wlados wlados
Wiercenie pierwszej z dwóch nitek tunelu o długości 1072 metrów zakończyło się 30 listopada. Prace, podczas których wydobyto ok. 250 tys. metrów sześciennych gruntu, trwały 186 dni.
Tunel od środka miało okazję oglądać ok. 80 osób. Grupa, ubrana w ochronne kaski i odblaskowe kamizelki, przeszła od wlotu tunelu przy ul. Marynarki Polskiej do wylotu przy ul. Ku Ujściu. Po zakończonym spacerze prezydent Gdańska Paweł Adamowicz powiedział:
- Jest to wyjątkowy, można powiedzieć nawet wysmakowany, obiekt inżynierski.
Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych (spółki, która w imieniu miasta realizuje inwestycję), dodała:
- Jesteśmy już na półmetku, a wiercenie drugiej nitki planujemy rozpocząć w marcu.
Gigantyczne przedsięwzięcie, jakim jest budowa tunelu pod Martwą Wisłą, to jedyny projekt tego rodzaju w Polsce. Dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego osiągnie długość 1,4 km. Najniższy punkt pod Wisłą usytuowany będzie na głębokości 35 m. W każdym z tuneli znajdą się po dwa pasy ruchu. Powstanie także siedem minituneli łączących obie nitki, które posłużą za drogi ewakuacyjne.
Koszt prac przy budowie tunelu to 885 mln zł (koszt całej trasy wyniesie 1,4 mld złotych). Zakończenie budowy zaplanowano na październik 2014 roku, dla ruchu tunel zostanie otwarty w 2015 roku.