– Tylko do roku 2030 – a to bardzo krótki okres dla rozwoju infrastruktury – potrzeby infrastrukturalne w tym regionie szacowane są na ponad 570 mld zł – stwierdza Beata Daszyńska-Muzyczka. Żeby zrealizować te potrzeby, nie wystarczą środki z funduszy unijnych. Funduszu Trójmorza, jako międzynarodowy fundusz inwestycyjny, angażujący środki prywatne, ma być dodatkowym wsparciem.

Akt założycielski Funduszu został podpisany w maju 2019 roku w Luksemburgu. Obecnie dysponuje kwotą 500 mln euro. Jeszcze w tym roku kwota ta ma być podwojona. Docelowo Fundusz będzie dysponował środkami w wysokości 3-5 mld euro.

– Jesteśmy małym funduszem – przyznaje także obecna na warszawskiej konferencji Corina Vulpeș, dyrektor rumuńskiego Exim Banku, członek Zarządu Funduszu Trójmorza. Dlatego Fundusz chce przyciągnąć do regionu nie tylko kapitał prywatny. Jest otwarty także na współpracę z EBI, Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju czy także z funduszami unijnymi.

W ramach funduszu wspierane będą takie projekty ze wskazanych trzech sektorów, które przyniosą zwrot inwestorom – ¬podkreśla Paweł Nierada, członek rady nadzorczej Funduszu Trójmorza i pierwszy wiceprezes zarządu BGK. Dodaje, że projekty te będą musiały się wpisywać w idee Trójmorza – przyczyniać się do rozwoju infrastruktury, likwidować wąskie gardła. Priorytetem mają być projekty nowe, ale nie jest wykluczone zaangażowanie w istniejące przedsięwzięcia, mające na celu ich dalszy rozwój. – Horyzont inwestycyjny to 15 lat, z możliwością rozszerzenia o kolejne 5 lat – poinformował Paweł Nierada.

Konkretne projekty do dofinansowania będą wybierane przez zarządzających funduszem i doradców inwestycyjnych.

Jak poinformowano podczas piątkowej konferencji, prawdopodobnie w lutym będzie już można mówić o konkretnych działaniach.

Członkami Inicjatywy Trójmorza, dla której instrumentem finansowym jest Fundusz Trójmorza, są: Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, polska, Rumunia, Słowacja Słowenia i Węgry. Mieszkańcy zamieszkujący te kraje to blisko 1/4 ludności Unii Europejskiej.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei

Biznes i przemysł

Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei

Rafał Dybiński 14 listopada 2024

OkoPress: Zabraknie środków na prefinansowanie KPO

Polityka i prawo

Dlaczego rząd ratuje tylko firmy budujące drogi?

Biznes i przemysł

Duże miasta mogą wnioskować o dotacje na drogi

Drogi i autostrady

KIP: Jaka przyszłość inwestycji publicznych?

Drogi i autostrady

KIP: Jaka przyszłość inwestycji publicznych?

Łukasz Malinowski 27 czerwca 2022

Zobacz również:

Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei

Biznes i przemysł

Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei

Rafał Dybiński 14 listopada 2024

OkoPress: Zabraknie środków na prefinansowanie KPO

Polityka i prawo

Dlaczego rząd ratuje tylko firmy budujące drogi?

Biznes i przemysł

Duże miasta mogą wnioskować o dotacje na drogi

Drogi i autostrady

KIP: Jaka przyszłość inwestycji publicznych?

Drogi i autostrady

KIP: Jaka przyszłość inwestycji publicznych?

Łukasz Malinowski 27 czerwca 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij